6.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: Automuodin harjalla – Kia Stonic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maasturimaisten autojen suosio leviää aina vain pienempiin luokkiin. Hyvää: tilat, pitkä takuu, hiljaisuus, personointimahdollisuudet. Huonoa: ajoasento, ei nelivetovaihtoehtoa. Tämän syksyn Frankfurtin autonäyttelyssä esitellyistä uutuuksista merkittävän osuuden kahmaisivat vain karvan yli nelimetriset maasturimaisesti korotetut autot, yhtenä niistä Kia Stonic. Kia on kuitenkin tällä alalla vanha konkari, sillä koko touhunhan on aloittanut aikanaan saman kokoinen Sportage vuonna 1993. Lisäksi mallistossa on ollut Soul jo kohta kymmenen vuotta. Eikä Stonic nytkään korvaa Soulia, joka jatkaa omalla kantikkaalla linjallaan. Stonicin alta pois jää pieni tila-auto Venga. Uutuuden nimen tehdas kertoo yhdistäneensä Speedystä ja Tonicista, vaikka mieli yhdisteleekin asioita eri tavalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerheautoksi riittävät tilatStonic ei uudesta nimestään huolimatta ole kokonaan puhtaalle paperille piirretty, vaan pohjautuu samaan perusrakenteeseen vasta uudistuneen Kia Rion kanssa. Akseliväli on sama, pituutta ja korkeutta on kahdeksan senttiä enemmän. Eli aivan maasturikorkeuksista ei voi puhua, mutta sisään on helpompi nousta. Nelivetoa ei ole saatavissa lainkaan, mutta maavaraa on enemmän ja helmat pohjapanssareita imitoivia.Jo Rion riittäessä perhekäyttöön Stonicissa on tilaa joka suuntaan vielä hitusen enemmän. Takaistuimelle sopii aikuinen pitkänkin kuskin taakse. Etupenkin hujoppi jää kuitenkin toivomaan lisää tukea reisille ja ristiselälle. Tavaratila on kookas ja selkeänmuotoinen. Säädettävä pohja ylä-asennossa lattiasta tulee tasainen selkänojat kaadettuna ja kynnys jää matalaksi.Runsaasti vaihtoehtojaStonicin varustelutasot ovat muusta mallistosta tutut LX, EX ja TX. Näiden lisäksi on tarjolla Design-versiot 20 erilaisella ulkovärin ja katon värin yhdistelmällä. Lisäksi sisustusta voi räätälöidä mieleisekseen sisältä tikkauksien sekä koristelistojen värin valitsemalla. Kojelauta on tutunoloinen, osa painikkeista on lainattu Riosta. Toiminnot ovat loogisia ja viimeistely kohdallaan. Perusvarustelu LX on jo muutoin varsin riittävä, mutta vakionopeudensäätimen ja parkkitutkan saadakseen on satsattava EX:ään. Harmillisesti törmäysvaroitin, automaattijarrutus ja muut elektroniset turvajärjestelmät löytyvät vasta kalleimmasta TX-mallista, onneksi ne saa kyllä varustepaketeissa halvempiinkin versioihin. Kolme moottorivaihtoehtoaSaksassa tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen Suomen tuontiohjelmasta on jätetty pois isompi vapaastihengittävä bensiinimoottori 1.4 (100 hv). Kaikkien alle 20 000 euron jäävien mallien perusmoottori on siten 1.2 (84 hv). Sitä ei ole vielä ollut mahdollisuutta kokeilla, mutta se lienee vaisu suurella kuormalla tai nopeudella ajoon.Enemmän ruutia etsivälle on omiaan nyt ajettu litrainen turboahdettu kolmisylinterinen (120 hv). Laaja-alaisen vääntönsä ansiosta se tuntuu voimakkaalta huudattamattakin, samalla kulutus ja melutaso pysyvät aisoissa. Sitä nuukempi on vain dieselvaihtoehto, joka on iskutilavuudeltaan suurin 1.6 CRDI (110 hv). Diesel erottuu tyhjäkäyntiäänen lisäksi ripauksen napakammalla alustalla.Aluksi myynti alkaa marraskuussa manuaalivaihteisilla versioilla, vaihteistot ovat sujuvatoimisia ja sopivasti välitettyjä helpottaen operointia. Automaatit seuraavat perässä ensi vuonna. Alusta on sopiva kompromissi ajettavuutta ja mukavuutta. Ohjaus on korealaiseksi yllättävän tunnokas keveydestään huolimatta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTiukka kilpailuasetelmaStonicin perusmallin hinta 17 990 euroa kuulostaa edulliselta. Tällöin on kuitenkin tyydyttävä perusvarusteluun ja suorituskyvyltään vaatimattomaan moottoriin. Moottorin tai varustelun upgreidaus pykälällä nostaa hinnan heti 20 tuhanteen. Koeajetun version hinta 22 000 lähestyy jo pykälää suuremman markkinasuosikin Nissan Qashqain tonttia. Lisäksi juuri Stonicin kokoluokkaan esitellään lähiaikoina monta kovaa uutuutta.Katso lisää: kia.fiTeksti: Petri Munukka Kuvat: Vesa Eskola Kia Stonic 1,0 T-GDI ISG 120hv EX Design EcoDynamics Hinta alkaen 17 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 21 891 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 171 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 171 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 184 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4140 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2580 mm Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta