10.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz E 300e T – yön ainoa valopilkku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen E-sarjan farmari työllistynee jatkossakin useimmin taksina. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, viimeistely. Huonoa: hipaisunäppäimet, matala tavaratila. Mercedes-Benz E-sarja on farmarikorisena tuttu näky ainakin pääkaupunkiseudun taksitolpilla; vieläkö voittokulku jatkuu nousseiden hintojen myötä? Edellytyksiä on – tilaa on runsaasti niin matkustajille kuin tavaroillekin.Perinteisen mallin suosiota ei ole uskallettu riskeerata, ulkoinen olemus on pidetty ennallaan uudessakin sukupolvessa. Muotoja on viilattu aerodynaamisemmiksi ja ovenkahvat vaihdettu ulosponnahtaviin. Rohkeampaa ilmettä ja täyssähköautoa etsiville on tarjolla EQE-mallisto. Taksina tutuimmaksi tulevat varmaankin dieselversiot joko kevyt- tai lataushybridinä, nyt ajettu bensiinimoottorinen pistokemalli taitaa houkutella enemmän yksityisostajia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa tarjollaPerusmalli kevythybridinä houkuttelee myös tavaratilansa puolesta: siinä kontti on toistasataa litraa suurempi. Lataushybrideissä akusto nostaa koko tavaratilan pohjaa, edeltävän mallin akustokyhmy on sentään tasoitettu. Pohjan alle ei jää myöskään mitään lokeroita latausjohdoille tai muille varusteille, mutta osan voi sijoittaa kontin sivujen tavaraverkkoihin.Takaistuimen selkänojan saa kaadettua kontin seinän kytkimillä. Tavaratilan pohja on niin korkealla, että kaadettu selkänoja jää matalammalle. Joka tapauksessa tilat ovat useimpiin käyttötarkoituksiin varsin riittävät, muunneltavuuden lisäksi takana on sedaniin verrattuna enemmän pääntilaa.Mukava matkakumppaniE-sedania olemme ajaneet jo useaan otteeseen, eikä farmari muuta käsitystämme erinomaisesta ajettavuudesta ja mukavuudesta. Ohjauksen vaste on luonnollinen ja ajolinjoista saa helposti haluamiaan. Alusta seuraa tien pintaa säilyttäen otteensa orjallisesti suodattaen silti epätasaisuudet ja heitot eleettömästi. Terävissä routakuopissa ulosjousto päästää kolahduksen, mutta kyyti on tasaista.Edes nelivetoa ei tule kaivanneeksi, sillä akuston paino auttaa takavetoa ja etevä elektroniikka paikkaa alkavat luistot. Vasta litimärällä peilijäällä eteneminen hidastui, mutta siitäkin luistonesto selvisi. Suojelusenkelit poiskytkettynäkin luistot alkavat arvattavasti ja ovat helposti korjattavissa. Umpihangessa farmarimalliin kuuluvalla ilmajousituksella alustaa voi nostaa pari senttiä.Matkustusmukavuuden täydentää alhainen melutaso. Bensiinimoottorin käynnistymisen huomaa, mutta vain muun äänettömyyden johdosta.Lisää sähköajoaUudistuneen mallin lataushybridi on saanut isomman akun: nettokapasiteetiltaan se on liki 20 kWh, mikä on samaa luokkaa kuin ensimmäisissä Nissan Leafeissa. Bensiinimoottori on tuttu kaksilitrainen nelonen. Teho-ja vääntölukemia on viilattu ylöspäin myös sähkömoottorista, mutta pelkällä sähköllä suoritusarvot ovat vaatimattomat auton 2 300 kilogramman omamassan takia.Sähköistä toimintamatkaa luvataan sata kilometriä. Pääosin nollakelissä ajetulla vaihtelevalla lenkillä kulutus oli 24 kWh/100 km, jolloin akullisella pääsi 80 km. Kesäisemmillä keleillä sata kilometriä on varmasti mahdollisuuksien rajoissa. Lataus vie vaihtovirralla pari tuntia ja lisävarusteisena tasavirralla puoli tuntia.Tyhjällä akulla bensiininkulutus on melko suurta, alle 8 l/100 km on vaikea päästä ja kaupungissa kymmenenkin vaatii kevyttä kaasujalkaa. Aivan kuin hybridijärjestelmä olisi optimoitu pikemminkin suorituskykyä kuin taloudellisuutta ajatellen. Tämä bensiiniversio tuskin yleistyy taksitolpalla.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz E300e T A LATAUSHYBRIDI, takaveto 4-syl. bensiinimoottori 1 999 cm3 9-v. automaattivaihteisto 230 kW (313 hv), 550 Nm Akku brutto / netto 25,4 / 19,5 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS 50 kW (lisäv.) WLTP-kulutus 0,6 l/100km CO2-päästöt 14 g/km toimintamatka sähköllä 101 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,5 s huippunopeus 227 km/h Mitat Pituus 4 949 mm Leveys 1 880 mm Korkeus 1 470 mm Akseliväli 2 961 mm Tavaratila 460 – 1 675 l Omamassa 2 275 kg perävaunu 2 100 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 vuotta ajoakku 6 v / 100 000 km Hinta alkaen79 063 € koeajoauto 83 032 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää