11.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: Oiva paketti – Hyundai Tucson Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaikki tarpeellinen, eikä mitään turhaa. Hyvää: tilat, vaivattomuus, helppokäyttöisyys, varustelu, kulutus, 7 vuoden takuu. Huonoa: elektroniset turvajärjestelmät eivät kuulu vakiovarustukseen. Hyundai Tucson on valmistajansa myydyin malli Euroopassa. Sen uuteen syysmuotiin kuuluu polleampi maski, uudet puskurit, uusi selkeämpi kojelauta ja tyylikkäämmät verhoilukankaat. Samalla tieto-, avustin- ja audiojärjestelmät on päivitetty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMallin valintaUuden Tucsonin hinnat alkavat 29 000 eurosta, kohtuullinen pyynti menevän näköisestä kaupunkimaasturista. Tähän hintaan vain etupyörät vetävät ja moottorina on ahtamaton bensiinimoottori (132 hv). Maasturin näköisellä autolla ei kehtaisi jumiutua lumivalleihin, joten neliveto on kyllä oltava. Ympäristöäkin pitää muistaa, pienimmät hiilidioksidigrammat ovat 1,6-litraisella dieselillä (136 hv). Näiden kanssa samaan yhdistelmään kuuluu seitsenvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto tuomaan vähän luksusta, joten varusteiksi saa Comfort-taso riittää.Juuri tällainen auto löytyi maahantuojalta kokeiltavaksi. Näillä eväillä hintaa tulee kymppitonni lisää perusmalliin verrattuna, mutta eipä vastaavaa saa muiltakaan merkeiltä yhtään sen halvemmalla. Kilpailijoiden hintoihin verratessa Tucsoniin voisi mahtua isompikin moottori (177/185 hv) tai parempi varustetaso.Kylmät tyypitHyundain puikkoihin on helppo hypätä, kaikki löytyy odotetuista paikoista, nappulat ovat isoja ja selkeästi merkittyjä. Toiminnot ovat loogisia niin ratin kytkimien kuin kosketusnäytönkin kautta käytettyinä, ohjekirjaan ei tarvitse turvautua kertaakaan. Ajoasento on luonteva, vain istuimen etureuna jää matalalle pitkäjalkaiselle. Onneksi ristiseläntukikin kuuluu varustukseen. Takatilat riittävät aikuiselle, hetken jopa kolmelle mainiosti ja istuinosa on ilahduttavan korkealle asetettu. Tavaratila on kookas ja selkeä muodoltaan. Comfort-varustetaso on täysin riittävä, vaikkakin halvin nelivetoiseen saatava. Kaikki tarpeellinen mm. vakionopeudensäädin, peruutuskamera, lämpiävä ratti ja automaatti-ilmastointi kuuluvat kauppaan. Samalla kalliimpien versioiden epämukavammat matalaprofiilirenkaat jäävät pois. Stylen ja Premiumin hintaportaat (3 000/8 000 €) kuulostavat kovilta, vaikka niiden varustelistat pitkät ovatkin. Premiumista jää kaipaamaan elektronisia turvavarusteita, mutta ne saa Comfortiinkin pakettina halvemmalla.KoeajolenkilläKookkaaseen kaupunkimaasturiin 1,6-litrainen diesel kuulostaa alamittaiselta, mutta jaksaa uutterasti vielä moottoritielläkin. Pienempi moottori on ronkelimpi käytettävän vaihteen suhteen, mutta kaksoiskytkinautomaatti hoitaa kepittämisen sujuvasti. Kuormalla alakierroksien puhdittomuutta voi paikata sport-ajomoodilla, jolloin vaihteisto käyttää pykälää pienempää vaihdetta. Isommat kierrokset eivät Tucsonissa haittaa, sillä moottoriäänet on hyvin vaimennettu.Lisäbonuksena myös ohjausvaste tuntuu sporttimoodissa tukevammalta. Taitaa olla ensimmäinen kokeilemani auto, jossa valinta jää useimmin normaalin sijasta sportille. Moodit voisi kylläkin nimetä toisin, sillä tässä autossa ei urheilullisuutta ole rahtuakaan. Tucsonilla ei tule lähdettyä huvikseen mutkatielle ajelemaan viikonloppuna, vaan arjen moninaisissa tehtävissä puurtaminen konstailematta on sen ominta aluetta. Tämä ei siis ollut moite, Tucson on mukava, tilava ja vaivaton ajaa, se painaa enemmän aamuruuhkassa istuessa.Pieni moottori selviää pintakaasulla pihtailemalla neljällä litralla, ruuhkassa poukkoilu tai raskas moottoritieajo helposti tuplaavat lukeman. Lopputankkaus paljastaa pääkaupunkiseudulla ajetulle lenkille keskikulutukseksi tasan kuusi litraa, se on jopa vähemmän kuin valmistajan uusi WLTP-normilukema 6,4 l/100km.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.hyundai.fi/mallisto/tucson Hyundai Tucson 1.6 CRDi 4WD 7-DCT Comfort Hinta alkaen 38 990 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 100 kW (136 hv), 4000 r/min Vääntö 373 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 373 Nm (1500–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4480 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1660 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 - polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa