26.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: herkkä hitti – Renault Captur Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Captur ei tarvinnut kovin vahvaa uudistamista. Hyvää: näppärä ja kevyt pyöritellä, pirteä taajamassa, sisäilmeeltään laadukas. Huonoa: pikkutavaroiden niukat lokerot. Kompaktien katumaasturien kerhossa on niin paljon jäseniä, etteivät kaikki nimet millään muistu mieleen. Kirjavasta joukosta kannattaa kuitenkin pistää ylös Renault Captur, joka on ollut Euroopassa luokkansa myydyin auto, ja kauppa on käynyt meillä Suomessakin kohtuullisen hyvin.Capturia katsellessa ei ihan heti uskoisi, että malli-ikää on kertynyt jo neljä ja puoli vuotta: kaksivärinen, voimakkaan kiilamainen korimuoto on edelleen hyvin ajanmukainen. Niinpä nyt tehdyssä kasvojenkohennuksessa keskityttiin lähinnä puskurin alaosan sekä maskin ritilöiden meikkaamiseen.Uudistuksen myötä tuon kaksivärisyyden luomiseen on tarjolla aiempaa enemmän vaihtoehtoja. Lisäksi Capturinsa saa halutessaan lasikatolla, ja muun muassa sähköisesti taittuvat sivupeilit sekä parkkitutka taakse ovat kalleimman Intens-varustetason uutuuksia. Keskimmäiseen Zen-tasoon nämä saa lisävarusteena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPesunkestävät penkitCapturin sisustukseen pätevät samat sanat kuin ulkomuotoonkin – kojelauta, mittaristo ja ohjauspyörä ovat sekä kivan näköiset että hyvin viimeistellyt, joten jos ei tietäisi, voisi kuvitella kyseessä olevan aivan uuden automallin.Eri varustetasojen soittimet liitettävyyksineen on päivitetty uuteen aikaan, mutta jo toissa vuosikymmenellä käyttöön otetut, renaultmaisen kätevät käyttönappulat ratin takana oikealla puolella on onneksi säilytetty.Niinpä verhoilut ja materiaalit ovat tärkeimmät päällepäin näkyvät muutokset. Nyt ajettu Intens-varustetaso sisältää lisäksi vetoketjuilla irrotettavat, viisi vesipesua kestävät istuinpäälliset niin etu- kuin takapenkeissäkin.Koepesun jätimme kuitenkin käyttäjille – ja keskityimme koeajoon.Pikkutavarat piilossaSitä ennen pitäisi kuitenkin sysätä kännykkä, lompakko, aurinkolasikotelo ja hansikkaat jonnekin, ja eteen tulee tenkkapoo: säilytystilaa pikkutavaroille olisi voitu kovertaa keskikonsolin muoveihin enemmänkin.Nyt seisontajarrun vivun viereisen tilan vievät aivan turhaan Eco-toiminnon nappula ja vakionopeudensäätimen/nopeudenrajoittimen pääkytkin – sekä pienenpieni pyöreä potero, jonka käyttötarkoitus jäi epäselväksi.Puutteita eivät sinänsä toimivat yksityiskohdat, kuten kojelaudan päällä oleva kannellinen lokero, lipastomallinen tilava ”hansikaslokero” tai joustavista nauhoista kootut lehtitaskut etuistuinten taustoissa pysty täysin korvaamaan.Antoisa automaattiKoeajoautomme oli varustettu kaksoiskytkinvaihteistolla, mikä sopiikin tällaiseen kaupunkisukkulaan oikein hyvin. Uutena lisänä TCe 120 -versioon on myös manuaalivaihteisto; aiemmin malli oli saatavana ainoastaan automaattina.Juuri vaihteiston ja ennen kaikkea kaasupolkimen viritys saa suurimmat kiitokset. Kiihdytykset ovat täyteläisen ja pirteän tuntuisia juuri sillä alueella kuin pitääkin, siis pinta- ja osakaasulla. Tällöin myös vaihteisto pelaa moitteetta.Syvempi polkeminen ei sitten aiheuta kovin suurta suhteellista nopeuden nousua, ja vaihteistokin alkaa vaikuttaa hermostuneemmalta. Parempi siis edetä rauhallisesti ja nauttia kevyesti toimivista hallintalaitteista sekä auton yleisestä näppäryydestä.Muuten Captur ei tarjoa mitään erityistä ajo- tai mukavuuselämystä. Etenkin jälkimmäisessä ranskalaiskilpailija Citroën on ottanut viime aikoina niin suuria retroharppauksia eteenpäin, että samaa pehmoista kulkua odottaisi jo Renaultiltakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavalliset tilatAlustan ohella myös istuimet ovat varsin jämäkänsorttiset. Melutaso pysyttelee vielä maantiellä aisoissa, mutta kesäisillä moottoritienopeuksilla auton kokoluokka alkaa paljastua niin tuulen suhinoiden kuin moottorin käyntiäänenkin muodossa.Tavaratilasta löytyy ilahduttavasti kahteen tasoon liikuteltava välipohja, jolla saa aikaan vaikkapa tasaisen laajennuksen selkänojan 1:3/2:3 -suhteessa tai sitten syvemmän varsinaisen tavaratilan. Lisää lääniä voi loihtia säätämällä koko takaistuinta eteenpäin.Mutta vaikka penkin pitää peräasennossaan, takatilat eivät ole pidemmälle henkilölle ruhtinaalliset – mikä on reilun 4,1 metrin kokonaispituuden huomioon ottaen aivan luonnollinen juttu. Keskimittaisille ja tätä lyhyemmille asia on jo aivan eri.Trendikkäämpi tavisOminaisuuksiltaan Captur ei siis nouse juuri millään osa-alueella keskiverron yläpuolelle, mutta toisaalta autossa ei piile kovin suuria heikkouksiakaan.Yhdistettynä alussa mainittuun, aikaa kestäneeseen ulkonäköön kasassa taitavatkin olla suuren suosion päällimmäiset syyt – ei harmita, mutta näyttää hyvälle.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Renault Captur TCe 120 EDC-aut Intens Hinta alkaen 24 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 699 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 87 kW (118 hv), 5000 r/min Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4122 mm, leveys 1778 mm, korkeus 1566 mm, akseliväli 2606 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”