11.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG GLC 43 Coupé 4Matic – kuin Suomen kesä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesä 2017 ei kuulunut monenkaan suosikkeihin, sillä se yritti ikään kuin olla montaa asiaa kerralla. Mutta kuten koeajetulla AMG GLC:llä, oli silläkin hetkensä. Hyvää: suorituskyky. Huonoa: kompromissit. Mercedes-AMG GLC 43 Coupé 4Matic A on automalli, jossa ei ole juurikaan järkeä. Valtavalta tuntuva katutankkeri tarjoaa henkistä kokoaan vastaavien käyttötilojen sijaan valtaisan suorituskyvyn, jonka hyödyntäminen on toisinaan vaikeaa. Mutta tavallaan ei ole järkeä Suomen kesässäkään: sietää nyt yhdeksän kuukautta vuodesta loskaa, jotta kesällä mahdollisesti paistaisi aurinko edes hetken. Sitten lopputulos ei ole oikein sitäkään. Onneksi kesällä on hetkensä, kuten autollakin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy GLC, AMG, Coupé Kolmiodraaman ainekset löytyvät heti mallimerkinnästä. Perusmallin Mercedes-Benz GLC on leppoisa katumaasturivastine tutulle C-sarjalle, tuoden korkeamman ajoasennon ja maavaran edut tullessaan. GLC Coupé on puolestaan linjakkaammalla katolla varustettu näkemys samasta luksustuotteesta. Takapenkkien matalampi pääntila ja tavaratilan haastavampi muoto ovat mahdollistaneet sulavamman kattolinjan. Tärkeintä on etuistuinten nautinnollisuus. AMG 43 on puolestaan Mercedeksen kevyempi vastaus tehontarpeeseen. 3,0-litraiseen V6:een perustuva malli ei ole niin raskaus hyppäys sporttipäätyyn kuin V8- ja V12-moottoriset AMG-mallit. Sama koskee toki myös hintaa. Tehon lisäksi auto komistuu entisestään AMG Line -varustepakettien myötä. AMG:lle uskolliseen tapaan suorituskykyä on tarjolla vähintään riittävästi. 367 hevosvoimaa ja 520 newtonmetriä vääntöä yhdistettynä kiinteään nelivetoon ja 9-vaihteiseen automaattiin takaa sen, että oikeanpuoleisen polkimen painalluksille löytyy vastinetta. 0–100 km/h taittuukin parhaimmillaan järjettömältä tuntuvassa 4,9 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 250 km/h:iin. Jekyllin ja Hyden puolivälissä Mukava edustusauto vaivattomalla suorituskyvyllä kuulostaa monille unelmareseptiltä, mutta joskus tasapaino karkaa hyppysistä. AMG-käsittelyssä GLC:n toimiva alusta on joutunut jäykistyskuurille ja lopputuloksena jousitus ei oikein osaa hellittää edes mukavuutta painottavissa ajotiloissa. Toisaalta GLC on turhan massiivinen tunteakseen oloaan kotoisaksi mutkateiden kutsuessa. AMG:n V6 soi tietenkin komeasti kun sen antaa laulaa, mutta viimeiset taivaalliset ahaa-elämykset jäävät uupumaan. Toisaalta perusajossa kone mouruaa ahdistuneesti ja muistuttaa hihnassaan tempovaa koiraa. Tilannetta ei auta automaattivaihteisto, joka tuntuu yllyttävän moottoria joka käänteessä. Kompromissi on monelta osin ymmärrettävä, mutta tuntuu hiukan masentavalta monitaituristen arkisporttien ja hiottujen luksusnyrkkien aikakaudella. Kesä 2017 Myös kesä 2017 tuntui monien mielestä turhalta kompromissilta. Sade ei tuntunut tulevan tasaisina sadepäivinä, vaan vettä tippui hiljakseltaan pitkin jokaista päivää. Vastaavasti helleporotusta nähtiin lähinnä vain heinäkuussa, silloinkin Ilmatieteenlaitoksen mukaan vain vaivaisena 10 päivänä. Oletettavasti myös grillimakkara maistui tympeältä ja festareilla soittivat vain väärät artistit. Kaikki nämä ikävyydet unohtuvat kuitenkin helposti oikealla hetkellä. Kun hiipii kuvaamaan merenrantaan auringon noustessa, on maailma kaunis ja yksinoikeudella sinun. Vain aamuyössä kohdatut 12 valkohäntäpeuraa katsovat GLC:n muotoja kummastellen. Ehkä ne hämmästelevät timanttikuvioitua etumaskia, joka tuo annoksen blingiä briljantinsinisen katumaasturin olemukseen. Mercedes-AMG GLC 43 Coupé tuntuu usein autolta, jonka kohdalla kannattaisi valita kaksi asiaa kolmesta. Mutta kun kesäaurinko vaivautuu horisontin yli uneliaasti punastellen ja kadut ovat tyhjiä, on kaikki hyvin juuri näin. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-AMG GLC 43 Coupé 4Matic A Hinta alkaen 101 350 € Koeajetun auton hinta varusteineen 135 151 € Moottori Bensiinimoottori 2 996 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 270 kW (367 hv), 5500–6000 r/min Vääntö 520 Nm (2500–4500 r/min) Vääntö 520 Nm (2500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 203 g/km Mitat pituus 4727 mm, leveys 1930 mm, korkeus 1586 mm, akseliväli 2873 mm Tavaratila: 500 l Omamassa: 1855 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?