4.4.2014 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar XJ Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Herraskaista kyytiä nelivetoisella voimanpesällä. Hyvää: ajettavuus, moottori, vaihteisto, viimeistely. Huonoa: näkyvyys taakse, jalkatilat takana keskellä, etuistuimen sivutuki, hinta. Jaguarkin haluaa mukaan nelivetobuumiin, joka on käynnissä ainakin tarjonnan valossa läpi automerkkien. Kuivalla kelillä, normaalin pidon olosuhteissa Jaguar on takavetoinen. Ratkaisu sopii Jaguarin ja autoluokan luonteeseen.Neliveto tulee talkoisiin mukaan tarvittaessa. Liikkeelle lähdettäessä voimaa jaetaan aina myös eteen 10 kilometrin tuntinopeuteen saakka.Koeajon aikana ei tule esiin tilanteita, joissa Jaguar jäisi huohottamaan tai yskähtelemään. Voimaa on, ja sitä jakaa uusi kahdeksanvaihteinen ZF-automaattivaihteisto, joka toimii hienostuneen huomaamattomasti.Vaihdekepin virkaa ajaa herkkätoiminen JaguarDrive Selector -pyörösäädin, joka nousee esiin auton käynnistyttyä. Urheilullisempaa tuntumaa saa käskyttämällä vaihteita ohjauspyörän vivuilla ja siirtymällä Drive-asetuksesta Sport-asetukseen.Yli viisimetrisen ja yli kaksitonnisen edustusauton luvattu keskikulutus on melko kohtuullinen 9,9 litraa sadalla kilometrillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivatonta etenemistä…Pitkä akseliväli, väkivahva moottori, erinomainen ohjaustunto, tarkka ohjaus, nelivetokyvyt, ilmajousitus ja onnistunut painonjakauma tekevät XJ:lla ajamisesta vaivatonta.Matka-ajossa Jaguar yltää kiitettävälle tasolle. Kilometrien nielentä on äänieristettyä ja suoraviivaista....ja työlästä pyörittelyäLuksusvaunun pitkällä akselivälillä on hintansa. Hidastetöyssyjen kohdilla saa ajaa varoen, jottei pohja raapaise etupyörien jo ehdittyä töyssyn tuolle puolen. Sama vaara uhkaa autohallien jyrkissä rampeissa.Pysäköinti ei ole erityisen mukavaa, sillä iso kääntösäde nostattaa ahtaiden pylväiden välissä pysäkoivälle hien otsalle pelkästä edestakaisesta sahaamisesta. Käy selväksi, ettei XJ:n ulkomittojen hahmottaminen iskostu selkäytimeen viikossa.Lähes vanhan miljoonan markan arvoiseen autoon saa peruutuskameran ohjauslinjoin, mutta se on hämmästyttävästi 650–700 euroa maksava lisävaruste.Näkyvyys taakse on umpinaisen muotoilun ja matalan takaikkunan vuoksi surkea, eivätkä sivupeilit ole kovin kookkaat.Takana istuvilla on hyvät tilat, muta keskipaikalle on turha ahtautua: korkea keskitunneli syö kaiken tilan jaloilta. Pääntilaa saisi olla enemmänkin.Nykyälyä ja nostalgiaaAlumiini ja magnesium keventävät ja jäykistävät koria. Sen huomaa ajossa: Jaguar ei nuljuile tai vetele kaarteissa tai kiihdytyksissä.Ei yllätä, että tämän hintaluokan autossa on aimo nippu nykyaikaisia avustavia järjestelmiä ja aktiivisia turvavarusteita. Esimerkiksi hätäjarrutusavustin toimii tiiviissä yhteistyössä mukautuvan vakionopeudensäätimen kanssa.Sen toiminta perustuu etupuskurin mikroaalto-antureihin, jotka tarkkailevat edessä olevia autoja. Jos edellä ajava hidastaa, laantuu Jaguarinkin vauhti. Järjestelmä pitää yllä ennalta määritellyn etäisyyden edessä ajavaan.'Kun tie jälleen urkenee vapaaksi, kiihdyttää XJ itsenäisesti kuljettajan toivomaan nopeuteen. Forward Alert -toiminto antaa äänimerkin liikenteen hidastuessa.XJ:n digitaalinen mittaristo on näkymiltään räätälöitävissä. Jos 12,3-tuumainen mittaristo ja vaihteenvalitsin edustavat modernia tyyliä, tuovat kojelaudan muotoilu ja materiaalit mukaan klassista brittihenkeä. Pisteenä iin päälle on kromikehyksinen analoginen kello ylhäällä keskellä kojelautaa, pyöreiden ilmansuuttimien välissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNahkaa ja kaviaariaPremium Luxury -varustukseen kuuluvat muun muassa sähkösäätöiset etuistuimet, kuljettajan istuimen, ohjauspyörän ja sivupeilien säätömuisti, nahkaverhoilu, pähkinäpuulistat, matkustamon tunnelmavalaistus, avaimeton avaus -toiminto sekä sähköisesti avautuva ja sulkeutuva takaluukku.Lasikatto ulottuu etulasin yläreunasta takaistuinten etuosaan. Sävytetyn lasin pinnoite estää matkustamon liiallisen lämpenemisen ja sähköisesti sulkeutuvat tuplakaihtimet takaavat yksityisyyden.Koeajoautossa on lisäherkkuja 16 500 eurolla: muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, lämmitettävä tuulilasi ja ohjauspyörä, etuistuinten tuuletus ja jäähdytys sekä 14 kaiuttimen audiovermeet. Koeajoyksilön ulkoväri on caviar, ylellistä herkkua sekin.Herkut nostavat auton hinnan 179 243 euroon. Tällaisia autoja myydään Suomessa vuosittain korkeintaan kymmeniä, mutta niissä jokaisessa on kate kohdillaan – niin valmistajan, maahantuojan kuin jälleenmyyjänkin näkökulmasta.Ostajan saama kate mitataan muin yksiköin kuin euroin. Jaguar on toki vain kulkuväline, mutta väkevästi muutakin: omille perinteilleen uskollinen luomus ja sukunäkönsä säilyttänyt tyyli-ikoni. Jaguarilla ajaa itsevarma ihminen, joka ei pelkää leimautumista äveriääksi vallasväen edustajaksi.Muotovalio Jaguar XJ jättää muistijäljen niskat notkauttaviin kanssa-autoilijoihin – ja koeajajan sydänalaan.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Jaguar XJ 3.0 V6 S/C AWD Premium Luxury Hinta alkaen 162 739 € Koeajetun auton hinta varusteineen 179 243 € Ajoneuvovero 284 €/ v Moottori 2 995 cm³, bensiinimoottori, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 250 kW (340 hv), 6500 r/min Vääntö 450 Nm (3500-5000 r/min) Vääntö 450 Nm (3500-5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 14,4 (kaup.) / 7,8 (maant.) / NEDC-kulutus 9,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 234 g/km Mitat pituus 5127 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1456 mm, akseliväli 3032 mm Tavaratila: 520 l Omamassa: 1940 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen