10.12.2023

Koeajo: Ford E-Transit on sähköistyneenä mukava, mutta riittääkö toimintamatka?

Ford E-Transit -pakettiauto on konstailematon hyötyajoneuvo, jonka perusasiat ovat kunnossa. Hyvää: ajomukavuus, tavaratilan käytettävyys, pikalatausnopeus, kamerajärjestelmä. Huonoa: etuistuinten tuki, lokerikkojen vähyys, ei saa nelivetoisena, latausluukun sijainti.

Koeajossa on Ford E-Transit sähköinen pakettiauto, jossa perusasiat ovat kunnossa: ajettavuus on vaivatonta, ajomelu taitettu hyvin ja teho riittää kaupunki- ja maantieajoon. Harkitsijaa voi tosin kirpaista, että hintapyyntö on edullisimmillaankin eli ilman lisävarusteita yli 70 000 euroa. Toimintamatkan riittävyys saattaa sekin pohdituttaa hyötyajoneuvoa valitsevaa.

Fordin E-Transitista on moneen käyttöön, sillä alustan varaan on rakennettavissa peräti 25 erilaista malliversiota. Tarjolla on kolme akseliväliä ja kaksi korkeutta. Sivuoven saa joko ikkunallisena tai umpinaisena.

Nyt koeajossa on ehkä se suosituin versio eli hinnaston edullisin pakettiautomalli. Tehoa on 135 kW (184 hv), mutta tarjolla on myös väkevämpi versio, jonka teho on 200 KW (269 hv).

Kaikki E-Transitit ovat takavetoisia. Nelivetoisille sähköpakuille olisi varmasti Suomessa kysyntää etenkin mutaisten sivuteiden tai talven liukkaiden haasteiden selvittämiseksi.

Viikon sekalaisessa taajama-, kaupunki- ja moottoritieajossa kulutus kipuaa yli 30 kWh/100 km -lukemaan, mikä ei ihmetytä – onhan auto kookas, painava ja ilmanvastusta korkeaotsaisessa pakettiautossa riittää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuskin valtakunta kunnossa

Näkyvyys ratin takaa on avara eteen ja etuviistoon. Sivupeilit ovat kaksiosaiset ja aivan erinomaiset. Niiden avulla näkee erittäin hyvin takaviistoon ja myös alas kyljen alaosiin, joka on tärkeä suunta esimerkiksi pysäköidessä. Sivupeilit ovat vakiona sähkölämmitteiset ja sähkötoimisesti säädettävät. Lämmitettävä tuulilasi, vakionopeudensäädin ja kauko-ohjattava keskuslukitus ovat niin ikään vakiovarusteita.

Kuskin työpisteessä on kaikki hyvin käsillä, mittaristo on selkeä, näyttö riittävän kookas ja ajoasennon saa säädettyä mieluisaksi.

Mutta sitten tulee se mutta.

Istuimet ovat tahdottoman löysät, niiden sivuttaistuki saisi olla jämäkämpi. Lokeroita ja säilytyslokosia on jonkun verran, mutta hyötyajokäyttöä ajatellen niitä saisi olla enemmänkin – kannellisina ja avonaisina.

Kuljettajan istuin säätyy käsikäyttöisesti nelisuuntaisesti. Ristiseläntuki ja kyynärnojakin löytyvät.

Kohtuullinen toimintamatka

E-Transitin toimintamatka on vain kohtuullinen. Ilmoitettu maksimi 260 kilometriä voi nimittäin talvikylmillä tarkoittaa vain noin kahdensadan kilometrin ajomatkaa, joka riittää hyötyautokäytössä kaupunkialueen jakelukuljetuksiin auttavasti. Jos täytyy tehdä pitkää päivää, voi akkuvoima ehtyä ennen päivän askareiden loppumista. Sekin on realiteetti, että näillä kyvyillä tällä pakettiautolla ei ajeta päivässä kuin yksi vähän pidempi matka-ajo, sitten onkin jo pakko ladata ja suunnitella oma aikataulu sen mukaisesti.

E-Transitin tapauksessa pikalataus tarkoittaa luvatusti sitä, että pakettiauton akusto latautuu mukavasti 34 minuutissa 15–80 prosenttiin.

Jos auto on 11-kilowattisessa laturissa kiinni, hoituu tyhjästä täyteen lataus tyypillisesti yöaikaan eli hieman yli 8 tunnissa.

Latausluukku sijaitsee auton keulassa, joka on haastava sijoituspaikka suomalaisissa oloissa. Koeajon aikana ei vielä vallinnut talvikeli, joten jäätymisen ja tuiskuavan lumen pakkautumisen vaikutuksia latausluukun kannen alle ei vielä kyetty kokeilemaan.

Lisävarusteilla käyttömukavuutta

Koeajoyksilö on varustettu järkevällä nipulla lisävarusteita, jotka nostavat pakettiauton hintaa useilla tuhansilla euroilla, mutta tuovat vastineeksi muun muassa ajomukavuutta. Moni varusteista on ahkerassa käytössä olevassa hyötyajoneuvossa perusteltu valinta.

Tech Pack 18 -varustepaketti tuo mukanaan älykkään aktiivisen vakionopeudensäätimen sekä automaattisen pysäköinnin, peruutusjarruavustimen, 360 asteen kameran led-kohdevalolla, sähkötaittoiset sivupeilit sekä kuolleen kulman varoitusjärjestelmän.

Nämä varusteet ja järjestelmät tekevät umpinaisen ja kookkaan ajoneuvon käsittelystä vaivattomampaa ja turvallisempaa.

Ksenon-ajovalot ja kuormatilan led-valot ovat pimeissä Suomen oloissa nekin suositeltavia ruksattavia lisävarustelistalta.

Hauska ja harvinainenkin lisävaruste on virran ulosotto eli ProPower Onboard 2,3 kW. Sen turvin pakettiauto voi olla kumipyörillä kulkeva sähköpääkeskus, joka antaa virtaa esimerkiksi kiinteistöhuoltotarpeisiin kuten vaikka lehtipuhaltimen käyttöön.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kantavuutta ja kiinnitysrenkaita

Kantavuutta löytyy 1 018 kg ja tavaroille väljyyttä 9,5 kuutiometrin verran. Lastauskorkeus on tämänkokoiselle pakettiautolle tyypillinen, mutta työskentelyä helpottaa takaosan leveä ja liukastumista estävä uritettu askelma. Se on onnistunut ratkaisu, eikä lainkaan tyypillinen kaikissa pakettiautoissa. Ja kun autossa on vetokoukku, on se tietty paikassa, johon kolauttaa jalkansa ilkeästi ainakin kerran.

On fiksua, että väliseinä ohjaamosta tavaratilaan on ikkunallinen, jolloin on helppo tarkastaa ajon aikana kuljetettavien tavaroiden paikoillaan pysyminen.

Tavarat saa kiinnitettyä liinoilla aika hyvin, mutta nyt tulee sapiskaa: kiinnitysrenkaita saisi olla enemmän ja ne saisivat olla jämerämpää sorttia.

Käytettävyyttä ja ajoneuvon siistinä pitämistä edesauttaa kuormatilan suojasarja, joka tarkoittaa tavaratilan verhoilua ja muotoiltua lattiaa.

Erinomaista on, että takaovet aukeavat laajalle ja saranoiden lukitus on helppo avata, jolloin ovet saa kääntymään kyljille, joka helpottaa auton käyttöä. Liukuovi on sekin aivan ehdoton.

Jos ostaisin tämän luokan pakettiauton, ruksaisin lisävarustelistalta sivuliukuoven myös kuljettajan puolelle: ovi kustantaisi vain 610 autoverotonta euroa ja toisi siis rutkasti vaivatonta käytettävyyttä pienellä rahasatsauksella.

Koeajoyksilössä oikean kyljen sivuliukuovi on umpinainen, ikkunallisena siitä olisi apua myös peruuttajalle. Autoveroton hinta ikkunasta on vain 100 euroa.

Koeajossa oli kuitenkin varsin lysti peruutella ja pysäköidä, mistä kuuluu kiitos erinomaiselle peruutuskameralle, jonka näkymät ovat kiitettävän laajat ja kuva selkeä. Jos tällä kamerajärjestelmällä varustetulla pakettiautolla töpeksii pellit ryttyyn, niin siitä saa syyttää ihan vaan itseään.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Ford E-Transit Van 350 L2H2 Trend 135 kW / 184 hv A1

SÄHKÖAUTO, takaveto
135 kW (184 hv), 430 Nm
Akku brutto / netto 75 / 68 kWh
Lataus Type 2: 11,3 kW (3 x 16 A)
CCS: 115 kW

WLTP-kulutus 26,2 kWh / 100 km
toimintamatka 260 km
Suorituskyky 0–100 km/h ei ilmoitettu
huippunopeus ei ilmoitettu

Mitat
Pituus           5 531 mm
Leveys          2 059 mm
Korkeus        2 534 mm
Akseliväli      3 300 mm
Tavaratila     9,5 m³
Omamassa 3 500 kg

perävaunu   750 kg (jarrullinen)
Euro NCAP   ei testattu
Takuu           5 v / 150 000 km tai 2 vuotta ilman kilometrirajoitusta
ajoakku         8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 72 615 €

koeajoauto   78 305 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat