10.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar XE 20t Aut R-Sport – piilotettujen kykyjen sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brittimerkin juniori on osoitus, että keskinkertaisista aineksista voi tehdä kiinnostavan auton. Hyvää: imago, ajettavuus. Huonoa: ergonomian perusasiat. Joskus on vaikeaa erottaa valmistajan imago itse autosta tuotteena. Kun kaukosäätimen painallukseen vastaa sähkönsininen (“Caesium Blue”) Jaguar XE R-Sport-varustelulla on asetelma ladattu kissabrändin eduksi. XE:n tutut muodot ovat säilyttäneet herkullisuutensa ja säilytyslaatikkoa muistuttavien crossovereiden aikakaudella on virkistävää nähdä puhdasverinen sedan urheilullisella asenteella.Muodot tosin ovat saattaneet ajaa muiden asioiden edelle. Takaoven aukko yllättää pienuudellaan ja etuoven aukko mataluudellaan. Ajoasento jää parhaimmillaankin välttäväksi ja ohjauspyörän etäisyyssäätö hiukan lyhyeksi. Korkea keskitunneli korostaa tyköistuvaa oloa. Sinisenä säihkyvä kangasverhoilu sopii upeasti ulkokuoreen. Jaguarin ‘kolmihyllyinen’ ovimuotoilu on näyttävä, mutta aiheuttaa hiukan pähkäilemistä kahvojen ja nappien sijainnista. Valitut muovit ja sisustan laatuvaikutelma jättävät toivomisen varaa tässä hintaluokassa.Vanhahtava viihdejärjestelmä on sekin hiljaisen hillitty, mutta sen käyttöliittymä ontuu monin paikoin. Erikoisesti järjestelmä kärsii osittain myös suomennoksesta, jonka huono laatu ja sanojen lennokas lyhentely aiheuttavat lisähämmennystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTerävällä kärjelläJaguar XE:n suuri valtti on kuitenkin usein hukassa oleva ajettavuus, jonka suhteen auto ei petä. Ohjauspyörän kautta välittyvä tuntuma on aavistuksen puutunut erityisesti kitkarenkailla, mutta hyvin painotettu ohjaus täydentää R-Sportin urheilullisvireisen alustan toimintaa mainiosti. Matala XE on ihastuttavan vakaa ajettava mutkissa ja risteyksissä. Jousitusmukavuuskin on kohtuullisella tasolla imagoon ja sporttisuuteen nähden.Ingenium-moottoriperheeseen kuuluva 4-sylinterinen 20t-bensiiniturbo on sopiva voimanlähde Jaguarin luonteelle. Normaaliajossa moottori ei vaivaa äänillään ja XE rullaakin yllättävän hiljaisesti. Yläkierroksilla kuuluva pörinä kuulostaa hiukan rasittuneelta, mutta se ei tunnelmaa haittaa. Suorituskyky on hyvällä tolalla, sillä 0–100 km/h taittuu pienimmällä bensiinimoottorillakin 7,1 sekunnissa kiitos 200 hevosvoiman. Voimalinjan suurin kauneusvirhe on ZF:n tuttu 8-vaihteinen automaatti, jonka ohjelmointi lienee jäänyt puolitiehen. Pienempää pykälää haettaessa vaihdot ovat paikoin nyksähtäviä, isompien ratasten löytyessä välillä turhan pehmeästi. Lumikelillä terävästi reagoiva perä saattaa harkitsemaan vaihteiston talvitilaa, jolloin kaasupolkimen toimintamatka pitenee naurettavaksi ja vaihteisto huudattaa moottoria.Jarrujen terävä purenta aiheuttaa paikoin äkkijyrkkää käyttäytymistä, johon onneksi tottuu muutaman risteyksen jälkeen. Ilahduttavasti voimalinja pysyttelee kuitenkin sille ilmoitettujen kulutuslukemien lähistöllä.Ylöskohoava vaihdenuppi on hieno, mutta järkyttävän paljon tilaa vievä ratkaisu.Hiukan enemmän kuin osiensa summaJaguar XE on puolivälissä erinomaisuuteen, mutta ergonomian ja varusteiden viimeistely kertovat vielä toista tarinaa. 2,0-litrainen bensiinimoottori sopii hyvin mallin sporttiseen imagoon.Jos kattava facelift korjaa suurimman osan perusasioista, on XE suuruuden äärellä. Näinä päivinä usein hukassa oleva ajettavuus kun löytyy mallista jo vakiona, ja saksalaiset kilpakumppanit eivät voi kissamerkin vinkeälle imagolle yhtään mitään. Ainakin tarjolla on mielenkiintoinen vaihtoehto.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaguar XE 20t Aut R-Sport Business Hinta alkaen 50 615 € Moottori Bensiinimoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 147 kW (200 hv), 5500 r/min Vääntö 320 Nm (1200–4500 r/min) Vääntö 320 Nm (1200–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,1 s Huippunopeus 238 km/h Kulutus l/ 100 km 8,2 (kaup.) / 5,2 (maant.) / NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 144 g/km Mitat pituus 4672 mm, leveys 1967 mm, korkeus 1425 mm, akseliväli 2835 mm Tavaratila: 455 l Omamassa: 1650 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen