14.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Honda Jazz e:HEV – pieni suuri täyshybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda Jazz on tullut facelift-ikään. Auto on edelleen pieni suuri auto, jossa on erinomaisesti toimiva voimalinja. Hyvää: Näkyvyys, ajettavuus, voimalinjan toiminta, tilat. Huonoa: Sisämelu. Honda on menettänyt Suomessa markkinaosuuttaan viime vuosien aikana ja sille on syynsä. Merkittävin syy lienee se, että nykyinen Hondan maahantuontiorganisaatio, jota johdetaan Tanskasta, ei käytä juurikaan paukkuja automerkin ja sen mallien markkinointiin. Honda ei maallikon silmin näy juuri missään.Kun autoa ei näy missään, voi syntyä helposti käsitys, että koko merkkiä ei enää olisi. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa – eikä myöskään se, etteikö Honda valmistaisi edelleen laadukkaita autoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusia turvaominaisuuksiaHonda Jazz on hyvä esimerkki siitä, että Hondalla edelleen osataan. Päivitetty Jazz on saanut nyt muun muassa lisää turvaominaisuuksia. Jazzin turvaominaisuudet on paketoitu Honda Sensing -teknologian ympärille. Näihin teknologioihin kuuluvat muun muassa kaistavahti, adaptiivinen vakionopeudensäädin, kuolleen kulman varoitin, liikennemerkkien tunnistus ja automaattiset kaukovalot.Hondan avustinjärjestelmät toimivat eleettömästi, niinkuin niiden pitääkin, hyvin taustalla.Jazzin varustelutaso on korkea ja koeajetussa Advanced Sport -mallissa on vajaaseen 32 000 euroon paljon tarpeellisia varusteita.Jazz on tunnettu jo useiden sukupolvien ajan siitä, että se on pieni suuri auto – kooltaan siis pieni, mutta auto, jossa on erinomaiset tilat. Tavaratilaa Jazzissa on peräti 1 205 litraa kun sen takapenkit taittaa tasaiseksi lattiaksi. Perustilassa Jazzin tavaratila on 304 litraa. Jazz lienee yksi kokoluokkansa tilavimmista autoista. Jazzin takaistuinten istuinosat voi kääntää halutessaan ylös, jolloin autossa voi hyödyntää koko auton levyistä ja korkeaa tilaa. Hyvä näkyvyysJazziin kulkeminen on helppoa, esimerkiksi auton etuovet aukeavat isosti, noin 70 asteen kulmaan. Hondasta näkee hyvin ulos, jaetut A-pilarit antavat auton korille hyvän tukevuuden, mutta vastaavasti eivät peitä kuljettajan näkyvyyttä etuviistoon. Ajoasento Jazzissa on todella ryhdikäs ja korkealla istuminen tukee hyvää näkyvyyttä.Istuinergonomia Jazzissa on myös todella hyvä. Istuimet ovat hyvin muotoillut, ne tarjoavat hyvän tuen ja ovat mukavan napakat, niissä jaksaa istua pidemmänkin siivun. Istuinergonomia on takanaistuimellakin erinomaisen hyvin kunnossa. Takana Jazzissa on myös hyvät matkustajantilat, 180-senttisellä matkustajallakin on asiat takana ihan hyvin ja tasainen takalattia helpottaa kolmenkin matkustajan matkustamista takana.Kuljettajan paikalla on muutenkin asiat mallillaan. Hondan hallintalaitteet ovat selkeät, nappulat ja kytkimet ovat hyvin paikoillaan. Infotainmentin käyttöliittymä on riittävän selkeä ja siihen saa kytkettyä sekä Apple Car Playn että Android Auton. Matka-ajossakin hyväPienestä koostaan huolimatta Jazz on myös erittäin hyvä matka-auto. Ohjaus keskittää hyvin, ja ohjaus tukee myös matka-ajoa hyvin, auto ei ole levoton ajaa. Siinä on itse asiassa matka-ajossa isomman auton tuntua kuin mitä Jazz oikeasti on.Alustatuntuma Jazzissa on mallillaan. Terävät iskut tulevat koeajetun version urheilullisesta alustasta läpi melko voimakkaasti. Jazzin melutaso sisätiloissa ei ole aivan paras mahdollinen, se on ajettavuudessa automallin kaikkein negatiivisin seikka. Lähinnä polttomoottorin murinat tulevat eniten äänimaailmassa läpi.Honda Jazzin voimalinjana on 1,5-litrainen polttomoottori sekä kaksi sähkömoottoria. Toinen sähkömoottoreista toimii käynnistingenraattorina ja toinen apuna ajossa. Voimalinja hoitaa tehtävänsä hyvin ja eleettömästi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeho kasvanutVoimalinjan teho on Jazzin päivityksen myötä kasvanut reippaasti, tehoa on nostettu aiemmasta 80 kilowatista 90 kilowattiin. Roima korotus tehoon, joka tekee autolle vain hyvää. Auton sähkömoottori antaa suurimmillaan 253 newtonmetrin väännön.Toki Jazzin täyshybridivoimalinja tukee parhaiten kaupunkiajoa, sähköä pystyy hyödyntämään kaupunkiajossa parhaiten polttoaineen kulutuksen näkökulmasta, mutta ei Jazz matka-ajossakaan mikään älyttömän janoinen ole, alle viiden litran pääsee kuormattunakin.Honda Jazzissa korostuu hyvä ajettavuus, erinomaiset tilat sekä japanilaisten laatustandardien noudattaminen. Se on omassa kokoluokassaan erittäin varteenotettava automalli, joka valitettavasti jää näkyvyydessä monien kilpailijoiden varjoon.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenHonda Jazz e:HEV Advance Sport HYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm 3 Portaaton vaihteisto 90 kW (122 hv), 253 Nm WLTP-kulutus 4,7 l/100km CO 2 -päästöt 106 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,6 s huippunopeus 175 km/h Mitat Pituus 4 089 mm Leveys 1 694 mm Korkeus 1 526 mm Akseliväli 2 517 mm Tavaratila 304 l Omamassa 1 242 kg perävaunu 500 kg Euro NCAP 5 tähteä (2023) Takuu 3 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 28 325 € koeajoauto 31 641 € Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla