10.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Ford E-Transit on sähköistyneenä mukava, mutta riittääkö toimintamatka? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford E-Transit -pakettiauto on konstailematon hyötyajoneuvo, jonka perusasiat ovat kunnossa. Hyvää: ajomukavuus, tavaratilan käytettävyys, pikalatausnopeus, kamerajärjestelmä. Huonoa: etuistuinten tuki, lokerikkojen vähyys, ei saa nelivetoisena, latausluukun sijainti. Koeajossa on Ford E-Transit sähköinen pakettiauto, jossa perusasiat ovat kunnossa: ajettavuus on vaivatonta, ajomelu taitettu hyvin ja teho riittää kaupunki- ja maantieajoon. Harkitsijaa voi tosin kirpaista, että hintapyyntö on edullisimmillaankin eli ilman lisävarusteita yli 70 000 euroa. Toimintamatkan riittävyys saattaa sekin pohdituttaa hyötyajoneuvoa valitsevaa. Fordin E-Transitista on moneen käyttöön, sillä alustan varaan on rakennettavissa peräti 25 erilaista malliversiota. Tarjolla on kolme akseliväliä ja kaksi korkeutta. Sivuoven saa joko ikkunallisena tai umpinaisena. Nyt koeajossa on ehkä se suosituin versio eli hinnaston edullisin pakettiautomalli. Tehoa on 135 kW (184 hv), mutta tarjolla on myös väkevämpi versio, jonka teho on 200 KW (269 hv). Kaikki E-Transitit ovat takavetoisia. Nelivetoisille sähköpakuille olisi varmasti Suomessa kysyntää etenkin mutaisten sivuteiden tai talven liukkaiden haasteiden selvittämiseksi. Viikon sekalaisessa taajama-, kaupunki- ja moottoritieajossa kulutus kipuaa yli 30 kWh/100 km -lukemaan, mikä ei ihmetytä – onhan auto kookas, painava ja ilmanvastusta korkeaotsaisessa pakettiautossa riittää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuskin valtakunta kunnossa Näkyvyys ratin takaa on avara eteen ja etuviistoon. Sivupeilit ovat kaksiosaiset ja aivan erinomaiset. Niiden avulla näkee erittäin hyvin takaviistoon ja myös alas kyljen alaosiin, joka on tärkeä suunta esimerkiksi pysäköidessä. Sivupeilit ovat vakiona sähkölämmitteiset ja sähkötoimisesti säädettävät. Lämmitettävä tuulilasi, vakionopeudensäädin ja kauko-ohjattava keskuslukitus ovat niin ikään vakiovarusteita. Kuskin työpisteessä on kaikki hyvin käsillä, mittaristo on selkeä, näyttö riittävän kookas ja ajoasennon saa säädettyä mieluisaksi. Mutta sitten tulee se mutta. Istuimet ovat tahdottoman löysät, niiden sivuttaistuki saisi olla jämäkämpi. Lokeroita ja säilytyslokosia on jonkun verran, mutta hyötyajokäyttöä ajatellen niitä saisi olla enemmänkin – kannellisina ja avonaisina. Kuljettajan istuin säätyy käsikäyttöisesti nelisuuntaisesti. Ristiseläntuki ja kyynärnojakin löytyvät. Kohtuullinen toimintamatka E-Transitin toimintamatka on vain kohtuullinen. Ilmoitettu maksimi 260 kilometriä voi nimittäin talvikylmillä tarkoittaa vain noin kahdensadan kilometrin ajomatkaa, joka riittää hyötyautokäytössä kaupunkialueen jakelukuljetuksiin auttavasti. Jos täytyy tehdä pitkää päivää, voi akkuvoima ehtyä ennen päivän askareiden loppumista. Sekin on realiteetti, että näillä kyvyillä tällä pakettiautolla ei ajeta päivässä kuin yksi vähän pidempi matka-ajo, sitten onkin jo pakko ladata ja suunnitella oma aikataulu sen mukaisesti. E-Transitin tapauksessa pikalataus tarkoittaa luvatusti sitä, että pakettiauton akusto latautuu mukavasti 34 minuutissa 15–80 prosenttiin. Jos auto on 11-kilowattisessa laturissa kiinni, hoituu tyhjästä täyteen lataus tyypillisesti yöaikaan eli hieman yli 8 tunnissa. Latausluukku sijaitsee auton keulassa, joka on haastava sijoituspaikka suomalaisissa oloissa. Koeajon aikana ei vielä vallinnut talvikeli, joten jäätymisen ja tuiskuavan lumen pakkautumisen vaikutuksia latausluukun kannen alle ei vielä kyetty kokeilemaan. Lisävarusteilla käyttömukavuutta Koeajoyksilö on varustettu järkevällä nipulla lisävarusteita, jotka nostavat pakettiauton hintaa useilla tuhansilla euroilla, mutta tuovat vastineeksi muun muassa ajomukavuutta. Moni varusteista on ahkerassa käytössä olevassa hyötyajoneuvossa perusteltu valinta. Tech Pack 18 -varustepaketti tuo mukanaan älykkään aktiivisen vakionopeudensäätimen sekä automaattisen pysäköinnin, peruutusjarruavustimen, 360 asteen kameran led-kohdevalolla, sähkötaittoiset sivupeilit sekä kuolleen kulman varoitusjärjestelmän. Nämä varusteet ja järjestelmät tekevät umpinaisen ja kookkaan ajoneuvon käsittelystä vaivattomampaa ja turvallisempaa. Ksenon-ajovalot ja kuormatilan led-valot ovat pimeissä Suomen oloissa nekin suositeltavia ruksattavia lisävarustelistalta. Hauska ja harvinainenkin lisävaruste on virran ulosotto eli ProPower Onboard 2,3 kW. Sen turvin pakettiauto voi olla kumipyörillä kulkeva sähköpääkeskus, joka antaa virtaa esimerkiksi kiinteistöhuoltotarpeisiin kuten vaikka lehtipuhaltimen käyttöön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kantavuutta ja kiinnitysrenkaita Kantavuutta löytyy 1 018 kg ja tavaroille väljyyttä 9,5 kuutiometrin verran. Lastauskorkeus on tämänkokoiselle pakettiautolle tyypillinen, mutta työskentelyä helpottaa takaosan leveä ja liukastumista estävä uritettu askelma. Se on onnistunut ratkaisu, eikä lainkaan tyypillinen kaikissa pakettiautoissa. Ja kun autossa on vetokoukku, on se tietty paikassa, johon kolauttaa jalkansa ilkeästi ainakin kerran. On fiksua, että väliseinä ohjaamosta tavaratilaan on ikkunallinen, jolloin on helppo tarkastaa ajon aikana kuljetettavien tavaroiden paikoillaan pysyminen. Tavarat saa kiinnitettyä liinoilla aika hyvin, mutta nyt tulee sapiskaa: kiinnitysrenkaita saisi olla enemmän ja ne saisivat olla jämerämpää sorttia. Käytettävyyttä ja ajoneuvon siistinä pitämistä edesauttaa kuormatilan suojasarja, joka tarkoittaa tavaratilan verhoilua ja muotoiltua lattiaa. Erinomaista on, että takaovet aukeavat laajalle ja saranoiden lukitus on helppo avata, jolloin ovet saa kääntymään kyljille, joka helpottaa auton käyttöä. Liukuovi on sekin aivan ehdoton. Jos ostaisin tämän luokan pakettiauton, ruksaisin lisävarustelistalta sivuliukuoven myös kuljettajan puolelle: ovi kustantaisi vain 610 autoverotonta euroa ja toisi siis rutkasti vaivatonta käytettävyyttä pienellä rahasatsauksella. Koeajoyksilössä oikean kyljen sivuliukuovi on umpinainen, ikkunallisena siitä olisi apua myös peruuttajalle. Autoveroton hinta ikkunasta on vain 100 euroa. Koeajossa oli kuitenkin varsin lysti peruutella ja pysäköidä, mistä kuuluu kiitos erinomaiselle peruutuskameralle, jonka näkymät ovat kiitettävän laajat ja kuva selkeä. Jos tällä kamerajärjestelmällä varustetulla pakettiautolla töpeksii pellit ryttyyn, niin siitä saa syyttää ihan vaan itseään. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Ford E-Transit Van 350 L2H2 Trend 135 kW / 184 hv A1 SÄHKÖAUTO, takaveto 135 kW (184 hv), 430 Nm Akku brutto / netto 75 / 68 kWh Lataus Type 2: 11,3 kW (3 x 16 A) CCS: 115 kW WLTP-kulutus 26,2 kWh / 100 km toimintamatka 260 km Suorituskyky 0–100 km/h ei ilmoitettu huippunopeus ei ilmoitettu Mitat Pituus 5 531 mm Leveys 2 059 mm Korkeus 2 534 mm Akseliväli 3 300 mm Tavaratila 9,5 m³ Omamassa 3 500 kg perävaunu 750 kg (jarrullinen) Euro NCAP ei testattu Takuu 5 v / 150 000 km tai 2 vuotta ilman kilometrirajoitusta ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 72 615 € koeajoauto 78 305 € Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe