6.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: Automuodin harjalla – Kia Stonic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maasturimaisten autojen suosio leviää aina vain pienempiin luokkiin. Hyvää: tilat, pitkä takuu, hiljaisuus, personointimahdollisuudet. Huonoa: ajoasento, ei nelivetovaihtoehtoa. Tämän syksyn Frankfurtin autonäyttelyssä esitellyistä uutuuksista merkittävän osuuden kahmaisivat vain karvan yli nelimetriset maasturimaisesti korotetut autot, yhtenä niistä Kia Stonic. Kia on kuitenkin tällä alalla vanha konkari, sillä koko touhunhan on aloittanut aikanaan saman kokoinen Sportage vuonna 1993. Lisäksi mallistossa on ollut Soul jo kohta kymmenen vuotta. Eikä Stonic nytkään korvaa Soulia, joka jatkaa omalla kantikkaalla linjallaan. Stonicin alta pois jää pieni tila-auto Venga. Uutuuden nimen tehdas kertoo yhdistäneensä Speedystä ja Tonicista, vaikka mieli yhdisteleekin asioita eri tavalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerheautoksi riittävät tilatStonic ei uudesta nimestään huolimatta ole kokonaan puhtaalle paperille piirretty, vaan pohjautuu samaan perusrakenteeseen vasta uudistuneen Kia Rion kanssa. Akseliväli on sama, pituutta ja korkeutta on kahdeksan senttiä enemmän. Eli aivan maasturikorkeuksista ei voi puhua, mutta sisään on helpompi nousta. Nelivetoa ei ole saatavissa lainkaan, mutta maavaraa on enemmän ja helmat pohjapanssareita imitoivia.Jo Rion riittäessä perhekäyttöön Stonicissa on tilaa joka suuntaan vielä hitusen enemmän. Takaistuimelle sopii aikuinen pitkänkin kuskin taakse. Etupenkin hujoppi jää kuitenkin toivomaan lisää tukea reisille ja ristiselälle. Tavaratila on kookas ja selkeänmuotoinen. Säädettävä pohja ylä-asennossa lattiasta tulee tasainen selkänojat kaadettuna ja kynnys jää matalaksi.Runsaasti vaihtoehtojaStonicin varustelutasot ovat muusta mallistosta tutut LX, EX ja TX. Näiden lisäksi on tarjolla Design-versiot 20 erilaisella ulkovärin ja katon värin yhdistelmällä. Lisäksi sisustusta voi räätälöidä mieleisekseen sisältä tikkauksien sekä koristelistojen värin valitsemalla. Kojelauta on tutunoloinen, osa painikkeista on lainattu Riosta. Toiminnot ovat loogisia ja viimeistely kohdallaan. Perusvarustelu LX on jo muutoin varsin riittävä, mutta vakionopeudensäätimen ja parkkitutkan saadakseen on satsattava EX:ään. Harmillisesti törmäysvaroitin, automaattijarrutus ja muut elektroniset turvajärjestelmät löytyvät vasta kalleimmasta TX-mallista, onneksi ne saa kyllä varustepaketeissa halvempiinkin versioihin. Kolme moottorivaihtoehtoaSaksassa tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen Suomen tuontiohjelmasta on jätetty pois isompi vapaastihengittävä bensiinimoottori 1.4 (100 hv). Kaikkien alle 20 000 euron jäävien mallien perusmoottori on siten 1.2 (84 hv). Sitä ei ole vielä ollut mahdollisuutta kokeilla, mutta se lienee vaisu suurella kuormalla tai nopeudella ajoon.Enemmän ruutia etsivälle on omiaan nyt ajettu litrainen turboahdettu kolmisylinterinen (120 hv). Laaja-alaisen vääntönsä ansiosta se tuntuu voimakkaalta huudattamattakin, samalla kulutus ja melutaso pysyvät aisoissa. Sitä nuukempi on vain dieselvaihtoehto, joka on iskutilavuudeltaan suurin 1.6 CRDI (110 hv). Diesel erottuu tyhjäkäyntiäänen lisäksi ripauksen napakammalla alustalla.Aluksi myynti alkaa marraskuussa manuaalivaihteisilla versioilla, vaihteistot ovat sujuvatoimisia ja sopivasti välitettyjä helpottaen operointia. Automaatit seuraavat perässä ensi vuonna. Alusta on sopiva kompromissi ajettavuutta ja mukavuutta. Ohjaus on korealaiseksi yllättävän tunnokas keveydestään huolimatta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTiukka kilpailuasetelmaStonicin perusmallin hinta 17 990 euroa kuulostaa edulliselta. Tällöin on kuitenkin tyydyttävä perusvarusteluun ja suorituskyvyltään vaatimattomaan moottoriin. Moottorin tai varustelun upgreidaus pykälällä nostaa hinnan heti 20 tuhanteen. Koeajetun version hinta 22 000 lähestyy jo pykälää suuremman markkinasuosikin Nissan Qashqain tonttia. Lisäksi juuri Stonicin kokoluokkaan esitellään lähiaikoina monta kovaa uutuutta.Katso lisää: kia.fiTeksti: Petri Munukka Kuvat: Vesa Eskola Kia Stonic 1,0 T-GDI ISG 120hv EX Design EcoDynamics Hinta alkaen 17 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 21 891 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 171 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 171 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 184 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4140 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2580 mm Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle