31.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: näyttävästi muotoiltu – Toyota C-HR Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota C-HR:n korean kuoren alla piilee kuitenkin tavanomainen katumaasturi. Hyvää: pirteä moottori, viimeistely, ajoasento. Huonoa: takaovien kahvat, näkyvyys takaistuimelta, näytön grafiikka. Automalleja on aina vain vaikeampi sijoittaa selkeisiin ryhmiin. Vaikeaa se näyttää olevan myös autotehtaille, Toyota C-HR -mallinimi muodostuu tehtaan mukaan Coupe – High Riderista. Mitoitukseltaan se osuu lähelle erittäin suosittua Nissan Qashqaita, kovempi hinnoittelu kuitenkin pakottaa C-HR:n kisaan isompien ja etevämpienkin mallien kanssa. Menevän ulkonäkönsä lisäksi C-HR erottuu muista etuvetoisista kaupunkimaastureista hybridimallillaan, joka onkin malliston ylivoimaisesti myydyin alhaisten päästöjensä ja edullisen verokohtelun ansiosta. Nyt kuitenkin toimitukseen on kaivettu harvinaisempi versio 1,2-litraisella turbomoottorilla ja kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIloinen yllätysC-HR:ää matkan päästä tutkaillessa ei voi olla surkuttelematta muotoilulle uhrattuja takamatkustajien tiloja. Lähempää katsottuna takaovien kahvatkin on sijoitettu hankalasti yläkarmiin, liekö siellä kenenkään on ajateltu matkustavankaan. Sisään kömpiminen kuitenkin palkitaan iloisella yllätyksellä, takaistuimelle mahtuu aikuinen istumaan pitkänkin kuljettajan taakse. Keskipaikka ei kuitenkaan houkuttele ja näkymät matalista ikkunoista ovat ainakin lapselle olemattomat.Kuljettajan näkymä takaviistoon on myös rajoitettu, mutta kookkaat peilit, peruutuskamera ja tutkat paikkaavat tilanteen.Sisäilme jatkaa ulkopuolen menevää teemaa, kojelaudan lentävät linjat eroavat muista Toyotoista. Käytettävyys on kuitenkin pidetty mielessä, viimeistely on japanilaisen laadukasta, kuten myös muutaman nappulan hajasijoituskin. Näkymää hallitsee iso kosketustoiminen näyttöruutu, jonka grafiikka on kuitenkin edellistä sukupolvea. Varustelu on varsin kattava elektronisine turvallisuusavustimineen, mutta verhoilu ei oikein vastaa testiauton Premium-varustetasoa. Ripeä ja vaivatonPerusmallin 1,2-litrainen bensiiniturbo on paperilla laajavääntöinen ja nöyrä moottori, heti tyhjäkäynnin yläpuolella on kuitenkin ontto kohta. Kunhan kierrokset pitää yli sen, meno on ripeää ja vaivatonta.Sujuvatoiminen kuusivaihteinen käsivaihteisto ja helppo kytkin avustavat siinä kuskia. C-HR:n voimalinjoista tämä on hauskin, nopein ja äänimaailmaltaan miellyttävin ajettava, kulutus asettuu seitsemän litran huitteille. Hybridimallin kutsua on kuitenkin vaikea vastustaa, siinä automaattivaihteisto vastaa vaivattomuudesta. Hybridin alhaisempi vuotuinen ajoneuvovero ja pari litraa pienempi kulutus kuittaavat nopeasti tuhatkunta euroa kalliimman hankintahinnan. Perusversion kiistattomaksi eduksi jää tuplasti suurempi perävaunumassa 1 300 kiloa.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.toyota.fi/c-hr Toyota C-HR 1.2 T Premium Hinta alkaen 27 473 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 658 € Moottori Bensiinimoottori 1197 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. käsivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 5600 r/min Vääntö 185 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 185 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 142 g/km Mitat pituus 4360 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2640 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa