26.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: herkkä hitti – Renault Captur Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Captur ei tarvinnut kovin vahvaa uudistamista. Hyvää: näppärä ja kevyt pyöritellä, pirteä taajamassa, sisäilmeeltään laadukas. Huonoa: pikkutavaroiden niukat lokerot. Kompaktien katumaasturien kerhossa on niin paljon jäseniä, etteivät kaikki nimet millään muistu mieleen. Kirjavasta joukosta kannattaa kuitenkin pistää ylös Renault Captur, joka on ollut Euroopassa luokkansa myydyin auto, ja kauppa on käynyt meillä Suomessakin kohtuullisen hyvin.Capturia katsellessa ei ihan heti uskoisi, että malli-ikää on kertynyt jo neljä ja puoli vuotta: kaksivärinen, voimakkaan kiilamainen korimuoto on edelleen hyvin ajanmukainen. Niinpä nyt tehdyssä kasvojenkohennuksessa keskityttiin lähinnä puskurin alaosan sekä maskin ritilöiden meikkaamiseen.Uudistuksen myötä tuon kaksivärisyyden luomiseen on tarjolla aiempaa enemmän vaihtoehtoja. Lisäksi Capturinsa saa halutessaan lasikatolla, ja muun muassa sähköisesti taittuvat sivupeilit sekä parkkitutka taakse ovat kalleimman Intens-varustetason uutuuksia. Keskimmäiseen Zen-tasoon nämä saa lisävarusteena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPesunkestävät penkitCapturin sisustukseen pätevät samat sanat kuin ulkomuotoonkin – kojelauta, mittaristo ja ohjauspyörä ovat sekä kivan näköiset että hyvin viimeistellyt, joten jos ei tietäisi, voisi kuvitella kyseessä olevan aivan uuden automallin.Eri varustetasojen soittimet liitettävyyksineen on päivitetty uuteen aikaan, mutta jo toissa vuosikymmenellä käyttöön otetut, renaultmaisen kätevät käyttönappulat ratin takana oikealla puolella on onneksi säilytetty.Niinpä verhoilut ja materiaalit ovat tärkeimmät päällepäin näkyvät muutokset. Nyt ajettu Intens-varustetaso sisältää lisäksi vetoketjuilla irrotettavat, viisi vesipesua kestävät istuinpäälliset niin etu- kuin takapenkeissäkin.Koepesun jätimme kuitenkin käyttäjille – ja keskityimme koeajoon.Pikkutavarat piilossaSitä ennen pitäisi kuitenkin sysätä kännykkä, lompakko, aurinkolasikotelo ja hansikkaat jonnekin, ja eteen tulee tenkkapoo: säilytystilaa pikkutavaroille olisi voitu kovertaa keskikonsolin muoveihin enemmänkin.Nyt seisontajarrun vivun viereisen tilan vievät aivan turhaan Eco-toiminnon nappula ja vakionopeudensäätimen/nopeudenrajoittimen pääkytkin – sekä pienenpieni pyöreä potero, jonka käyttötarkoitus jäi epäselväksi.Puutteita eivät sinänsä toimivat yksityiskohdat, kuten kojelaudan päällä oleva kannellinen lokero, lipastomallinen tilava ”hansikaslokero” tai joustavista nauhoista kootut lehtitaskut etuistuinten taustoissa pysty täysin korvaamaan.Antoisa automaattiKoeajoautomme oli varustettu kaksoiskytkinvaihteistolla, mikä sopiikin tällaiseen kaupunkisukkulaan oikein hyvin. Uutena lisänä TCe 120 -versioon on myös manuaalivaihteisto; aiemmin malli oli saatavana ainoastaan automaattina.Juuri vaihteiston ja ennen kaikkea kaasupolkimen viritys saa suurimmat kiitokset. Kiihdytykset ovat täyteläisen ja pirteän tuntuisia juuri sillä alueella kuin pitääkin, siis pinta- ja osakaasulla. Tällöin myös vaihteisto pelaa moitteetta.Syvempi polkeminen ei sitten aiheuta kovin suurta suhteellista nopeuden nousua, ja vaihteistokin alkaa vaikuttaa hermostuneemmalta. Parempi siis edetä rauhallisesti ja nauttia kevyesti toimivista hallintalaitteista sekä auton yleisestä näppäryydestä.Muuten Captur ei tarjoa mitään erityistä ajo- tai mukavuuselämystä. Etenkin jälkimmäisessä ranskalaiskilpailija Citroën on ottanut viime aikoina niin suuria retroharppauksia eteenpäin, että samaa pehmoista kulkua odottaisi jo Renaultiltakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavalliset tilatAlustan ohella myös istuimet ovat varsin jämäkänsorttiset. Melutaso pysyttelee vielä maantiellä aisoissa, mutta kesäisillä moottoritienopeuksilla auton kokoluokka alkaa paljastua niin tuulen suhinoiden kuin moottorin käyntiäänenkin muodossa.Tavaratilasta löytyy ilahduttavasti kahteen tasoon liikuteltava välipohja, jolla saa aikaan vaikkapa tasaisen laajennuksen selkänojan 1:3/2:3 -suhteessa tai sitten syvemmän varsinaisen tavaratilan. Lisää lääniä voi loihtia säätämällä koko takaistuinta eteenpäin.Mutta vaikka penkin pitää peräasennossaan, takatilat eivät ole pidemmälle henkilölle ruhtinaalliset – mikä on reilun 4,1 metrin kokonaispituuden huomioon ottaen aivan luonnollinen juttu. Keskimittaisille ja tätä lyhyemmille asia on jo aivan eri.Trendikkäämpi tavisOminaisuuksiltaan Captur ei siis nouse juuri millään osa-alueella keskiverron yläpuolelle, mutta toisaalta autossa ei piile kovin suuria heikkouksiakaan.Yhdistettynä alussa mainittuun, aikaa kestäneeseen ulkonäköön kasassa taitavatkin olla suuren suosion päällimmäiset syyt – ei harmita, mutta näyttää hyvälle.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Renault Captur TCe 120 EDC-aut Intens Hinta alkaen 24 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 699 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 87 kW (118 hv), 5000 r/min Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4122 mm, leveys 1778 mm, korkeus 1566 mm, akseliväli 2606 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle