24.6.2025

Koeajo: BMW R 1300 R – pappanaku treenasi itsensä kuntoon

Kuva Uwe Fischer & Markus Jahn

BMW R 1300 R kohoaa päivityksensä myötä muskeliluokkaan. Väkevä moottori tarjoaa tehoa ja vääntöä enemmän kuin tarpeeksi.

BMW:n R-sarjan nakumallia on hyvällä syyllä voinut nimitellä aiemmin pappanakuksi. Se ei oikein istunut supernakumaailmaan, saati muskelipyöräkategoriaan. BMW on kutsunut pyöräänsä cruiseriksi, mikä on tähän saakka ollut varsin kuvaava nimitys pyörälle. Uuden version myötä kuvausta voisi päivittää.

R 1300 R on tätä nykyä rehti muskelipyörä. Luokka, joka on luisunut hiljaa prätkämaailmassa marginaaliin. Onneksi luokassa on edelleen muutamia hienoja muskelipyöriä, kuten Ducati Diavel, Triumph Rocket 3 ja Indian FTR 1200. Tuolle listalle voidaan nyt lisätä myös BMW.

Muskelipyörien idea oli vuosia taaksepäin olla mahdollisimman tehokkaita ja suurimoottorisia möhkäleitä, joilla ei ole mitään asiaa mutkateille. Nyt tilanne on toinen, sillä moni pyörä kykenee sporttiseen mutkatieajeluun, vaikka moottorin luonne onkin osastoa ”tunti turpaan”.

Uusi 1300-kuutioinen moottori nostaa BMW R 1300 R:n aivan uudelle tasolle suorituskykymielessä. Uusi bokserimoottori tuottaa 145 hevosvoimaa ja 149 Nm vääntömomentin. Etenkin vääntöä on hurja määrä kaksipyöräiseen. Toki luku on vaikkapa Rocket 3:een verrattuna vaatimatonta, mutta sitä piisaa silti ylitsevuotavasti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ämpärikaupalla vääntöä ja voimaa

Moottorin luonne on karski ja jykevä. Kaksisylinterinen voimanlähde reagoi kaasun kääntämiseen välittömästi ja voimaa ammennetaan reippaalla kädellä. Sitä ei lusikoita, vaan heitetään saman tien ämpärillinen. R:llä ajaminen on hauskaa, ja samalla hieman kuumottavaa.

Moottori luovuttaa maksimiväännöt peliin 6500 kierroksen kohdalla, ja moottori herää eloon jo 3000 kierroksen kohdalla. Itse asiassa jo ennen sitä. Ja voimaa todella piisaa. Vääntö tuntuu siltä, että takarengas kuoritaan hetkessä sileäksi. En ihmettelisi, jos takanakki olisi vaihtokunnossa useamman kerran ajokauden aikana.

Hyvää ja huonoa

  • Jykevä moottori
  • Käsiteltävyys
  • Aito muskelitunnelma
  • Ulkonäkö
  • Jäykkä vaihdelaatikko

R 1300 R on vaivaton ajettava, sillä sen ohjaimissa ei tarvitse juuri vaihteisiin koskea. Vitosvaihteella voi ajella kaupunkinopeuksia ja toisaalta painaa urku auki yli 200 km/h vauhteja. Tämä tuli kokeiltua koeajon aikana vapaan nopeuden Autobahnilla. Ison kakkosen ajaminen nakupyörällä tosin meinaa irrottaa pään hartioilta.

BMW:n voimanlähde on vastustamaton, ja luonne sopii uuteen R-malliin hienosti. Koneen leveys olisi moneen pyörään hieman liikaa, mutta ei uuteen muskeli-ihanuuteen. Bokserikone on leveä ja massiivinen, mutta niin on itse pyöräkin. Kyseessä on samaan aikaan siro ja massiivinen tapaus.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat