18.10.2016 Ajoneuvot Koeajo: Moto Guzzi MGX21 Flying Fortress Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialaisen Moto Guzzin persoonallisesti muotoiltu ensimmäinen bagger, Moto Guzzi MGX21 Flying Fortress, pitää sisällään kaikki varusteet – ja lisäksi vielä ohjaustehostimen. Hyvää: Persoonallinen ulkonäkö, suorituskyky, varustetaso. Huonoa: Kypärä ei mahdu kapeisiin sivulaukkuihin, epävakaa rekan ”peräaalloissa” ajettaessa. Baggerin tunnusmerkkejä ovat halkaisijaltaan isokokoinen etupyörä, massiivinen etukate ja sulavalinjainen matala takapää integroiduilla sivulaukuilla. Moto Guzzi täyttää nämä ehdot, mutta silti se rikkoo perinteisen baggerin rajat ennakkoluulottomalla muotoilullaan.Futuristisen muotoilun lisäksi Guzzissa huomio kiinnittyy runsaaseen hiilikuituosien sekä punaisen tehostevärin käyttöön. Hiilikuidun avulla on saavutettu luokkansa kevyin paino, tankattuna 356 kiloa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheilullisuus korostuuPitkittäinen V2-moottori heilauttaa koko pyörää sivusuunnassa moottorin käynnistyessä. Tyhjäkäynnillä harvataajuinen tärinä tuntuu selvästi ohjaustangon ja satulan välityksellä. Liikkeelle lähdettäessä ja kierrosluvun noustessa tärinät häviävät.Jäljelle jää vain urheilullinen suorituskyky ja ilmajäähdytteisen moottorin miehekkäät mekaaniset äänet. Urheilullisuutta korostaa sekin, että kuljettajan jalat eivät lepää perinteiseen bagger-tyyliin astinlaudoilla, vaan urheilullisemman otteen antavilla jalkatapeilla.Jousitus on säädetty pehmeäksi. Mukavuutta parantaa takajousituksen peräti 116 millin joustomatka. Takajousen esijännitystä voi säätää kätevästi oikealla sivulla olevalla säätöpyörällä. Tuplalevyjarrut radiaalisatuloilla takaavat riittävän hidastuvuuden.Tehoasetuksia on kolme ja ne on nimetty italialaisittain: Veloce, Turismo ja Pioggia. Tehon lisäksi säätyy samalla myös mm. moottorijarrutuksen määrä. Koeajossa urheilullisin Veloce-asetus osoittautui suosikiksi. Luistonestossa on kolme eri tasoa, ja lisäksi se on kytkettävissä pois päältä.Ohjaustehostin keventääVakionopeussäätimen aktivoimisesta kertova vilkkuva vihreä merkkivalo on helppo sekoittaa suuntavilkun merkkivaloon. Muuten mittaristo on selkeälukuinen. Älypuhelin on liitettävissä langattomasti pyörän multimediajärjestelmään niin, että mittariston lcd-näyttö kertoo tulevista puheluista. Ajoasento on rennon pysty, mikä toimii mainiosti pidemmilläkin matkoilla. Erikoisesti muotoiltu matala tuulilasi suojaa sopivasti ajoviimalta.Erikoisin varuste on ohjaustehostin, joka nyt nähdään tuotantomoottoripyörässä ensimmäistä kertaa. Se keventää ohjausta ääriasennoissa, mutta keskialueella tehostin ei ole toiminnassa. Pienen totuttelun jälkeen ominaisuus osoittautuu miellyttäväksi. MGX on urheilullinen bagger hänelle, joka ei pelkää ohikulkijoiden hämmästyneitä ilmeitä eikä kanssamotoristien värikkäitä kommentteja pyörän ulkonäöstä.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kari Karttiala, Janne Huhtala Moto Guzzi MGX21 Flying Fortress Koeajetun auton hinta varusteineen 31 490 € Moottori Bensiinimoottori 1380 cm³, kaksisylinterinen V-moottori pitkittäin, ilma-/öljyjäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto. Teho 71 kW (96 hv), 6500 r/min Vääntö 121 Nm (3000 r/min) Vääntö 121 Nm (3000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 740 mm, paino tankattuna: 356 kg, akseliväli: 1700 mm, tankin tilavuus: 20,5 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70R21, takana 180/60R16. Huoltoväli: 10 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa