4.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Luokkansa etupäähän – BMW 118i A Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 118i A vaihtoi takavedon muihin hyvyyksiin. Hyvää: viimeistely, ajoasento. Huonoa: pompottava alusta. Vaikka kuinka pinnistelisi, ei voi olla välttymättä tunteelta: onhan uusi BMW 118i vähän hajuttoman ja mauttoman oloinen kahteen karismaattiseen edeltäjäänsä verrattuna. Syy on tietysti tunnettu, pikkubemarihan vaihtoi uusimmassa painoksessaan takavedosta etuvetoon.Muutos ei kuitenkaan ole välttämättä ole niin maailmoja mullistava kuin miltä se alkuun tuntuu. Ensinnäkin etuveto tekee 1-sarjan vähän entistä helpommin lähestyttäväksi sellaiselle, jolla ei aikaisemmin ole ollut BMW:tä.Toisekseen ei pidä epäillä, etteikö baijerilaisvalmistaja osaisi tätä toteuttaa. Onhan etuvetoa ”testattu” yhtymässä jo melkein 20 vuotta (uudestisyntyneen Minin monet sukupolvet), ja emomerkinkin keskuudessa reippaasti yli viisi vuotta (2-sarjan tila-autot).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySekoitus kilpailijoitaanEtuvedon myötä 1-sarjalaista voi tavallaan verrata entistä suoremmin pahimpiin kilpailijoihinsa eli Audi A3:een ja Mercedes-Benz A-sarjaan.Uusi 1-sarja vaikuttaakin yhdistelmältä näiden kahden hyviä puolia, sillä viimeistely on vähintään iäkkään Audin tasoa, mutta ilme nykyaikainen kuin paikoitellen halvahkoja detaljeja sisältävässä Mercedeksessä. Kaiken kruunaa BMW:lle ominainen hiottu ergonomia keskikonsolin rullasäätimineen, jolla korkearesoluutioista keskinäyttöä on ilo käytellä. Mutta miksi digitaalimittaristoa ei voi muuntaa perinteisten pyöreiden mittarien muotoon?Merkkinsä tuntuinenIstuinta ei saa säädettyä kovin matalalle – se etuvetorakenne tulee taas mieleen. Ajoasennon mittasuhteet ovat kuitenkin mallillaan, ja pienehkö M-urheiluistuin tukee hienosti. Kömpelö, portaallinen selkänojan säätö tosin olisi voinut jäädä takavedon kanssa historiaan.Koeajoauto oli ryyditetty sporttisemmalla ohjauksella sekä alustalla. Ohjauksessa huomio kiinnittyy keinotekoisen jäykkään keskialueeseen, mutta enemmän käännettäessä ohjaus virkistyy selvästi. Suuntavakavuutta tai kaarrekäytöstä ei voi moittia.Ainakin tällä konfiguraatiolla, ja 225/40 R18 -pyöräkoolla, auto tuntuu löytävän tien epätasaisuudet ja ilmoittavan niistä lievästi hypähtelemällä. Sen sijaan tienpinnan värinät pysyvät ilahduttavasti loitolla, kuten ajomelukin aina mukulakiveystä myöten.Tässä perusbensamallissa kolmisylinterinen 1,5-litrainen yhdistyy 7-nopeuksiseen kaksoiskytkinvaihteistoon. Hyvin kiihtyy, mutta tiukemmissa risteyksissä kaasujalalla pitää vähän ennakoida, ja taajamassa mennään välillä liian suuren vaihteen jyrinöiden säestämänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUnohda jo se kardaaniEtuvetorakenteen luulisi tuovan lisää tilaa takapenkille, ja niin on varmasti tapahtunutkin, mutta takaistuimen epämukavuus vesittää tästä aimo osan. Penkillä istutaan peffa ylhäällä ja täysin vailla reisitukea. Tässä kokoluokassa asia ei tosin niin paljon haittaa, mutta matkustusmukavempiakin autoja segmentistä löytyy.Tavaran kuljetus näyttelee kompaktissa premium-autossa niin ikään sivuroolia, mutta fiksuilla, ja osittain lisävarusteisilla, jutuilla tätäkin puolta on helpotettu. Erityismaininta todella ylös aukeavasta takaluukusta sekä kätevästi eteen taittuvasta välipohjasta.Takavedon menetettyään 1-sarjalainen joutuu epäilemättä taistelemaan markkinoilla muilla ominaisuuksillaan. Vaikka pientä viilattavaa aina löytyy, kokonaisuus on varsin hyvin hanskassa entistä laajemmalle asiakasjoukolle.Ja se merkillinen tunne, kun istuu pienessä BMW:ssä ja tekisi aina välillä mieli kadunkulmissa vähän luistattaa perää, unohtunee ajan myötä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 118i A Business M Sport Hinta alkaen 38 153 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 058 € Moottori Bensiinimoottori 1 499 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 4200–6500 r/min Vääntö 220 Nm (1480–4600 r/min) Vääntö 220 Nm (1480–4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 213 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4319 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2670 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 695 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla