6.2.2014 Ajoneuvot Koeajo: Fiat Panda Näyttää torikassilta, mutta todellisuudessa Panda on peto maastossa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monet polleat katumaasturit juuttuvat ensimmäiseen kinokseen. Fiatin Panda näyttää torikassilta, mutta osoittautuu melkoiseksi mönkijäksi. Fiat on aina osannut valloittavien pienten autojen valmistuksen. Valitettavasti Suomessa aikanaan hurja menestys on hiipunut vuosien ja maahantuojavaihdosten myötä. Mielenkiintoisimpia malleja ei ole meillä aina edes tuotu maahan. Tällä hetkellä merkki on kokonaan vailla maahantuojaa.Pohjois-Italian vuoristoisella järvialueella yleisin auto on Fiat Panda, kaikki kolme sukupolvea ovat vahvasti edustettuina. Erittäin suosittu on myös nelivetomalli, jonka viimeisin versio on juuri esitelty. Sille olisi varmasti kysyntää Suomenkin talvessa.Muilla markkinoilla Panda kisaa halvimman nelivedon tittelistä Suzuki Swiftin ja Dacia Dusterin kanssa, joten hinta voisi asettua meilläkin 17 000–18 000 euron hujakoille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehoneliötVain viisiovisena saatava Panda ei ole koolla pilattu, ulkomitat eivät ole juurikaan samalle perustekniikalle rakennettavaa pikkuista Fiat 500:a suurempia, mutta tilaa on korkeuden ja kulmikkaamman muotoilun ansiosta merkittävästi enemmän. Ryhdikäs istuma-asento antaa riittävät tilat neljälle, useampaa ei kyytiin rekisteriotteen mukaan kelpuutetakaan.Ratin etäisyyssäädön puute tekee ajoasennosta italialaisen, pitkät kädet ja lyhyet jalat helpottavat kotiutumista. Tavaratilaa voisi olla enemmänkin ja takapenkin soisi kaatuvan kahdessa osassa.Koeajoautossa oli runsaasti varusteita kuten peruutustutka ja puheentunnistus. Kojelaudan persoonallisesta ilmeestä huolimatta toiminnot löytyvät helposti. Kaksivärinen sisustus lisää pirteää vaikutelmaa ja tekee pesäeroa muiden pikkuautojen hiirenharmauteen.Kaksisylinterinen tehopesäPandan persoonallisuutta lisää kaksisylinterinen bensiinimoottori niin pirteydellään kuin käyntiäänelläänkin. Meilläkin Fiat 500:ssä esitelty moottori on vain 0,9-litrainen, mutta lyö turboahtimen avulla pöytään perinteistä puolitoistalitraista vastaavat teho- ja vääntölukemat.Kierroslukumittari on tarpeellinen ainakin totutteluvaiheessa, korvakuulolta ajettaessa on aina liikaa kierroksia ja liian pieni vaihde valittuna. Parhaan väännön alueella, alle 2 000 kierroksen käynti kuulostaa ahdistavan epätasaiselta ja sammumisen partaalla olevalta. Tottumus vakuuttaa, että alavääntö huolehtii reippaasta etenemisestä. Kaksipyttyisen pörinä tulee kuuluviin vain terävämmissä kiihdytyksissä.Ketterä nelivetoPandan nelivetomalli on pitävällä alustalla 98-prosenttisesti etuvetoinen, mutta osaa liukkaalla pinnalla jakaa voimaa pitävämmille pyörille viskokytkimen avittamana. Sisäpuolella ainoa ero etuvetomalliin on elektronisen tasauspyörästön lukon kytkin. Se ei oikeastaan ole mekaaninen lukko vaan jarruja käyttävä luistonrajoitin.Perus-Pandaan verrattuna pyörät on vaihdettu 15-tuumaisiin, maavaraa on nostettu neljä senttiä, helmoihin on lisätty kolhuystävälliset muovilevikkeet ja moottorin alle peltilevy. Sen enempää ei tarvita.Pienen kokonsa ansiosta Panda pujottelee esteiden ympäri helposti eikä keveytensä ansiosta edes uppoa pehmeään maahan. Korin ylitykset ja akseliväli ovat olemattomat, joten esteiden ylityskään ei muodostu ongelmaksi.Ykkösvaihde on lyhyeksi välitetty ryömintävaihde. Se tuntuu aluksi pitkältä vaikeassa maastossa, mutta sinnikkäästi Panda punnertaa pahoistakin paikoista tyhjäkäyntikierroksilla säksättäen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukava maantielläNäppärä Panda on kotonaan myös kaupungissa. Ketteryyden ja keveyden lisäksi korkeaan autoon on helppo nousta ja kulmien arviointi on helppoa.Panda yllättää myönteisesti myös maantiellä. Suorituskyky on tonnin painoiselle Pandalle riittävä niin autostradalla kuin vuoristoserpentiineissä. ECO-napin käytön voi kyllä unohtaa siinä missä ohjaustehostuksen höyhenenkevyen city-valinnankin.Nelivetomallin pidemmät joustovarat tuovat mukavaa pehmeyttä epätasaisuuksien ylityksiin. Silti kallistelu mutkissa ei äidy häiritseväksi.Keskikulutus karkaaPikkuautoksi alhainen melutaso yllättää: kuudes vaihde pitää kierrokset kurissa moottoritienopeuksillakin.Pettymyksen piskuinen moottori tuottaa tankatessa: rankat alppitiet vaativat veronsa ja keskikulutus karkaa lähemmäs seitsemää litraa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Fiat Panda 0,9 Twinair 4x4 Moottori 875 cm³ kaksisylinterinen bensiinimoottori edessä poikittain, turboahdin, välijäähdytin, stop/start, 6 vaihdetta, jatkuva neliveto. Teho 63 kW (85 hv), 5500 r/min Vääntö 145 Nm (1900 r/min) Vääntö 145 Nm (1900 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 177 km/h Kulutus l/ 100 km 5,9 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 3655 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli 2300 mm Tavaratila: 225–870 l Omamassa: 1050 kg Euro NCAP 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu Huollosta huoltoon Takuu 2 Lue lisää Kaikki artikkelit 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon