1.4.2024

Koeajo: BYD Seal Excellence AWD – urheilullisuuden ehdoilla

BYD Seal on kiinalaisvalmistajan uutuus Suomessa. Siinä on paljon hyvää, mutta jotkin perusominaisuudet jättävät toivomisen varaa. Hyvää: Mukavuus, toimintamatka, kulutus, suorituskyky. Huonoa: Infotainment, tavaratila, pikalataus, ohjauksen keskialue.

Kiinalainen autovalmistaja BYD tulee Suomeen nyt jo viidennellä automallillaan. Aiemmin Suomeen ovat saapuneet Atto 3, Tang, Han sekä perheen pienin Dolphin ja nyt uusimpana tulokkaana malliston urheilullisin eli Seal.

Seal on todellakin BYD-malliston urheilullisin tapaus. Auton muotokieli viestii sporttisuutta, eikä sitä ole unohdettu ”konepellin” alla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Upea ulkoa

Sealin urheilullinen olemus on viimeistelty hyvin. Auto on tyylikäs, länsimaiseen silmään hyvin sopiva. Sealin perän muodot ovat tyylikkäät ja veistoksellisen vangitsevat. Auton ilmanvastuskerroin on myös matala, 0,22. Takavalot Sealissa ovat päiväaikaan hieno harmaa vaaleansiniseen koriväriin sulautuva elementti, mutta pimeällä ne syttyvät loistamaan punaisista pisteistä koostuvana tyylikkäänä kokonaisuutena. BYD:n muotokielestä vastaa nykyään saksalainen Wolfgang Egger, joka on aiemmin vaikuttanut esimerkiksi Audin ja Alfa Romeon muotoiluosastoilla.

Sealia on tarjolla kahtena eri versiona, takavetoisena ja tehokkaampana nelivetoisena. Yllättävää nelivetoisessa versiossa suhteessa takavetoiseen versioon onkin hinta. Nelivetoinen on vain 3 300 euroa kalliimpi. Nelivetoisessa versiossa hintalisä pitää sisällään nelivedon lisäksi myös pari varustetta, joita ei takavetoisesta versiosta löydy. Nämä varusteet ovat tuulilasin heijastusnäyttö HUD sekä virranulosottotoiminto.

Maahantuoja uskoo, että nelivetoista versiota myydään enemmän jo houkuttelevan hinnan puolesta. Nelivetoisen BYD Sealin hinta ilman lisävarusteena saatavaa metalliväriä on 50 990 euroa.

Eikä Seal pidättele urheilullisuuttaan myöskään voimalinjansa puolella. Koeajossa ollut nelivetoinen versio tarjoilee tehoa peräti 390 kilowattia (530 hevosvoimaa) ja vääntöä peräti 670 newtonmetriä. Tarvittaessa tämä tarkoittaa alle neljän sekunnin kiihtyvyyttä nollasta sataan. Tällainen suorituskyky riittänee jokaiseen tarpeeseen.

Takapainotteinen neliveto

Taka-akselilla autossa kestomagneettimoottori, joka tunnetaan energiatehokkaana moottorityyppinä. Kestomagneettimoottorit ovat myös pieniä ja kevyitä. Etuakselillä Sealissa on pieni asynkroninen sähkömoottori. Nelivedon suhteen BYD Seal on takapainotteinen, joka sopii myös auton urheilulliseen olemukseen. Auton saa suljetulla radalla halutessaan helposti mukavaan sivuluisussa etenemiseen.

Sealissa on myös iTAC-järjestelmä, joka on luotu nimenomaan BYD:n sähköautoja ajatellen parantamaan niiden ajo-ominaisuuksia. BYD:n uudet e-platform 3.0 -perusrakennetta käyttävät autot varustetaan iTAC-järjestelmällä.

Käytännössä iTAC toimii siten, että auton jokaista pyörää seurataan erittäin tarkasti ja pyörien pyörimisnopeutta voidaan jopa ennakoida kymmeniä millisekunteja etukäteen. Tämä tarkoittaa sitä, että jos auton jollain kulmalla on havaittavissa esimerkiksi pidon menetystä, järjestelmä tunnistaa sen, aloittaa säätötoimet ja palauttaa auton vakauden.

BYD:n iTAC toimii myös siten, että vääntömomentin hillitsemisen ja jarruttamisen lisäksi auton vakauttamiseen on muitakin tapoja, kuten vääntömomentin siirto toisaalle tai vaikka negatiivisen vääntömomentin tuottaminen.

Blade-akku energianlähteenä

BYD:n e-platform 3.0 -sähköauton alusta on jotain mistä BYD:llä ollaan myös ylpeitä. BYD on siitä harvinainen sähköautojen valmistaja, että se autojen kokoonpanon lisäksi se valmistaa itse myös sähköautojen sähkömoottorit sekä akut.

BYD kutsuu omaa akkuteknologiaansa Bladeksi. BYD:n akun perustuvat litiumrautafosfaattiteknologiaan, jonka uskotaan kasvattavan suosiotaan sähköautojen energianlähteenä. BYD on valinnut tekniikan sähköautojensa akkuteknologiaksi sen vuoksi, että akkujen lämmönhallinta kylmässä pitäisi olla parempi, teknologialla pystytään valmistamaan kevyempiä akkuja sekä varmistamaan niille pidempi elinikä. Lisäksi liriumrautafosfaatti-akut ovat ympäristöystävällisempiä. BYD Seal on BYD:n ensimmäinen auto, jossa on Cell to Body -akku eli auton korkeajänniteakku on osa auton koria. Tällä tavalla auton korista saadaan jäykempi.

BYD käyttää autoissaan 550 voltin latausjännitettä, joka aiheuttaa auto lataamiselle hieman haasteita tällä hetkellä. Suurin osa pikalatausasemista tarjoaa latausta tällä hetkellä 400 voltin jännitteellä, vaikkakin latausoperaattorit ovat siirtyneet vähitellen tukemaan korkeampaa 800 voltin jännitettä. Autot, jotka hyödyntävät 800 voltin arkkitehtuuria, pystyvät myös korkeampiin lataustehoihin, ilman että lämpökuorma nousee.

BYD:n tapauksessa tämä tarkoittaa sitä, että 400 voltin jännitteellä toimivasta pikalatausasemasta ei saada tehoja irti. Tällaisissa pikalatauksissa saavutettiin 60–80 kilowatin keskitehoja. Kaksi pikalatausta tehtiin pikalaturilla, joka tukee auton 550 voltin tekniikkaa, mutta vain toisella latauskerralla päästiin siihen, mitä latauksen BYD:n kohdalla pitäisi olla. Nämä lataukset tehtiin myös pikalatureilla, joissa muiden autojen latauksessa olo ei vaikuta lataukseen.

Toisella latauskerralla Sealilla päästiin myös valmistajan lupaamaan pikalataustehon maksimiin, eli 150 kilowattiin. Autoa ladattiin akun 8 prosentin varaustilasta 80 prosenttiin ja tällä latauskerralla päästiin kohtuulliseen 100 kilowatin keskitehoon. Käytössä ollut latauslaite oli tehokas Ionity.

Tällöin autolla oli ajettu ennen pikalatausta tunti ja vartti noin nollakelissä. BYD ilmoittaa auton teknisissä tiedoissa, että akku latautuu 30 prosentista 80 prosenttiin 26 minuutissa. Teknisten tietojen mukaan tämä ilmoitettu latausaika on laskettu ympäristön lämpötilan ollessa 30 plusastetta.

Sealin lataus myös miettii myös alussa, se pitää pitkän tuumaustauon ennen kuin latausteho lähtee nousemaan. Pikalataukset käynnistyivät koeajoviikon aikana myös monella kertaa huonosti. Lataus kyllä alkoi, mutta noin 10–15 sekunnin kohdalla lataus katkesi. Tätä tapahtui sekä Kempowerin että Deltan latauslaitteilla.

Ihan täysin BYD Sealin pikalataus ei siis vakuuttanut. Kysymys tietysti kuuluu, että onko se auton vika, jos sopivan jännitteen tarjoavaa latausverkostoa ei tarjolla? Vastaus on, että ei ole auton vika, mutta aina sopivaa jännitettä reitistä riippuen ei ole myöskään tarjolla. Lisäksi toinen pikalataus oikeaa jännitettä tarjoavalla latauslaitteella jäi kauaksi hyvästä keskitehosta, vaikka mitään rajoittavia tekijöitä ei pitänyt olla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Akku täynnä pitkälle

Sealilla kyllä ajaa sitten huolettomasti, kun akku on täynnä, sillä auton kulutus on maltillista ja iso akku takaa pitkän toimintamatkan. WLTP-syklin mukainen toimintamatka Sealilla on 520 kilometriä, takavetoisella versiolla vieläkin enemmän, 570 kilometriä. Akun nettokapasiteetti on peräti 82,5 kilowattituntia, bruttokapasiteettia BYD ei ilmoita.

Muuten ajettavuus Sealissa on erinomaisen hyvin kohdallaan. Urheilullisen olemuksen mukaisesti autossa istutaan alhaalla, sen istuinergonomia on hyvällä tollalla. Vaikka Seal on ison akkunsa vuoksi painava auto, sen alusta toimii mukavasti ja auto on matka-ajossa erittäin miellyttävä ajaa. Se on myös talvirenkaillakin melko äänetön, kiitos esimerkiksi kaksinkertaisten etuikkunoiden. Ohjaus on keskialueella hieman tunnoton, mutta muuten ohjauksessa on kivasti vastetta ja napakkuutta.

Ohjaamossa on kaksi langatonta puhelimen latausalustaa tuomassa luksusta. Ison ja tilavan keskikyynärnojan uumeniin saa säilytettyä sellaista tavaraa, minkä ei halua olla näkyvissä. Keskikonsolin mukitelineistä toinen säätyy kätevästi myös syvyyssuunnassa eri kokoisia juomia varten.

Infotainmentissa parantamista

Sealin ohjaamoa hallitsee suuri, peräti 15,6-tuumainen näyttö, jonka saa käännettyä näytön tai ratin painikkeesta pystyyn tai vaakaan. Infotainment ei ole käyttölogiikaltaan ihan parhaita mahdollisia, monet toiminnot on haudattu valikoiden syövereihin.

Sealin infotainmentista saa toki joitain pikatoimintojakin käyttöön pyyhkäisemällä valikon yläreunasta alaspäin, mutta kaiken kaikkiaan infotainmentia hallitsee sekavuus. Myös visuaalisuus ei ole kiinalaisten parasta osaamista, värien ja graafisten elementtien käyttö on heikkoa.

Sisätilat ovat Sealissa väljät, takana autossa on tasainen lattia ja hyvin pääntilaa, jota auton avara lasikatto tuo lisää. Tavaratilan kuormausaukko on todella matala, Sealiin sopisi paremmin liftback-tyylinen tavaratilan aukaisu, mutta tällainen takalasin yläreunasta saranoitu ratkaisu olisi vaikeampi ja kalliimpi toteuttaa.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

BYD Seal Excellence AWD
SÄHKÖAUTO, neliveto
390 kW (530 hv), 670 Nm
Akku brutto / netto – / 82,5 kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)
CCS: 150 kW
WLTP-kulutus 18,2 kWh / 100 km
toimintamatka 520 km
Suorituskyky 0–100 km/h 3,8 s
huippunopeus 180 km/h
Mitat
Pituus 4 800 mm
Leveys 1 875 mm
Korkeus 1 460 mm
Akseliväli 2 920 mm
Tavaratila 400 l
Omamassa 2 185 kg
perävaunu 1 500 / 750 kg
Euro NCAP 5 tähteä (2023)
Takuu 6 v / 150 000 km
ajoakku 8 v / 200 000 km
Hinta alkaen 50 990 €
koeajoauto 52 270 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat