11.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: Oiva paketti – Hyundai Tucson Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaikki tarpeellinen, eikä mitään turhaa. Hyvää: tilat, vaivattomuus, helppokäyttöisyys, varustelu, kulutus, 7 vuoden takuu. Huonoa: elektroniset turvajärjestelmät eivät kuulu vakiovarustukseen. Hyundai Tucson on valmistajansa myydyin malli Euroopassa. Sen uuteen syysmuotiin kuuluu polleampi maski, uudet puskurit, uusi selkeämpi kojelauta ja tyylikkäämmät verhoilukankaat. Samalla tieto-, avustin- ja audiojärjestelmät on päivitetty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMallin valintaUuden Tucsonin hinnat alkavat 29 000 eurosta, kohtuullinen pyynti menevän näköisestä kaupunkimaasturista. Tähän hintaan vain etupyörät vetävät ja moottorina on ahtamaton bensiinimoottori (132 hv). Maasturin näköisellä autolla ei kehtaisi jumiutua lumivalleihin, joten neliveto on kyllä oltava. Ympäristöäkin pitää muistaa, pienimmät hiilidioksidigrammat ovat 1,6-litraisella dieselillä (136 hv). Näiden kanssa samaan yhdistelmään kuuluu seitsenvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto tuomaan vähän luksusta, joten varusteiksi saa Comfort-taso riittää.Juuri tällainen auto löytyi maahantuojalta kokeiltavaksi. Näillä eväillä hintaa tulee kymppitonni lisää perusmalliin verrattuna, mutta eipä vastaavaa saa muiltakaan merkeiltä yhtään sen halvemmalla. Kilpailijoiden hintoihin verratessa Tucsoniin voisi mahtua isompikin moottori (177/185 hv) tai parempi varustetaso.Kylmät tyypitHyundain puikkoihin on helppo hypätä, kaikki löytyy odotetuista paikoista, nappulat ovat isoja ja selkeästi merkittyjä. Toiminnot ovat loogisia niin ratin kytkimien kuin kosketusnäytönkin kautta käytettyinä, ohjekirjaan ei tarvitse turvautua kertaakaan. Ajoasento on luonteva, vain istuimen etureuna jää matalalle pitkäjalkaiselle. Onneksi ristiseläntukikin kuuluu varustukseen. Takatilat riittävät aikuiselle, hetken jopa kolmelle mainiosti ja istuinosa on ilahduttavan korkealle asetettu. Tavaratila on kookas ja selkeä muodoltaan. Comfort-varustetaso on täysin riittävä, vaikkakin halvin nelivetoiseen saatava. Kaikki tarpeellinen mm. vakionopeudensäädin, peruutuskamera, lämpiävä ratti ja automaatti-ilmastointi kuuluvat kauppaan. Samalla kalliimpien versioiden epämukavammat matalaprofiilirenkaat jäävät pois. Stylen ja Premiumin hintaportaat (3 000/8 000 €) kuulostavat kovilta, vaikka niiden varustelistat pitkät ovatkin. Premiumista jää kaipaamaan elektronisia turvavarusteita, mutta ne saa Comfortiinkin pakettina halvemmalla.KoeajolenkilläKookkaaseen kaupunkimaasturiin 1,6-litrainen diesel kuulostaa alamittaiselta, mutta jaksaa uutterasti vielä moottoritielläkin. Pienempi moottori on ronkelimpi käytettävän vaihteen suhteen, mutta kaksoiskytkinautomaatti hoitaa kepittämisen sujuvasti. Kuormalla alakierroksien puhdittomuutta voi paikata sport-ajomoodilla, jolloin vaihteisto käyttää pykälää pienempää vaihdetta. Isommat kierrokset eivät Tucsonissa haittaa, sillä moottoriäänet on hyvin vaimennettu.Lisäbonuksena myös ohjausvaste tuntuu sporttimoodissa tukevammalta. Taitaa olla ensimmäinen kokeilemani auto, jossa valinta jää useimmin normaalin sijasta sportille. Moodit voisi kylläkin nimetä toisin, sillä tässä autossa ei urheilullisuutta ole rahtuakaan. Tucsonilla ei tule lähdettyä huvikseen mutkatielle ajelemaan viikonloppuna, vaan arjen moninaisissa tehtävissä puurtaminen konstailematta on sen ominta aluetta. Tämä ei siis ollut moite, Tucson on mukava, tilava ja vaivaton ajaa, se painaa enemmän aamuruuhkassa istuessa.Pieni moottori selviää pintakaasulla pihtailemalla neljällä litralla, ruuhkassa poukkoilu tai raskas moottoritieajo helposti tuplaavat lukeman. Lopputankkaus paljastaa pääkaupunkiseudulla ajetulle lenkille keskikulutukseksi tasan kuusi litraa, se on jopa vähemmän kuin valmistajan uusi WLTP-normilukema 6,4 l/100km.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.hyundai.fi/mallisto/tucson Hyundai Tucson 1.6 CRDi 4WD 7-DCT Comfort Hinta alkaen 38 990 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 100 kW (136 hv), 4000 r/min Vääntö 373 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 373 Nm (1500–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4480 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1660 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen