14.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Honda Jazz e:HEV – pieni suuri täyshybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda Jazz on tullut facelift-ikään. Auto on edelleen pieni suuri auto, jossa on erinomaisesti toimiva voimalinja. Hyvää: Näkyvyys, ajettavuus, voimalinjan toiminta, tilat. Huonoa: Sisämelu. Honda on menettänyt Suomessa markkinaosuuttaan viime vuosien aikana ja sille on syynsä. Merkittävin syy lienee se, että nykyinen Hondan maahantuontiorganisaatio, jota johdetaan Tanskasta, ei käytä juurikaan paukkuja automerkin ja sen mallien markkinointiin. Honda ei maallikon silmin näy juuri missään.Kun autoa ei näy missään, voi syntyä helposti käsitys, että koko merkkiä ei enää olisi. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa – eikä myöskään se, etteikö Honda valmistaisi edelleen laadukkaita autoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusia turvaominaisuuksiaHonda Jazz on hyvä esimerkki siitä, että Hondalla edelleen osataan. Päivitetty Jazz on saanut nyt muun muassa lisää turvaominaisuuksia. Jazzin turvaominaisuudet on paketoitu Honda Sensing -teknologian ympärille. Näihin teknologioihin kuuluvat muun muassa kaistavahti, adaptiivinen vakionopeudensäädin, kuolleen kulman varoitin, liikennemerkkien tunnistus ja automaattiset kaukovalot.Hondan avustinjärjestelmät toimivat eleettömästi, niinkuin niiden pitääkin, hyvin taustalla.Jazzin varustelutaso on korkea ja koeajetussa Advanced Sport -mallissa on vajaaseen 32 000 euroon paljon tarpeellisia varusteita.Jazz on tunnettu jo useiden sukupolvien ajan siitä, että se on pieni suuri auto – kooltaan siis pieni, mutta auto, jossa on erinomaiset tilat. Tavaratilaa Jazzissa on peräti 1 205 litraa kun sen takapenkit taittaa tasaiseksi lattiaksi. Perustilassa Jazzin tavaratila on 304 litraa. Jazz lienee yksi kokoluokkansa tilavimmista autoista. Jazzin takaistuinten istuinosat voi kääntää halutessaan ylös, jolloin autossa voi hyödyntää koko auton levyistä ja korkeaa tilaa. Hyvä näkyvyysJazziin kulkeminen on helppoa, esimerkiksi auton etuovet aukeavat isosti, noin 70 asteen kulmaan. Hondasta näkee hyvin ulos, jaetut A-pilarit antavat auton korille hyvän tukevuuden, mutta vastaavasti eivät peitä kuljettajan näkyvyyttä etuviistoon. Ajoasento Jazzissa on todella ryhdikäs ja korkealla istuminen tukee hyvää näkyvyyttä.Istuinergonomia Jazzissa on myös todella hyvä. Istuimet ovat hyvin muotoillut, ne tarjoavat hyvän tuen ja ovat mukavan napakat, niissä jaksaa istua pidemmänkin siivun. Istuinergonomia on takanaistuimellakin erinomaisen hyvin kunnossa. Takana Jazzissa on myös hyvät matkustajantilat, 180-senttisellä matkustajallakin on asiat takana ihan hyvin ja tasainen takalattia helpottaa kolmenkin matkustajan matkustamista takana.Kuljettajan paikalla on muutenkin asiat mallillaan. Hondan hallintalaitteet ovat selkeät, nappulat ja kytkimet ovat hyvin paikoillaan. Infotainmentin käyttöliittymä on riittävän selkeä ja siihen saa kytkettyä sekä Apple Car Playn että Android Auton. Matka-ajossakin hyväPienestä koostaan huolimatta Jazz on myös erittäin hyvä matka-auto. Ohjaus keskittää hyvin, ja ohjaus tukee myös matka-ajoa hyvin, auto ei ole levoton ajaa. Siinä on itse asiassa matka-ajossa isomman auton tuntua kuin mitä Jazz oikeasti on.Alustatuntuma Jazzissa on mallillaan. Terävät iskut tulevat koeajetun version urheilullisesta alustasta läpi melko voimakkaasti. Jazzin melutaso sisätiloissa ei ole aivan paras mahdollinen, se on ajettavuudessa automallin kaikkein negatiivisin seikka. Lähinnä polttomoottorin murinat tulevat eniten äänimaailmassa läpi.Honda Jazzin voimalinjana on 1,5-litrainen polttomoottori sekä kaksi sähkömoottoria. Toinen sähkömoottoreista toimii käynnistingenraattorina ja toinen apuna ajossa. Voimalinja hoitaa tehtävänsä hyvin ja eleettömästi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeho kasvanutVoimalinjan teho on Jazzin päivityksen myötä kasvanut reippaasti, tehoa on nostettu aiemmasta 80 kilowatista 90 kilowattiin. Roima korotus tehoon, joka tekee autolle vain hyvää. Auton sähkömoottori antaa suurimmillaan 253 newtonmetrin väännön.Toki Jazzin täyshybridivoimalinja tukee parhaiten kaupunkiajoa, sähköä pystyy hyödyntämään kaupunkiajossa parhaiten polttoaineen kulutuksen näkökulmasta, mutta ei Jazz matka-ajossakaan mikään älyttömän janoinen ole, alle viiden litran pääsee kuormattunakin.Honda Jazzissa korostuu hyvä ajettavuus, erinomaiset tilat sekä japanilaisten laatustandardien noudattaminen. Se on omassa kokoluokassaan erittäin varteenotettava automalli, joka valitettavasti jää näkyvyydessä monien kilpailijoiden varjoon.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenHonda Jazz e:HEV Advance Sport HYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm 3 Portaaton vaihteisto 90 kW (122 hv), 253 Nm WLTP-kulutus 4,7 l/100km CO 2 -päästöt 106 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,6 s huippunopeus 175 km/h Mitat Pituus 4 089 mm Leveys 1 694 mm Korkeus 1 526 mm Akseliväli 2 517 mm Tavaratila 304 l Omamassa 1 242 kg perävaunu 500 kg Euro NCAP 5 tähteä (2023) Takuu 3 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 28 325 € koeajoauto 31 641 € Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella