11.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG GLC 43 Coupé 4Matic – kuin Suomen kesä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesä 2017 ei kuulunut monenkaan suosikkeihin, sillä se yritti ikään kuin olla montaa asiaa kerralla. Mutta kuten koeajetulla AMG GLC:llä, oli silläkin hetkensä. Hyvää: suorituskyky. Huonoa: kompromissit. Mercedes-AMG GLC 43 Coupé 4Matic A on automalli, jossa ei ole juurikaan järkeä. Valtavalta tuntuva katutankkeri tarjoaa henkistä kokoaan vastaavien käyttötilojen sijaan valtaisan suorituskyvyn, jonka hyödyntäminen on toisinaan vaikeaa.Mutta tavallaan ei ole järkeä Suomen kesässäkään: sietää nyt yhdeksän kuukautta vuodesta loskaa, jotta kesällä mahdollisesti paistaisi aurinko edes hetken. Sitten lopputulos ei ole oikein sitäkään. Onneksi kesällä on hetkensä, kuten autollakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGLC, AMG, CoupéKolmiodraaman ainekset löytyvät heti mallimerkinnästä. Perusmallin Mercedes-Benz GLC on leppoisa katumaasturivastine tutulle C-sarjalle, tuoden korkeamman ajoasennon ja maavaran edut tullessaan.GLC Coupé on puolestaan linjakkaammalla katolla varustettu näkemys samasta luksustuotteesta. Takapenkkien matalampi pääntila ja tavaratilan haastavampi muoto ovat mahdollistaneet sulavamman kattolinjan. Tärkeintä on etuistuinten nautinnollisuus. AMG 43 on puolestaan Mercedeksen kevyempi vastaus tehontarpeeseen. 3,0-litraiseen V6:een perustuva malli ei ole niin raskaus hyppäys sporttipäätyyn kuin V8- ja V12-moottoriset AMG-mallit. Sama koskee toki myös hintaa. Tehon lisäksi auto komistuu entisestään AMG Line -varustepakettien myötä.AMG:lle uskolliseen tapaan suorituskykyä on tarjolla vähintään riittävästi. 367 hevosvoimaa ja 520 newtonmetriä vääntöä yhdistettynä kiinteään nelivetoon ja 9-vaihteiseen automaattiin takaa sen, että oikeanpuoleisen polkimen painalluksille löytyy vastinetta. 0–100 km/h taittuukin parhaimmillaan järjettömältä tuntuvassa 4,9 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 250 km/h:iin.Jekyllin ja Hyden puolivälissäMukava edustusauto vaivattomalla suorituskyvyllä kuulostaa monille unelmareseptiltä, mutta joskus tasapaino karkaa hyppysistä. AMG-käsittelyssä GLC:n toimiva alusta on joutunut jäykistyskuurille ja lopputuloksena jousitus ei oikein osaa hellittää edes mukavuutta painottavissa ajotiloissa. Toisaalta GLC on turhan massiivinen tunteakseen oloaan kotoisaksi mutkateiden kutsuessa.AMG:n V6 soi tietenkin komeasti kun sen antaa laulaa, mutta viimeiset taivaalliset ahaa-elämykset jäävät uupumaan. Toisaalta perusajossa kone mouruaa ahdistuneesti ja muistuttaa hihnassaan tempovaa koiraa. Tilannetta ei auta automaattivaihteisto, joka tuntuu yllyttävän moottoria joka käänteessä.Kompromissi on monelta osin ymmärrettävä, mutta tuntuu hiukan masentavalta monitaituristen arkisporttien ja hiottujen luksusnyrkkien aikakaudella.Kesä 2017Myös kesä 2017 tuntui monien mielestä turhalta kompromissilta. Sade ei tuntunut tulevan tasaisina sadepäivinä, vaan vettä tippui hiljakseltaan pitkin jokaista päivää. Vastaavasti helleporotusta nähtiin lähinnä vain heinäkuussa, silloinkin Ilmatieteenlaitoksen mukaan vain vaivaisena 10 päivänä. Oletettavasti myös grillimakkara maistui tympeältä ja festareilla soittivat vain väärät artistit.Kaikki nämä ikävyydet unohtuvat kuitenkin helposti oikealla hetkellä. Kun hiipii kuvaamaan merenrantaan auringon noustessa, on maailma kaunis ja yksinoikeudella sinun. Vain aamuyössä kohdatut 12 valkohäntäpeuraa katsovat GLC:n muotoja kummastellen. Ehkä ne hämmästelevät timanttikuvioitua etumaskia, joka tuo annoksen blingiä briljantinsinisen katumaasturin olemukseen.Mercedes-AMG GLC 43 Coupé tuntuu usein autolta, jonka kohdalla kannattaisi valita kaksi asiaa kolmesta. Mutta kun kesäaurinko vaivautuu horisontin yli uneliaasti punastellen ja kadut ovat tyhjiä, on kaikki hyvin juuri näin.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-AMG GLC 43 Coupé 4Matic A Hinta alkaen 101 350 € Koeajetun auton hinta varusteineen 135 151 € Moottori Bensiinimoottori 2 996 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 270 kW (367 hv), 5500–6000 r/min Vääntö 520 Nm (2500–4500 r/min) Vääntö 520 Nm (2500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 203 g/km Mitat pituus 4727 mm, leveys 1930 mm, korkeus 1586 mm, akseliväli 2873 mm Tavaratila: 500 l Omamassa: 1855 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa