2.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – Tyylillä kohti tulevaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai on ollut jo vuosien ajan vahva tekijä sähköautojen parissa. Hyundai Ioniq 5 on raikas uutuus merkin valikoimaan. Hyvää: voimalinja, tilat, mukavuus. Huonoa: tunnoton ohjaus. Hyundai ei ole aloittelija sähköautojen parissa. Merkin valikoimasta on löytynyt täyssähköauto Ioniq jo vuodesta 2016 lähtien ja tämän jälkeen kompakti katumaasturi Kona on saanut sähköisen voimalinjan mallistoonsa. Hyundailla on kovat tavoitteet Euroopassa sähköautojen markkinoille, sillä se tähtää Euroopan ykköseksi myyntimäärillä mitattuna vuoteen 2025 mennessä. Olennainen osa suunnitelmaa on ensimmäinen pelkästään sähköautoja varten suunnitellulle perusrakenteelle pohjautuva Ioniq 5 -sähköauto.Uutuus kääntää poikkeuksellisen vahvasti myös autoista tietämättömien katseita. Sen verran persoonallinen ilmestys uusi Ioniq 5 on. Auto noudattaa ilahduttavalla tarkkuudella vuonna 2019 nähtyä konseptiautoa yksityiskohtia myöten. Terävien pokkausten ja suorien linjojen lisäksi pikselivalot suorastaan vangitsevat katseen. Merkittävin ero konseptiin on pitäytyminen perinteisissä peileissä kameroiden sijaan ja tähänkin löytyy yksinkertainen selitys. Hinnan lisäksi energiankulutus. Kamera ja näyttö kuluttaisivat keskimääräisessä ajossa enemmän energiaa kuin peilien poistamisella säästettäisiin ilmanvastuksessa.Kulmikkaiden muotojen ihastelun jälkeen huomio kiinnittyy auton kokoon. Mittasuhteet muistuttavat perinteistä hatchbackia, mutta kokoluokka on poikkeuksellisen suuri. Autolla on pituutta yli 4,6 metriä ja akseliväliä kokonaiset kolme metriä, mikä on perinteisten isojen sedanien luokkaa. Uutuus ei siis sijoitu selkeästi mihinkään perinteiseen autoluokkaan. Tällä hetkellä etenkin sähköautojen keskuudessa valikoima on sen verran suppeaa, että käytännössä Ioniq 5 kilpailee kaikkien samaan hintaluokkaan sijoittuvien mallien kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi arkkitehtuuriIoniq 5 on ensimmäinen Hyundai-konsernin pelkästään sähköautoja varten suunniteltua modulaarista E-GMP-pohjalevyä käyttävä auto. Rakenne on tuttu moderneista sähköautoista; akku on ohjaamon alapuolella ja auto on tarjolla sekä taka- että nelivetoisena.Molemmilla akseleilla käytetään kestomagnetoituja synkronimoottoreita. Nelivetoisen version erikoisuus on mahdollisuus kytkeä etumoottori mekaanisesti irti alennusvaihteen jatkona löytyvällä haarukkakytkimellä. Tällä vähennetään ajovastuksia tilanteissa, joissa etumoottoria ei tarvita. Lanseerausvaiheessa Ioniq 5 tulee kansainvälisillä markkinoilla tarjolle kahdella akkukoolla, 58 ja 72,6 kWh, mutta Suomeen tuodaan ainakin alkuun vain isompaa, joka tarjoaa vetotavasta ja rengaskoosta riippuen 430–480 kilometrin toimintamatkan. Pienemmällekin voisi kuvitella löytyvän kysyntää, jos sillä saataisiin hintaa alaspäin. Silläkin toimintamatka on yli 350 kilometriä yhdellä latauksella.Hyundai lähtee uuden rakenteen myötä mukaan 800 voltin sähköjärjestelmiin. Toistaiseksi vain Porsche ja Audi ovat hyödyntäneet akuston korkeampaa jännitettä, mikä mahdollistaa esimerkiksi suuremmat lataustehot pienemmällä virralla. Ioniq 5 tarjoaa korkeimmillaan 220 kW lataustehon. Käytännössä tämä tarkoittaa noin 100 kilometrin ajoon tarvittavan energian lataamista noin viidessä minuutissa. Se on varsin nopeaa.Mielenkiintoisena yksityiskohtana Ioniq 5 mahdollistaa virran ottamisen autosta. Sisältä löytyy perinteinen verkkovirtapistoke, minkä lisäksi auton latausporttiin saa adapterin ulkopuolisten sähkölaitteiden käyttämiseksi. Auto siis voi toimia esimerkiksi mökillä varavirtalähteenä ja tehoa ulosotto tarjoaa 3,6 kW.Vaivatonta mukavuuttaOhjaamossa on avara tunnelma, mitä korostaa pitkällä eteen viety tuulilasi. Ohjaamon näkymää hallitsevat kaksi vierekkäin aseteltua 12,25-tuumaista näyttöä. Mittariston lisäksi kuljettajalle on näkökentässään heijastusnäyttö, joka hyödyntää ensimmäistä kertaa AR-tekniikkaa navigointiopastuksessa. Keskikonsolista löytyy edelleen painikkeet olennaisimmille toiminnoille, mikä helpottaa käytettävyyttä ensi-istumalla. Myös ohjaamosta löytyy muutama mainitsemisen arvoinen erikoispiirre. Keskikonsolia voi liikuttaa pituussunnassa 14 senttiä, minkä ansiosta käsinojan lisäksi myös säilytyslokerot sijaitsevat kuljettajan mittoihin sopivilla paikoilla.Lisäksi etuistuimet on mahdollista kallistaa nojatuoliasentoon, minkä kruunaa istuimen etuosasta esiin tulevat jalkatuet. Ylivoimasta mukavuutta esimerkiksi auton latausta odotellessa.Kuten akselivälistä voi olettaa, takapenkillä on reippaasti tilaa. Istuimissa on pituussäätö sekä selkänojan kaltevuuden säätö. Takapenkillä ensimmäisenä loppuu tilat varpailta. Tavaratila on selkeän muotoinen, mutta välipohjan alapuolinen tila olisi voitu käyttää tehokkaamminkin. Nyt tila on varattu subwooferille, kun auto on varustettu Bosen äänentoistojärjestelmällä. Keulassa on oma tilansa esimerkiksi latauskaapeleille.Ajosuunnan valinta tapahtuu hieman hassusta paikasta ohjauspyörän takaa alaviistosta massiivista viikseä kääntämällä. Toki paikan oppii tietämään, mutta ei sitä olisi ihan noin hyvin tarvinnut piilottaa. Ensimmäinen hieman varomaton kaasupolkimen painallus aiheuttaa voimakkaan nykäisyn auton suorastaan hyökätessä eteenpäin. On vaikea ymmärtää, miksi kaasupolkimen reagoinnista täytyy tehdä jopa normaalilla ajoasetuksella niin yliherkkä. Monien sähköautojen tavoin Eco-asetus tarjoaa pehmeämmän vasteen, mikä tekee kaasun annostelusta rennompaa. Seuraavaksi huomio kiinnittyy erittäin kevyeksi tehostettuun ohjaukseen. Siinä ei juurikaan ole vastetta eikä tilanne muutu edes ohjauspyörää käännettäessä. Tuntumasta ei juurikaan voi puhua, mutta onneksi välityssuhde tarjoaa mukavan rauhallisen reagoinnin. Sport-ajoasetus tarjoaa teennäistä jäykkyyttä ohjaukseen, mutta samalla kaasupolkimen vaste muuttuu turhan teräväksi. Eco-tila on kokonaisuutena miellyttävin vaihtoehto. Ohjauspyörän takaa löytyvillä läpysköillä voi säätää moottorijarrutuksen voimakkuutta ja tarjolla on myös mahdollisuus yhden polkimen ajoon.Alusta hoitaa tehtävänsä mukavuuspainotteisesti. Noin kahden tonnin omamassa tuntuu korin laajoina liikkeinä töyssyjen jälkeen, mutta ei häiritsevästi. Kovin aktiiviseen ajoon alusta tai ohjaus ei houkuttele, vaikka voimalinja tarjoaisikin siihen maukkaat eväät. Reipas suorituskyky ja takavetopainotteisuus mahdollistaisivat monenlaisen hauskan. Tässä olisi aineksia N-versiolle.Ioniq 5 on mielenkiintoinen lisä täyssähköautojen joukkoon. Se tarjoaa tilaa, persoonallista tyyliä, mukavuutta ja hauskoja yksityiskohtia moniin tarpeisiin. Se tekee sähköautoilusta paljon mielenkiintoisemman näköistä kuin aikaisemmat Hyundait.Takavetoisen mallin hinnat alkavat houkuttelevasti juuri alle 50 000 eurosta. Silloinkaan ei tarvitse puhua karvalakkiversiosta, vaan varustelusta löytyy kaikki oleellinen.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Hyundai Ioniq 5 73 kWh AWD Premium Hinta alkaen 59 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 487 € Moottori Sähköauto neliveto. Etuakseli 70 kW (95 hv), taka-akseli 160 kW (218 hv). Teho 225 kW (306 hv) Vääntö 605 Nm Vääntö 605 Nm Akku Akuston energiasisältö: käytössä oleva 72,6 kWh. Lataus: Type 2 11 kW 3 x 16 A, CCS 220 kW. Toimintamatka 430 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 19,0 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4635 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 3000 mm Tavaratila: 499–1 587+24 l Omamassa: 2020 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?