10.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz E 300e T – yön ainoa valopilkku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen E-sarjan farmari työllistynee jatkossakin useimmin taksina. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, viimeistely. Huonoa: hipaisunäppäimet, matala tavaratila. Mercedes-Benz E-sarja on farmarikorisena tuttu näky ainakin pääkaupunkiseudun taksitolpilla; vieläkö voittokulku jatkuu nousseiden hintojen myötä? Edellytyksiä on – tilaa on runsaasti niin matkustajille kuin tavaroillekin.Perinteisen mallin suosiota ei ole uskallettu riskeerata, ulkoinen olemus on pidetty ennallaan uudessakin sukupolvessa. Muotoja on viilattu aerodynaamisemmiksi ja ovenkahvat vaihdettu ulosponnahtaviin. Rohkeampaa ilmettä ja täyssähköautoa etsiville on tarjolla EQE-mallisto. Taksina tutuimmaksi tulevat varmaankin dieselversiot joko kevyt- tai lataushybridinä, nyt ajettu bensiinimoottorinen pistokemalli taitaa houkutella enemmän yksityisostajia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa tarjollaPerusmalli kevythybridinä houkuttelee myös tavaratilansa puolesta: siinä kontti on toistasataa litraa suurempi. Lataushybrideissä akusto nostaa koko tavaratilan pohjaa, edeltävän mallin akustokyhmy on sentään tasoitettu. Pohjan alle ei jää myöskään mitään lokeroita latausjohdoille tai muille varusteille, mutta osan voi sijoittaa kontin sivujen tavaraverkkoihin.Takaistuimen selkänojan saa kaadettua kontin seinän kytkimillä. Tavaratilan pohja on niin korkealla, että kaadettu selkänoja jää matalammalle. Joka tapauksessa tilat ovat useimpiin käyttötarkoituksiin varsin riittävät, muunneltavuuden lisäksi takana on sedaniin verrattuna enemmän pääntilaa.Mukava matkakumppaniE-sedania olemme ajaneet jo useaan otteeseen, eikä farmari muuta käsitystämme erinomaisesta ajettavuudesta ja mukavuudesta. Ohjauksen vaste on luonnollinen ja ajolinjoista saa helposti haluamiaan. Alusta seuraa tien pintaa säilyttäen otteensa orjallisesti suodattaen silti epätasaisuudet ja heitot eleettömästi. Terävissä routakuopissa ulosjousto päästää kolahduksen, mutta kyyti on tasaista.Edes nelivetoa ei tule kaivanneeksi, sillä akuston paino auttaa takavetoa ja etevä elektroniikka paikkaa alkavat luistot. Vasta litimärällä peilijäällä eteneminen hidastui, mutta siitäkin luistonesto selvisi. Suojelusenkelit poiskytkettynäkin luistot alkavat arvattavasti ja ovat helposti korjattavissa. Umpihangessa farmarimalliin kuuluvalla ilmajousituksella alustaa voi nostaa pari senttiä.Matkustusmukavuuden täydentää alhainen melutaso. Bensiinimoottorin käynnistymisen huomaa, mutta vain muun äänettömyyden johdosta.Lisää sähköajoaUudistuneen mallin lataushybridi on saanut isomman akun: nettokapasiteetiltaan se on liki 20 kWh, mikä on samaa luokkaa kuin ensimmäisissä Nissan Leafeissa. Bensiinimoottori on tuttu kaksilitrainen nelonen. Teho-ja vääntölukemia on viilattu ylöspäin myös sähkömoottorista, mutta pelkällä sähköllä suoritusarvot ovat vaatimattomat auton 2 300 kilogramman omamassan takia.Sähköistä toimintamatkaa luvataan sata kilometriä. Pääosin nollakelissä ajetulla vaihtelevalla lenkillä kulutus oli 24 kWh/100 km, jolloin akullisella pääsi 80 km. Kesäisemmillä keleillä sata kilometriä on varmasti mahdollisuuksien rajoissa. Lataus vie vaihtovirralla pari tuntia ja lisävarusteisena tasavirralla puoli tuntia.Tyhjällä akulla bensiininkulutus on melko suurta, alle 8 l/100 km on vaikea päästä ja kaupungissa kymmenenkin vaatii kevyttä kaasujalkaa. Aivan kuin hybridijärjestelmä olisi optimoitu pikemminkin suorituskykyä kuin taloudellisuutta ajatellen. Tämä bensiiniversio tuskin yleistyy taksitolpalla.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz E300e T A LATAUSHYBRIDI, takaveto 4-syl. bensiinimoottori 1 999 cm3 9-v. automaattivaihteisto 230 kW (313 hv), 550 Nm Akku brutto / netto 25,4 / 19,5 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS 50 kW (lisäv.) WLTP-kulutus 0,6 l/100km CO2-päästöt 14 g/km toimintamatka sähköllä 101 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,5 s huippunopeus 227 km/h Mitat Pituus 4 949 mm Leveys 1 880 mm Korkeus 1 470 mm Akseliväli 2 961 mm Tavaratila 460 – 1 675 l Omamassa 2 275 kg perävaunu 2 100 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 vuotta ajoakku 6 v / 100 000 km Hinta alkaen79 063 € koeajoauto 83 032 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 10.4.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement – omiaan pitkille taipaleille 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 6.4.2025 Koeajo Maistiainen: Renault Trucks Master E-Tech L3H2 – iso ja sähköinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 10.4.2025 Laivat Tallinkilta odottamattoman nopea muuvi: Star I myytiin pois vain kahden kuukauden komennuksen jälkeen - ajaa huomenna viimeisen vuoronsa Tallinkille 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen