15.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Husqvarna Vitpilen 701 – yllättää isommat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksisylinterinen, kevyt, laadukkaat jarrut ja jousitus. Husqvarna Vitpilen 701 on merkin arvojen mukaisesti suunniteltu premium-luokan sporttipyörä. Hyvää: reilu mitoitus, persoonallinen ulkonäkö, suorituskyky. Huonoa: ajoasento väsyttää ranteita kaupunkiajossa, mittariston luettavuus. Tehon suhde painoon on tärkeämpi kuin pelkkä suuri huipputeho. Husqvarnalla tämä on pidetty visusti mielessä, kun yksisylinterisen 700-kuutioisen moottorin ympärille on suunniteltu urheilullinen katumoottoripyörä. Vitpilen 701 on samalla Husqvarnan paluu pitkän tauon jälkeen katupyörämarkkinoille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMutkateille suunniteltuKaupunkiajoon Vitpilenin ajoasento on turhan nojaava, jolloin ranteet puutuvat. Yksisylinterinen korkeaviritteinen moottorikaan ei ole parhaimmillaan, jos joutuu matelemaan ruuhkissa tyhjäkäyntikierrosten tuntumassa.Kun mutkatie aukeaa ja kaasun saa kääntää on-asentoon, näyttää Vitpilen parhaat puolensa. Tankattuna vain 166-kiloinen paholainen nielee mutkia huimalla nopeudella. Istuinkorkeudeltaan Vitpilen on isojen kyykkypyörien luokkaa, joten isokokoinenkin kuljettaja tuntee olonsa kotoisaksi. Laadukas jousitus ja tehokkaat jarrut vain parantavat tilannetta. Kuljettaja huomaakin mutka toisensa jälkeen, että ennen mutkaa tuli jarrutettua liikaa ja kaarteeseen voisi mennä huomattavasti kovempaa sisään.75 hevosvoiman huipputeho tarjoaa räväkkää kiihtyvyyttä noin 160 kilometrin tuntinopeuteen asti, sen yläpuolella meno rauhoittuu selvästi. Keveyden ansiosta uudella Husqvarnalla pystyy näyttämään perävaloja selvästi tehokkaammille, mutta samalla painavammille moottoripyörille.KTM-sukulaisuus häivytettyHusqvarnan lähisukulaisuus KTM:ään näkyy siinä, että moottori ja runko perustuvat KTM 690 Dukessa käytettyihin komponentteihin. Ulkomuoto on kuitenkin kokonaan Husqvarnan käsialaa, jopa siinä määrin että rungon ja moottorin alkuperää ei helposti tunnista.Husqvarnan brändille sopivaan tapaan viimeistelyn taso on korkea ja yksityiskohdat ovat tarkkaan harkittuja. Urheilullisen ajotyylin helpottamiseksi moottori on varustettu sekä ylös- että alaspäin toimivalla vaihdeavustimella. Viimeistelyn korkeasta tasosta kertovat muun muassa täysin välyksetön vaihdevipu sekä tankin korkin suojalippa, jonka sisäpuolella oleva lieriö vastaa tarkasti lukkopesän ympärillä olevaan O-rengastiivisteeseen estäen pölyn ja kosteuden pääsyn lukkopesään. Husqvarnan edustajat ovat vaatimattomia kertoessaan Vitpilenin olevan urbaanin motoristin valinta. Mikään hipsteripyörä ja pelkkä rantabulevardin näyttäytymispyörä kyseessä ei ole, vaikka se niihinkin tarkoituksiin hyvin sopii. Mutkatiellä Husqvarna näyttää todellisen luonteensa – monelle myös perävalonsa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas RomeroLisätietoja: www.husqvarna-motorcycles.com/vitpilen-701 Husqvarna Vitpilen 701 Hinta alkaen 13 355 € Moottori Yksisylinterinen nelitahtimoottori, 692 cm³, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 55 kW (75 hv), 8500 r/min Vääntö 72 Nm (6750 r/min) Vääntö 72 Nm (6750 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 830 mm, paino tankattuna n. 166 kg, akseliväli 1 434 mm, tankin tilavuus 12 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70R17, takana 160/60R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen