15.3.2024

Maistiainen: BYD Seal – hienosti muotoiltu, mutta vähän vaatii viilaamista

BYD Seal on kiinalaisvalmistajan viimeisin Suomeen saapunut uutuusmalli. Siitä puhutaan myös Teslan tappajana.

Kiinalainen autovalmistaja BYD on tosissaan liikkeellä. Eurooppaan ja Suomeen on tuotu nyt jo useita automalleja ja niistä viimeisin on BYD Seal. BYD taistelee globaalisti Teslan kanssa siitä, kumpi on maailman suurin sähköautojen valmistaja myydyissä autoissa mitattuna.

Dynaamisen muotoinen Seal kääntää kadulla katseet. Niinkuin käänsi aikoinaan Teslakin. BYD Sealista on puhuttu nyt Teslan tappajana jo jonkun aikaa ja auto edustaakin samaa kokoluokkaa kuin mitä Teslan Model 3 tai Polestar 2 ovat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tehokas nelivetoinen

Sitä ei käy kiistäminen, etteikö Seal olisi hienosti muotoiltu auto. Varsinkin sen peräpeili ja takavalot ovat erittäin tyylikkäät. Takavalot on vielä tyylikkäämmät pimeällä.

Hienosta muotoilusta ansio kuuluu Wolfgang Eggerille sekä hänen tiimilleen. Egger on tunnettu saksalainen automuotoilija, joka on vaikuttanut aiemmin muun muassa Alfa Romeon, Audin sekä Lamborghinin muotokieleen. Egger johtaa nyt BYD:n muotoiluosastoa.

Sealista on tarjolla kaksi eri versiota, takavetoinen Design tai nelivetoinen Excellence AWD. Moottorin koeajossa ollut versio oli nelivetoinen malli, jonka kokonaisteho on kiitettävä 390 kilowattia eli 520 hevosvoimaa. Neliveto Sealissa vaikuttaa takavetopainotteiselta.

Tehojensa puolesta Seal on melkoinen tykki, auto kiihtyy nollasta sataan alle neljän sekunnin, jos vaan renkaiden alla riittää pitoa.

Mutta pelkällä tyylikkäällä muotoilulla sekä hyvällä suorituskyvyllä ei kuitenkaan saavuteta kansan suosiota. Tyylikäs, tehokas, mutta muutamat puutteet, jotka autossa on, himmentävät kokonaiskuvaa merkittävästi.

Iso kääntyvä näyttö

Sealin infotainmentin näyttö kääntyy napin painalluksella vaakaan tai pystyyn. BYD Sealin infotainment ei ole kaikkein visuaalisin, eikä paras mahdollinen käyttääkään. Suomen kieli BYD:n infotainmentista löytyy valikkojen takaa.

BYD Seal on BYD:in ensimmäinen auto, joka käyttää BYD:n uusinta Blade-akkua. Sealin katumaasturisisar, keväällä Suomeen saapuva Seal U on seuraava BYD:n auto, joka käyttää samaa tekniikkaa.

Uudessa Blade-patterissa akuston kennot on pakattu hunajakennorakenteella. Tämän pakkaamisen ansiosta päästään tiiviimpään akustoon, joka olennaisesti toimii myös auton koria jäykistävänä osana. Uusi Blade-akku tarkoittaa BYD-malleissa sitä, että korkeajänniteakku on osa auton koria. Korijäykkyydellä on vaikutusta ajo-ominaisuuksien lisäksi myös turvallisuuteen. Lisäksi akun valmistaminen on ympäristöystävällisempää sekä paloturvallisempaa, koska akussa käytetään LFP- eli rautafosfaattikemiaa. Nikkeliä ja kobolttia akussa ei ole lainkaan.

Pikalatauksessa kehitettävää

Vaikka Sealin ajettavuus ja esimerkiksi voimalinja on hyvässä iskussa, niin pikalataus ei yllä ihan samalle tasolle. Tämä on tietysti harmi, varsinkin kun BYD Seal vielä taipuu pitkän matkan taittamiseen muiden ominaisuuksiensa puolesta erittäin hyvin.

Pikalataus on kuitenkin sähköautossa merkittävä juttu. BYD Sealilla tehtiin koeajoviikon aikana useita pikalatauksia, pitkänkin ajomatkan jälkeen eikä pikalatausta saatu toimimaan oikein kunnolla missään vaiheessa. Yksi syy, miksi pikalataus ei toiminut, on se, että BYD käyttää 550 voltin jännitettä, kun moni pikalaturi puolestaan toimii 400 voltin jännitteellä. Tämä on huono yhdistelmä, eikä lataustehoja saada irti. Suurempaa jännitettä tarjovat 800 voltin pikalatauslaitteet ovat vielä vähemmistönä Suomen latausverkostossa.

Onko se auton vika, jos sopivaa jännitettä tarjoavaa latauslaitetta ei löydy tien varresta. Ei, mutta pikalataaminen esimerkiksi paljon ajavalle on tärkeä asia, eikä se BYD Sealilla ole markkinoiden parasta, vaikka latauslaite toimisikin BYD:n vaatimalla jännitteellä. Eikä 800 voltin järjestelmää ole välttämättä reitin varrella. Silloin kun 800 voltin järjestelmää oli BYD Sealille tarjolla, se selvisi lataustapahtumista ihan hyvin, vaikka se ei ole markkinoiden parhaimpia. Talviajossa tarvittava akun esilämmitys on myös yksi merkittävä puute.

Totuus lienee se, että vielä viimeisen päälle viilattuja kiinalaiset eivät vielä ole, kehitettävää löytyy vielä. Toki kehitettävää löytyy vielä ns. länsimaisistakin sähköautoista.

Sealin pikalatausominaisuuksista ja siitä kuinka se suoriutui tarkalleen koeajostamme, kerromme myöhemmin lisää, kun varsinainen Moottorin koeajoraportti BYD Sealista valmistuu.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Edit: 21.3.2024 BYD Sealissa infotainmentista löytyy suomen kieli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat