4.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Luokkansa etupäähän – BMW 118i A Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 118i A vaihtoi takavedon muihin hyvyyksiin. Hyvää: viimeistely, ajoasento. Huonoa: pompottava alusta. Vaikka kuinka pinnistelisi, ei voi olla välttymättä tunteelta: onhan uusi BMW 118i vähän hajuttoman ja mauttoman oloinen kahteen karismaattiseen edeltäjäänsä verrattuna. Syy on tietysti tunnettu, pikkubemarihan vaihtoi uusimmassa painoksessaan takavedosta etuvetoon.Muutos ei kuitenkaan ole välttämättä ole niin maailmoja mullistava kuin miltä se alkuun tuntuu. Ensinnäkin etuveto tekee 1-sarjan vähän entistä helpommin lähestyttäväksi sellaiselle, jolla ei aikaisemmin ole ollut BMW:tä.Toisekseen ei pidä epäillä, etteikö baijerilaisvalmistaja osaisi tätä toteuttaa. Onhan etuvetoa ”testattu” yhtymässä jo melkein 20 vuotta (uudestisyntyneen Minin monet sukupolvet), ja emomerkinkin keskuudessa reippaasti yli viisi vuotta (2-sarjan tila-autot).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySekoitus kilpailijoitaanEtuvedon myötä 1-sarjalaista voi tavallaan verrata entistä suoremmin pahimpiin kilpailijoihinsa eli Audi A3:een ja Mercedes-Benz A-sarjaan.Uusi 1-sarja vaikuttaakin yhdistelmältä näiden kahden hyviä puolia, sillä viimeistely on vähintään iäkkään Audin tasoa, mutta ilme nykyaikainen kuin paikoitellen halvahkoja detaljeja sisältävässä Mercedeksessä. Kaiken kruunaa BMW:lle ominainen hiottu ergonomia keskikonsolin rullasäätimineen, jolla korkearesoluutioista keskinäyttöä on ilo käytellä. Mutta miksi digitaalimittaristoa ei voi muuntaa perinteisten pyöreiden mittarien muotoon?Merkkinsä tuntuinenIstuinta ei saa säädettyä kovin matalalle – se etuvetorakenne tulee taas mieleen. Ajoasennon mittasuhteet ovat kuitenkin mallillaan, ja pienehkö M-urheiluistuin tukee hienosti. Kömpelö, portaallinen selkänojan säätö tosin olisi voinut jäädä takavedon kanssa historiaan.Koeajoauto oli ryyditetty sporttisemmalla ohjauksella sekä alustalla. Ohjauksessa huomio kiinnittyy keinotekoisen jäykkään keskialueeseen, mutta enemmän käännettäessä ohjaus virkistyy selvästi. Suuntavakavuutta tai kaarrekäytöstä ei voi moittia.Ainakin tällä konfiguraatiolla, ja 225/40 R18 -pyöräkoolla, auto tuntuu löytävän tien epätasaisuudet ja ilmoittavan niistä lievästi hypähtelemällä. Sen sijaan tienpinnan värinät pysyvät ilahduttavasti loitolla, kuten ajomelukin aina mukulakiveystä myöten.Tässä perusbensamallissa kolmisylinterinen 1,5-litrainen yhdistyy 7-nopeuksiseen kaksoiskytkinvaihteistoon. Hyvin kiihtyy, mutta tiukemmissa risteyksissä kaasujalalla pitää vähän ennakoida, ja taajamassa mennään välillä liian suuren vaihteen jyrinöiden säestämänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUnohda jo se kardaaniEtuvetorakenteen luulisi tuovan lisää tilaa takapenkille, ja niin on varmasti tapahtunutkin, mutta takaistuimen epämukavuus vesittää tästä aimo osan. Penkillä istutaan peffa ylhäällä ja täysin vailla reisitukea. Tässä kokoluokassa asia ei tosin niin paljon haittaa, mutta matkustusmukavempiakin autoja segmentistä löytyy.Tavaran kuljetus näyttelee kompaktissa premium-autossa niin ikään sivuroolia, mutta fiksuilla, ja osittain lisävarusteisilla, jutuilla tätäkin puolta on helpotettu. Erityismaininta todella ylös aukeavasta takaluukusta sekä kätevästi eteen taittuvasta välipohjasta.Takavedon menetettyään 1-sarjalainen joutuu epäilemättä taistelemaan markkinoilla muilla ominaisuuksillaan. Vaikka pientä viilattavaa aina löytyy, kokonaisuus on varsin hyvin hanskassa entistä laajemmalle asiakasjoukolle.Ja se merkillinen tunne, kun istuu pienessä BMW:ssä ja tekisi aina välillä mieli kadunkulmissa vähän luistattaa perää, unohtunee ajan myötä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 118i A Business M Sport Hinta alkaen 38 153 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 058 € Moottori Bensiinimoottori 1 499 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 4200–6500 r/min Vääntö 220 Nm (1480–4600 r/min) Vääntö 220 Nm (1480–4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 213 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4319 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2670 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 695 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle