6.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: Automuodin harjalla – Kia Stonic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maasturimaisten autojen suosio leviää aina vain pienempiin luokkiin. Hyvää: tilat, pitkä takuu, hiljaisuus, personointimahdollisuudet. Huonoa: ajoasento, ei nelivetovaihtoehtoa. Tämän syksyn Frankfurtin autonäyttelyssä esitellyistä uutuuksista merkittävän osuuden kahmaisivat vain karvan yli nelimetriset maasturimaisesti korotetut autot, yhtenä niistä Kia Stonic. Kia on kuitenkin tällä alalla vanha konkari, sillä koko touhunhan on aloittanut aikanaan saman kokoinen Sportage vuonna 1993. Lisäksi mallistossa on ollut Soul jo kohta kymmenen vuotta. Eikä Stonic nytkään korvaa Soulia, joka jatkaa omalla kantikkaalla linjallaan. Stonicin alta pois jää pieni tila-auto Venga. Uutuuden nimen tehdas kertoo yhdistäneensä Speedystä ja Tonicista, vaikka mieli yhdisteleekin asioita eri tavalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerheautoksi riittävät tilatStonic ei uudesta nimestään huolimatta ole kokonaan puhtaalle paperille piirretty, vaan pohjautuu samaan perusrakenteeseen vasta uudistuneen Kia Rion kanssa. Akseliväli on sama, pituutta ja korkeutta on kahdeksan senttiä enemmän. Eli aivan maasturikorkeuksista ei voi puhua, mutta sisään on helpompi nousta. Nelivetoa ei ole saatavissa lainkaan, mutta maavaraa on enemmän ja helmat pohjapanssareita imitoivia.Jo Rion riittäessä perhekäyttöön Stonicissa on tilaa joka suuntaan vielä hitusen enemmän. Takaistuimelle sopii aikuinen pitkänkin kuskin taakse. Etupenkin hujoppi jää kuitenkin toivomaan lisää tukea reisille ja ristiselälle. Tavaratila on kookas ja selkeänmuotoinen. Säädettävä pohja ylä-asennossa lattiasta tulee tasainen selkänojat kaadettuna ja kynnys jää matalaksi.Runsaasti vaihtoehtojaStonicin varustelutasot ovat muusta mallistosta tutut LX, EX ja TX. Näiden lisäksi on tarjolla Design-versiot 20 erilaisella ulkovärin ja katon värin yhdistelmällä. Lisäksi sisustusta voi räätälöidä mieleisekseen sisältä tikkauksien sekä koristelistojen värin valitsemalla. Kojelauta on tutunoloinen, osa painikkeista on lainattu Riosta. Toiminnot ovat loogisia ja viimeistely kohdallaan. Perusvarustelu LX on jo muutoin varsin riittävä, mutta vakionopeudensäätimen ja parkkitutkan saadakseen on satsattava EX:ään. Harmillisesti törmäysvaroitin, automaattijarrutus ja muut elektroniset turvajärjestelmät löytyvät vasta kalleimmasta TX-mallista, onneksi ne saa kyllä varustepaketeissa halvempiinkin versioihin. Kolme moottorivaihtoehtoaSaksassa tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen Suomen tuontiohjelmasta on jätetty pois isompi vapaastihengittävä bensiinimoottori 1.4 (100 hv). Kaikkien alle 20 000 euron jäävien mallien perusmoottori on siten 1.2 (84 hv). Sitä ei ole vielä ollut mahdollisuutta kokeilla, mutta se lienee vaisu suurella kuormalla tai nopeudella ajoon.Enemmän ruutia etsivälle on omiaan nyt ajettu litrainen turboahdettu kolmisylinterinen (120 hv). Laaja-alaisen vääntönsä ansiosta se tuntuu voimakkaalta huudattamattakin, samalla kulutus ja melutaso pysyvät aisoissa. Sitä nuukempi on vain dieselvaihtoehto, joka on iskutilavuudeltaan suurin 1.6 CRDI (110 hv). Diesel erottuu tyhjäkäyntiäänen lisäksi ripauksen napakammalla alustalla.Aluksi myynti alkaa marraskuussa manuaalivaihteisilla versioilla, vaihteistot ovat sujuvatoimisia ja sopivasti välitettyjä helpottaen operointia. Automaatit seuraavat perässä ensi vuonna. Alusta on sopiva kompromissi ajettavuutta ja mukavuutta. Ohjaus on korealaiseksi yllättävän tunnokas keveydestään huolimatta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTiukka kilpailuasetelmaStonicin perusmallin hinta 17 990 euroa kuulostaa edulliselta. Tällöin on kuitenkin tyydyttävä perusvarusteluun ja suorituskyvyltään vaatimattomaan moottoriin. Moottorin tai varustelun upgreidaus pykälällä nostaa hinnan heti 20 tuhanteen. Koeajetun version hinta 22 000 lähestyy jo pykälää suuremman markkinasuosikin Nissan Qashqain tonttia. Lisäksi juuri Stonicin kokoluokkaan esitellään lähiaikoina monta kovaa uutuutta.Katso lisää: kia.fiTeksti: Petri Munukka Kuvat: Vesa Eskola Kia Stonic 1,0 T-GDI ISG 120hv EX Design EcoDynamics Hinta alkaen 17 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 21 891 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 171 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 171 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 184 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4140 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2580 mm Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen