31.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: näyttävästi muotoiltu – Toyota C-HR Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota C-HR:n korean kuoren alla piilee kuitenkin tavanomainen katumaasturi. Hyvää: pirteä moottori, viimeistely, ajoasento. Huonoa: takaovien kahvat, näkyvyys takaistuimelta, näytön grafiikka. Automalleja on aina vain vaikeampi sijoittaa selkeisiin ryhmiin. Vaikeaa se näyttää olevan myös autotehtaille, Toyota C-HR -mallinimi muodostuu tehtaan mukaan Coupe – High Riderista. Mitoitukseltaan se osuu lähelle erittäin suosittua Nissan Qashqaita, kovempi hinnoittelu kuitenkin pakottaa C-HR:n kisaan isompien ja etevämpienkin mallien kanssa. Menevän ulkonäkönsä lisäksi C-HR erottuu muista etuvetoisista kaupunkimaastureista hybridimallillaan, joka onkin malliston ylivoimaisesti myydyin alhaisten päästöjensä ja edullisen verokohtelun ansiosta. Nyt kuitenkin toimitukseen on kaivettu harvinaisempi versio 1,2-litraisella turbomoottorilla ja kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIloinen yllätysC-HR:ää matkan päästä tutkaillessa ei voi olla surkuttelematta muotoilulle uhrattuja takamatkustajien tiloja. Lähempää katsottuna takaovien kahvatkin on sijoitettu hankalasti yläkarmiin, liekö siellä kenenkään on ajateltu matkustavankaan. Sisään kömpiminen kuitenkin palkitaan iloisella yllätyksellä, takaistuimelle mahtuu aikuinen istumaan pitkänkin kuljettajan taakse. Keskipaikka ei kuitenkaan houkuttele ja näkymät matalista ikkunoista ovat ainakin lapselle olemattomat.Kuljettajan näkymä takaviistoon on myös rajoitettu, mutta kookkaat peilit, peruutuskamera ja tutkat paikkaavat tilanteen.Sisäilme jatkaa ulkopuolen menevää teemaa, kojelaudan lentävät linjat eroavat muista Toyotoista. Käytettävyys on kuitenkin pidetty mielessä, viimeistely on japanilaisen laadukasta, kuten myös muutaman nappulan hajasijoituskin. Näkymää hallitsee iso kosketustoiminen näyttöruutu, jonka grafiikka on kuitenkin edellistä sukupolvea. Varustelu on varsin kattava elektronisine turvallisuusavustimineen, mutta verhoilu ei oikein vastaa testiauton Premium-varustetasoa. Ripeä ja vaivatonPerusmallin 1,2-litrainen bensiiniturbo on paperilla laajavääntöinen ja nöyrä moottori, heti tyhjäkäynnin yläpuolella on kuitenkin ontto kohta. Kunhan kierrokset pitää yli sen, meno on ripeää ja vaivatonta.Sujuvatoiminen kuusivaihteinen käsivaihteisto ja helppo kytkin avustavat siinä kuskia. C-HR:n voimalinjoista tämä on hauskin, nopein ja äänimaailmaltaan miellyttävin ajettava, kulutus asettuu seitsemän litran huitteille. Hybridimallin kutsua on kuitenkin vaikea vastustaa, siinä automaattivaihteisto vastaa vaivattomuudesta. Hybridin alhaisempi vuotuinen ajoneuvovero ja pari litraa pienempi kulutus kuittaavat nopeasti tuhatkunta euroa kalliimman hankintahinnan. Perusversion kiistattomaksi eduksi jää tuplasti suurempi perävaunumassa 1 300 kiloa.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.toyota.fi/c-hr Toyota C-HR 1.2 T Premium Hinta alkaen 27 473 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 658 € Moottori Bensiinimoottori 1197 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. käsivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 5600 r/min Vääntö 185 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 185 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 142 g/km Mitat pituus 4360 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2640 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle