22.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Leaf Col de Turinilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ekokilpailua Monte Carlo -rallin maisemissa. Hyvää: Pidentynyt toimintamatka, vaivaton ajettavuus. Huonoa: Kolho sisusta. Puhtaan valkea Nissan Leaf näyttää eksyneeltä vuorenrinteellä mutkittelevalla asvalttispagetilla. Luonnonmyllerrys on jättänyt jälkeensä todellisen voimannäytteen. Havumetsien keskeltä kalliot kohoavat pilviin. Teräväsärmäisten kivien lohkeamat ja kerrostumat erottuvat satojen metrien korkeudessa siintävien pilvien raoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatka mukavuusalueen ulkopuolelleKenties ympäröivän luonnon karuus saa viiden vuoden ikään yltäneen Leafin näyttämään yhä futuristiselta. Oli syy mikä tahansa, sähköauto on nyt kaukana suurkaupunkien latausverkkojen mukavuusalueelta.Nissanin energiansäästörenkaat vierivät karkealla ja kuoppaisella asfaltilla. Moottoriurheilun pyhällä maalla, Col de Turinilla. Etappi on yksi Monte Carlo -rallin kuuluisimmista erikoiskokeista.Nissan Leafilla ei suinkaan haeta uutta pohja-aikaa. Eksoottisella reitillä Nissan haluaa esitellä uuden entistä suuremman akun parantamaa toimintamatkaa. Akun kapasiteetti on kasvanut kuudella kilowattitunnilla tasan kolmeenkymmeneen. Nissanin edustajien mukaan se riittää hyvissä olosuhteissa 250 kilometrin toimintamatkaan.Nyt olosuhteet ovat kaukana hyvästä. Kylmän vuoristoilman vuoksi ilmastointia ei tarvitse, mutta kiipeäminen käy toimintamatkan päälle. Alamäkeen suuntautuvaa kotimatkaa helpottaa se, että sähköauto kykenee moottorijarrulla keräämään menetettyä energiaa takaisin.Mäet ovat murhaaSeikkailu alkoi välimeren auringossa kylpevästä Nizzasta. Ennakoiva ajo ja maltilliset kiihdyttelyt pitivät lataustason erinomaisena ensimmäiset viisikymmentä kilometriä. Sitten saavuttiin vuoristoon, ja 80 prosentin lataustaso oli historiaa.Nissanin edustajat kertovat ranskalaiskuljettajien yltäneen 2 300 metrin korkeudessa siintävälle huipulle säilyttäen 47 prosenttia latauksesta.Lukeman peittoaminen kuulostaa mahdolliselta, eikä ranskalaisille nyt muutenkaan saa hävitä. Jälleen kerran Col de Turinilla ajetaan kilpaa.Jyrkimmillä nousuilla Leafin akku menettää prosenttiyksikön kilometriä kohden. Nopeus ei silti kohoa yli 40 kilometrin tunnissa. Kaikki taloudellisuusajon niksit ovat nyt käytössä.Sähköauto serpentiineissäJyrkälle seinämälle pengerretyn tien päädyssä näkyvät ehkä rallihistorian kuuluisimmat neulansilmät. Jyrkänteen päätyyn kyhättyä tiilirakennelmaa seuraava tie kieputtaa Leafia vuoroin vasempaan, oikeaan, taas vasempaan ja vielä kerran oikeaan. Tiukat mutkat ajetaan jarruitta, vähäiseen hidastamiseen riittää sähköenergiaa talteen ottava moottorijarru. Yhtään ylimääräistä wattituntia ei ole tuhlattavaksi.Taistelu painovoimaa vastaan vie veronsa, vaikka kaasupoljinta kohtelee hellästi. Kun matkaa huipulle on enää viisitoista kilometriä, on jäljellä enää 65 prosenttia.Viimeisen kymmenen kilometrin alkaessa tilanne näyttää vielä hyvälle. Akun varaustaso näyttää kuuttakymmentä prosenttia. Ranskalaisennätys murtuu, jos Leaf selviää ylös maaliin kymmenen prosenttiyksikön kulutuksella.Vaan ei. Seuraavat kilometrit ovat tuskaisen jyrkkää nousua. Kaasua on painettava, jottei meno täysin hyytyisi. Tasaisen vauhdin ylläpito vie yli prosenttiyksikön kilometriä kohden.Akun varauksesta kertova lukema valahtaa alle ranskalaisten saavuttaman 47 prosentin. Yritys oli hyvä, mutta paikallistuntemus korvaamaton.Voitto jää haaveeksi, mutta tunnelma on myönteinen. Matka Col de Turinin huipulle on ollut ehkä yksi ajoneuvohistorian hitaimmista, mutta samalla se on muistuttanut taloudellisuusajon haastavuudesta ja palkitsevuudesta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Nissan Leaf 30 kWh Hinta alkaen 40 060 € Moottori Sähkömoottori Teho 80 kW, 254 r/min Akku 30 kWh Litium-Ioni -akku. Jännite 360 volttia. Toimintamatka 250 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,5 s Huippunopeus 144 km/h Mitat Tavaratila: 370 l Omamassa: 1516 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 km, akulla 8 vuotta tai 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla