26.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: hiottua harmoniaa – Lexus IS 300h Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus IS 300h rauhoittaa uudistettunakin kuljettajan mielen. Hyvää: laadukkuus, hiljaisuus, istuinmukavuus, vaivattomuus. Huonoa: tunnoton ohjaus ja viiksikytkimet, kulmikas luistonesto. Ohjauspyörä on kompakti, ja sen paksu kehä on verhoiltu pehmeänsileällä, laadukkaalla nahalla. Monesti tällainen yksityiskohta on vain silmänlumetta muuten epämukavassa autossa, mutta Lexus IS 300h tarjoaa paljon muutakin miellyttävyyttä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tutulla ilmeellä Kolmatta sukupolvea edustava IS ehti jo neljän vuoden ikään, ennen kuin sille tehtiin ensimmäinen kasvojenkohennus. Muotoilu jakoi jo auton ensiesittelyn aikaan mielipiteet, eikä asialle ole tehty tässäkään uudistuksessa mitään konkreettista. Korin mittasuhteet ovat pohjimmiltaan sopusuhtaiset, mutta eräät elementit, kuten maskin ja puskurin irvistys, nouseva helma takaoven alla sekä takapuskurin ja -valon vino kombinaatio, ovat hieman päälle liimatun näköisiä. Vähäiset kosmeettiset muutokset käsittävät vain ajovalojen, puskurin alakulmien ilmanottoaukkojen sekä jäähdyttimen säleikön hienoviilailun. Takana valoumpioiden sisäistä led-järjestystä on muokattu, kuten pakoputkenpäiden ulkoasuakin. Samaa ja uutta IS 300h tottelee meidän markkinoillamme aina samaa mallinimeä siitä yksinkertaisesta syystä, että moottori-vaihteistopaketteja on saatavilla vain yksi: portaattomalla voimansiirrolla toteutettu vapaasti hengittävän bensiini- ja sähkömoottorin yhdistelmä. Se on säilynyt ennallaan. Sen sijaan heebelipuolelta löytyy valinnanvaraa. IS on myynnissä peräti viidellä varustetasolla, joista toiseksi ja kolmanneksi edullisimpiin Executive- ja Sport-tasoihin kaupataan uutta, reilun 700 euron Safety System + -turvavarustepakettia. Se sisältää automaattisen hätäjarrutuksen jalankulkijoiden tunnistuksella, mukautuvan vakionopeudensäätimen, kaistallapitoavustimen, liikennemerkkien tunnistuksen sekä kaukovaloautomatiikan. Edullisimpaan Comfort-tasoon tätä pakettia ei saa lainkaan, ja kalleimmissa eli F Sportissa sekä Luxuryssa se on vakiona. Hintaeroa IS:n varustetasojen ääripäiden välillä kertyy noin 20 000 euroa. Tasapaino tallella Vaikka IS:n olemus on jonkinsorttisen sporttinen, vaivaton hybridivoimalinja sopii autoon sittenkin saumattomasti. Veto on kaiken aikaa katkotonta ja myös voimakasta: esimerkiksi tuoreimpaan Toyota Priukseen nähden niin poltto- kuin sähkömoottorissa on noin kaksi kertaa enemmän tehoa, joten suorituskyvyssä ei ole valittamista. Bensakoneen hurina erottuu vasta täyskaasukiihdytyksessä, ja silloinkin vaimeana. Sisälle ei juuri kuulu muidenkaan äänilähteiden meteliä, ja kuljettajan istuin on ensiluokkaisen mukava. Myös jousitusmukavuus täyttää odotukset. Ajokokemus on kaikkiaan niin rauhoittava, että paha maailma tuntuu jäävän tämän sedanin ulkopuolelle. Harmonisen kokemuksen jälkeen kojelaudan vasemmasta reunasta löytyvä säädin, jolla moottorin ääntä saa keinotekoisesti ”urheilullisemmaksi”, tuntuu turhalta kikkailulta – etenkin kuin polttomoottorin kierrosluku aaltoilee ajossa kuminauhamaisesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Elektroniikkaa vasten Valmistajan mukaan etu- ja takajousitukseen on tehty lukuisia pikkumuutoksia, ja myös ohjaustehostus on ohjelmoitu uudelleen. Jo aiemmin kelvoksi todettu ajettavuus onkin kohdallaan, mutta ainakin talvikeleillä ohjaus voisi olla tunnokkaampi. Positiivista on se, että IS tuntuu tien päällä varsin kompaktilta autolta. Nykytakavetojen tapaan ajonvakautus osallistuu liukkaalla tehokkaasti kulkuun, ja tekee sen vieläpä turhan kulmikkaasti. Mutta kun jäätävää tihkua sataa nollakelissä, kitkarenkain tämän holhoamisen toivottaa tervetulleeksi. Halutessaan luistoneston saa taajamanopeuksissa pois, mutta sivuluisut ovat edelleen täysin pannassa. Ajonvakautus on myös kytkettävissä kokonaan päältä, jolloin täysi sladittelu onnistuu, mutta jonkinlainen sopivasti salliva välitila jää vielä toivelistalle. Pikku toiveita Sisätiloissa suurimmat uudistukset ovat isompi kojelaudan keskiruutu sekä keskikonsolin paremmin toimiva monitoimisäädin. Käyttö onkin varsin selkeää, ja toisin kuin sisarmerkki Toyotan useissa malleissa, Lexuksessa mittariston näytön ja keskinäytön grafiikka sekä väritys sopivat hyvin yhteen. Laatuvaikutelma on muutenkin kunnossa, vaikka osa katkaisimista onkin varsin muovisen tuntuisia. Toisaalta myös sitä alussa mainittua pehmeää nahkaa löytyy monista paikoin. Epäkohtiakin sentään on. Käytön jälkeen keskiasentoon palautuvat joystick-tyyppiset pyyhin- ja vilkkuviikset ovat BMW:n vastaaviin viiksiin verrattuna tunnottomat käyttää. Kauneusvirheenä voi todeta myös vakionopeudensäätimen, jonka saa aktiiviseksi vain 5 km/h portain. Jopa omintakeinen Kaiken kaikkiaan IS 300h on poikkeuksellisen mielenkiintoinen yhdistelmä erilaisia autoluonteita. Lexuksen pienin porrasperä ei millään lailla pyri peittelemään japanilaisuuttaan, vaan käyttää sen vahvimpia puolia onnistuneesti hyväkseen. Tämä tekee autosta jopa persoonallisen valinnan premium-luokan ikisaksalaisten A4:n, 3-sarjan ja C-luokan rinnalla. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.lexus.fi/is-300h/ Lexus IS 300h Hybrid A Executive Hinta alkaen 48 986 € Koeajetun auton hinta varusteineen 53 676 € Moottori Bensiinimoottori 2 494 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, takaveto. Teho 133 kW (181 hv), 6000 r/min Vääntö 221 Nm (4200–5400 r/min) Teho 105 kW, 300 r/min Vääntö 221 Nm (4200–5400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 164 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 4680 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2080 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt