30.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: Kia EV6 tarjosi leppoisan sähköautomatkan Lappiin Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Kia EV6 on yksi kuluvan vuoden mielenkiintoisimmista sähköautouutuuksista. Pääsimme tutustumaan autoon varsin kattavasti Etelä-Suomesta Lappiin suuntautuvalla ensikoeajolla. Hyvää: voimalinjan toiminta, ajomukavuus. Huonoa: ei akun navigaatiopohjaista lämmitystä > pikalatausteho käytännössä. Sähköauto ja Lapin-matka herättävät paljon tunteita. Yllättävän monella tuntuu olevan tarve päästä Hangosta Nuorgamiin ilman välipysähdyksiä useita kertoja vuodessa, ja osa reissuista vielä peräkärryn kanssa. Meillä tilanne ei ollut aivan näin dramaattinen, mutta mahdollisuuden tarjoutuessa hyppäsimme mielellään tuoreen Kia EV6 -sähköauton rattiin ja otimme suunnaksi Levillä järjestettävän alppihiihdon maailmancupin osakilpailun. Ytimekkäästi nimetty EV6 on monella tapaa merkittävä uutuus. Se edustaa Kian uutta muotoilukieltä, millä valmistaja myös tekee selkeää pesäeroa polttomoottorimallien ja uuden sukupolven sähköautojen välille. Aiempaa aggressiivisempi ja persoonallisempi tyyli varmasti jakaa mielipiteitä, mutta ainakaan se ei jää huomaamatta. Myös mallinimi edustaa uutta aikaa. EV-etuliite viittaa sähköautoon ja sitä seuraava numero kertoo auton kokoluokan tulevaisuudessa vastaavalla logiikalla laajenevassa mallistossa. Kokonaisuuden kruunaa Kian uusi logo, joka otettiin ensimmäistä kertaa käyttöön EV6:ssa. Ulkomuotojen tavoin myös sisätiloissa on tarjolla tuoretta designia. Kuljettajan edessä avautuva kahden näytön kokonaisuus, keskikonsolin ilmava muotoilu ja kojelaudan kaarevat pinnat tarjoavat modernin ja laadukkaan tunnelman. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähkölle pyhitetty perusrakenne EV6 perustuu Hyundai-konsernin pelkästään sähköautoja varten kehittämälle E-GMP-perusrakenteelle. Samaa rakennetta käytetään EV6:n sisarmalli Hyundai Ioniq 5:ssä, jollainen on parhaillaan myös Moottorin käyttötestissä. Merkittävin etu tällaisen perusrakenteen käytössä on se, ettei auton suunnittelussa tarvitse huomioida polttomoottorin ja sen apulaitteiden tarpeita. Sähköautoille tyypilliseen tapaan pyörät ovat lähellä auton kulmia, ja akseliväli on pitkä suhteutettuna auton kokonaispituuteen. Akusto on sijoitettu ohjaamon alapuolelle, ja EV6 tulee tarjolle sekä taka- että nelivetoisena. Akkuvaihtoehtoja on kaksi: 58 ja 77 kWh. Alkuvaiheessa Suomeen saadut autot kulkevat suuremman akun ja takavedon turvin. Sellaisen rattiin mekin hyppäämme, ja otamme suunnaksi Kittilän. Tarkoituksena on ajaa Lappiin leppoisasti kahden päivän aikana ja yöpyä välissä Oulussa. EV6:n kohdalla pitkän matkan ajaminen vaatii kuitenkin kuljettajalta hieman perehtymistä välimatkoihin ja sopiviin latauspaikkoihin, sillä auton oma navigointi ei osaa kertoa muuta kuin sen, ettei akun virta riitä perille asti. Navigointi kyllä tuntee valtaosan matkalta löytyvistä latureista, mutta se ei osaa laskea ja ehdottaa sopivia pysähdyspaikkoja. Tämä ei edusta aivan nykyaikaa. Alkumatka sujuu Etelä-Suomen sateisessa marraskuun kelissä. EV6 on vaivaton ja kitkarenkain varustettuna miellyttävän hiljainen matkakumppani. Sähköinen voimalinja toimii viiveettömästi ja vastaa kuljettajan pyyntöihin loogisesti. Poikittaiset saumat tuntuvat ajoittain ohjaamossa varsin terävinä, mutta muutoin alusta toimii asiallisesti. Auto ei määrää pysähdyksiä Latausverkosto on kehittynyt huimaa tahtia muutamassa vuodessa, ja pääteiden varsilla vaihtoehtoja riittää. Päätämme pitää lounastauon Hartolassa vajaan parinsadan kilometrin ajon jälkeen. Auton osalta ei olisi vielä tarvinnut pysähtyä, sillä akussa on virtaa vielä 46 prosenttia, ja 170 kilometrin toimintamatka riittäisi Jyväskylään saakka. Kulutus on alkumatkan aikana ollut 21,5 kWh/100 km. Kun sähköautolla pysähtyy, kannattaa tauko kuitenkin hyödyntää, ja laitamme auton 50 kW:n laturiin. Rauhassa syödyn lounaan jälkeen miehistö on valmis jatkamaan matkaa, ja akkukin on täynnä. Ei järkevintä mahdollista lataamista, mutta tällä reissulla ei ollutkaan tarkoitus koetella rajoja, vaan ajaa mukavasti pohjoiseen. Matka jatkuu ohi Jyväskylän, ja ilta alkaa pikkuhiljaa hämärtää. Perille asti tällä latauksella ei päästäisi, mutta myös pieni jaloittelu alkaa kiinnostaa. Päätämme pysähtyä Pyhäsalmella hetkiseksi verryttelemään ja lataamaan autoon riittävästi sähköä. Vajaan puolen tunnin kahvitauon aikana kaikki saavat riittävästi energiaa loppumatkaksi. Yllättävän hidas pikalataus Useimmat markkinoilla olevat sähköautot käyttävät 400 voltin akkujärjestelmää, mutta Kia hyödyntää 800 voltin jännitettä. Korkeamman jännitteen turvin saavutetaan suuremmat lataustehot pienemmällä virralla, mikä helpottaa esimerkiksi lämmönhallintaa. Pikalatauksen huipputehoksi Kia ilmoittaa isommalla akulla varustetulle mallille jopa 240 kW. Matka on sujunut suunnitelmien mukaan, eikä auto tarvitsisi enää latausta. Päätämme kuitenkin pysähtyä kokeilemaan latauskykyä, kun varaustaso on Kempeleen kohdalla sopivasti jo alle 20 prosentissa. Täältä löytyy laturi, joka pystyy tarjoamaan yhdelle autolle 225 kW:n lataustehon. Korkeiden tehojen saavuttamiseksi akun pitää olla sopivan lämmin. Osa sähköautoista pystyy valmistelemaan akun suurteholatausta varten, mutta tämä ominaisuus puuttuu Kiasta. Tämä näkyy myös laturilla saavutettavassa tehossa: pikkupakkasessa suoraan ajon jälkeen saavutamme pikaisella kokeilulla parhaimmillaan 78 kW:n lataustehon, mikä on siis alle kolmannes teoreettisesta maksimista. Latausteho todennäköisesti nousisi latauksen edetessä ja akun lämmetessä, mutta koska tälle ei ole nyt varsinaista tarvetta, päätämme suunnata hotellille, missä saamme auton yöksi hitaaseen lataukseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Leppoisa loppumatka Seuraavana aamuna akku on suunnitelmien mukaisesti täynnä. Auto ilmoittaa toimintamatkaksi 360 kilometriä, ja Levitunturille on matkaa noin 390 km. Alkumatkasta pientä hämmennystä aiheuttaa lämmön puute ohjaamossa, mutta auton pysäytys ja uudelleenkäynnistys saa myös lämmöntuoton kohdalleen. Paras lounastarjonta löytyy Rovaniemeltä, joten pysähdymme siellä noin 220 kilometrin ajon jälkeen. Tämän välin kulutus on ollut 21,1 kWh, akun varaustila on 38 prosenttia ja toimintamatkaa auto ilmoittaa olevan jäljellä hieman vajaat 130 kilometriä. Laitamme edellispäivän tapaan auton 50 kW:n lataukseen. Tehokkaampaan lataukseen ei tässä(kään) tilanteessa ollut tarvetta, sillä lounaan aikana akku on ehtinyt latautua 78 prosenttiin. Toimintamatkaksi auto ilmoittaa 280 kilometriä, ja matkaa kohteeseen on jäljellä enää 170 km. Hieman ennen kolmea iltapäivällä, auringon jo laskiessa, Levitunturi avautuu edessämme. Noin tuhannen kilometrin matka on sujunut rennosti ilman varsinaisia ongelmia. Matka olisi onnistunut myös yhden päivän aikana, jos Kempeleessä olisi otettu akku täyteen ja jatkettu matkaa. Todistetusti Lappiin siis pääsee varsin leppoisasti myös sähköautolla. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Kia EV6 GT-Line RWD 77 kWh Hinta alkaen 55 357 € Koeajetun auton hinta varusteineen 62 427 € Moottori Sähköauto takaveto. Teho 168 kW (229 hv) Vääntö 350 Nm Vääntö 350 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 77,4 kWh. Lataus: Type 2 10,5 kW (3 x 16 A), CCS 240 kW. Toimintamatka 528 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 188 km/h Mitat pituus 4695 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli 2900 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km, ajoakku 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.11.2025 Ajoneuvot Bentleyn tuleva sähköauto saanee Bentaygan tuntumaan keijukaiselta, mutta uusi Continental GT Supersports on kevein Bentley 85 vuoteen 15.11.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV4 on Eurooppaan suunnattu hatchback tutuilla kyvyillä 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Van – noin 170 pizzalaatikon sähköpaku 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 27-litrainen V12-Beast 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 14.11.2025 Yleinen Koeajo: BYD Dolphin Surf – Suomen halvin sähköauto, mutta millä hinnalla? 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Å kodaan tulleista korjauskustannuksista