2.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – Tyylillä kohti tulevaa Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Hyundai on ollut jo vuosien ajan vahva tekijä sähköautojen parissa. Hyundai Ioniq 5 on raikas uutuus merkin valikoimaan. Hyvää: voimalinja, tilat, mukavuus. Huonoa: tunnoton ohjaus. Hyundai ei ole aloittelija sähköautojen parissa. Merkin valikoimasta on löytynyt täyssähköauto Ioniq jo vuodesta 2016 lähtien ja tämän jälkeen kompakti katumaasturi Kona on saanut sähköisen voimalinjan mallistoonsa. Hyundailla on kovat tavoitteet Euroopassa sähköautojen markkinoille, sillä se tähtää Euroopan ykköseksi myyntimäärillä mitattuna vuoteen 2025 mennessä. Olennainen osa suunnitelmaa on ensimmäinen pelkästään sähköautoja varten suunnitellulle perusrakenteelle pohjautuva Ioniq 5 -sähköauto. Uutuus kääntää poikkeuksellisen vahvasti myös autoista tietämättömien katseita. Sen verran persoonallinen ilmestys uusi Ioniq 5 on. Auto noudattaa ilahduttavalla tarkkuudella vuonna 2019 nähtyä konseptiautoa yksityiskohtia myöten. Terävien pokkausten ja suorien linjojen lisäksi pikselivalot suorastaan vangitsevat katseen. Merkittävin ero konseptiin on pitäytyminen perinteisissä peileissä kameroiden sijaan ja tähänkin löytyy yksinkertainen selitys. Hinnan lisäksi energiankulutus. Kamera ja näyttö kuluttaisivat keskimääräisessä ajossa enemmän energiaa kuin peilien poistamisella säästettäisiin ilmanvastuksessa. Kulmikkaiden muotojen ihastelun jälkeen huomio kiinnittyy auton kokoon. Mittasuhteet muistuttavat perinteistä hatchbackia, mutta kokoluokka on poikkeuksellisen suuri. Autolla on pituutta yli 4,6 metriä ja akseliväliä kokonaiset kolme metriä, mikä on perinteisten isojen sedanien luokkaa. Uutuus ei siis sijoitu selkeästi mihinkään perinteiseen autoluokkaan. Tällä hetkellä etenkin sähköautojen keskuudessa valikoima on sen verran suppeaa, että käytännössä Ioniq 5 kilpailee kaikkien samaan hintaluokkaan sijoittuvien mallien kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi arkkitehtuuri Ioniq 5 on ensimmäinen Hyundai-konsernin pelkästään sähköautoja varten suunniteltua modulaarista E-GMP-pohjalevyä käyttävä auto. Rakenne on tuttu moderneista sähköautoista; akku on ohjaamon alapuolella ja auto on tarjolla sekä taka- että nelivetoisena. Molemmilla akseleilla käytetään kestomagnetoituja synkronimoottoreita. Nelivetoisen version erikoisuus on mahdollisuus kytkeä etumoottori mekaanisesti irti alennusvaihteen jatkona löytyvällä haarukkakytkimellä. Tällä vähennetään ajovastuksia tilanteissa, joissa etumoottoria ei tarvita. Lanseerausvaiheessa Ioniq 5 tulee kansainvälisillä markkinoilla tarjolle kahdella akkukoolla, 58 ja 72,6 kWh, mutta Suomeen tuodaan ainakin alkuun vain isompaa, joka tarjoaa vetotavasta ja rengaskoosta riippuen 430–480 kilometrin toimintamatkan. Pienemmällekin voisi kuvitella löytyvän kysyntää, jos sillä saataisiin hintaa alaspäin. Silläkin toimintamatka on yli 350 kilometriä yhdellä latauksella. Hyundai lähtee uuden rakenteen myötä mukaan 800 voltin sähköjärjestelmiin. Toistaiseksi vain Porsche ja Audi ovat hyödyntäneet akuston korkeampaa jännitettä, mikä mahdollistaa esimerkiksi suuremmat lataustehot pienemmällä virralla. Ioniq 5 tarjoaa korkeimmillaan 220 kW lataustehon. Käytännössä tämä tarkoittaa noin 100 kilometrin ajoon tarvittavan energian lataamista noin viidessä minuutissa. Se on varsin nopeaa. Mielenkiintoisena yksityiskohtana Ioniq 5 mahdollistaa virran ottamisen autosta. Sisältä löytyy perinteinen verkkovirtapistoke, minkä lisäksi auton latausporttiin saa adapterin ulkopuolisten sähkölaitteiden käyttämiseksi. Auto siis voi toimia esimerkiksi mökillä varavirtalähteenä ja tehoa ulosotto tarjoaa 3,6 kW. Vaivatonta mukavuutta Ohjaamossa on avara tunnelma, mitä korostaa pitkällä eteen viety tuulilasi. Ohjaamon näkymää hallitsevat kaksi vierekkäin aseteltua 12,25-tuumaista näyttöä. Mittariston lisäksi kuljettajalle on näkökentässään heijastusnäyttö, joka hyödyntää ensimmäistä kertaa AR-tekniikkaa navigointiopastuksessa. Keskikonsolista löytyy edelleen painikkeet olennaisimmille toiminnoille, mikä helpottaa käytettävyyttä ensi-istumalla. Myös ohjaamosta löytyy muutama mainitsemisen arvoinen erikoispiirre. Keskikonsolia voi liikuttaa pituussunnassa 14 senttiä, minkä ansiosta käsinojan lisäksi myös säilytyslokerot sijaitsevat kuljettajan mittoihin sopivilla paikoilla. Lisäksi etuistuimet on mahdollista kallistaa nojatuoliasentoon, minkä kruunaa istuimen etuosasta esiin tulevat jalkatuet. Ylivoimasta mukavuutta esimerkiksi auton latausta odotellessa. Kuten akselivälistä voi olettaa, takapenkillä on reippaasti tilaa. Istuimissa on pituussäätö sekä selkänojan kaltevuuden säätö. Takapenkillä ensimmäisenä loppuu tilat varpailta. Tavaratila on selkeän muotoinen, mutta välipohjan alapuolinen tila olisi voitu käyttää tehokkaamminkin. Nyt tila on varattu subwooferille, kun auto on varustettu Bosen äänentoistojärjestelmällä. Keulassa on oma tilansa esimerkiksi latauskaapeleille. Ajosuunnan valinta tapahtuu hieman hassusta paikasta ohjauspyörän takaa alaviistosta massiivista viikseä kääntämällä. Toki paikan oppii tietämään, mutta ei sitä olisi ihan noin hyvin tarvinnut piilottaa. Ensimmäinen hieman varomaton kaasupolkimen painallus aiheuttaa voimakkaan nykäisyn auton suorastaan hyökätessä eteenpäin. On vaikea ymmärtää, miksi kaasupolkimen reagoinnista täytyy tehdä jopa normaalilla ajoasetuksella niin yliherkkä. Monien sähköautojen tavoin Eco-asetus tarjoaa pehmeämmän vasteen, mikä tekee kaasun annostelusta rennompaa. Seuraavaksi huomio kiinnittyy erittäin kevyeksi tehostettuun ohjaukseen. Siinä ei juurikaan ole vastetta eikä tilanne muutu edes ohjauspyörää käännettäessä. Tuntumasta ei juurikaan voi puhua, mutta onneksi välityssuhde tarjoaa mukavan rauhallisen reagoinnin. Sport-ajoasetus tarjoaa teennäistä jäykkyyttä ohjaukseen, mutta samalla kaasupolkimen vaste muuttuu turhan teräväksi. Eco-tila on kokonaisuutena miellyttävin vaihtoehto. Ohjauspyörän takaa löytyvillä läpysköillä voi säätää moottorijarrutuksen voimakkuutta ja tarjolla on myös mahdollisuus yhden polkimen ajoon. Alusta hoitaa tehtävänsä mukavuuspainotteisesti. Noin kahden tonnin omamassa tuntuu korin laajoina liikkeinä töyssyjen jälkeen, mutta ei häiritsevästi. Kovin aktiiviseen ajoon alusta tai ohjaus ei houkuttele, vaikka voimalinja tarjoaisikin siihen maukkaat eväät. Reipas suorituskyky ja takavetopainotteisuus mahdollistaisivat monenlaisen hauskan. Tässä olisi aineksia N-versiolle. Ioniq 5 on mielenkiintoinen lisä täyssähköautojen joukkoon. Se tarjoaa tilaa, persoonallista tyyliä, mukavuutta ja hauskoja yksityiskohtia moniin tarpeisiin. Se tekee sähköautoilusta paljon mielenkiintoisemman näköistä kuin aikaisemmat Hyundait. Takavetoisen mallin hinnat alkavat houkuttelevasti juuri alle 50 000 eurosta. Silloinkaan ei tarvitse puhua karvalakkiversiosta, vaan varustelusta löytyy kaikki oleellinen. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Hyundai Ioniq 5 73 kWh AWD Premium Hinta alkaen 59 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 487 € Moottori Sähköauto neliveto. Etuakseli 70 kW (95 hv), taka-akseli 160 kW (218 hv). Teho 225 kW (306 hv) Vääntö 605 Nm Vääntö 605 Nm Akku Akuston energiasisältö: käytössä oleva 72,6 kWh. Lataus: Type 2 11 kW 3 x 16 A, CCS 220 kW. Toimintamatka 430 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 19,0 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4635 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 3000 mm Tavaratila: 499–1 587+24 l Omamassa: 2020 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan