19.1.2024

Koeajo: Opel Astra Electric – tyylitietoinen uusranskalainen

Sähkö pukee uutta Astraa. Se on yksi luokkansa viileimmin muotoillusta malleista. Hyvää: tyylikäs ulkonäkö, latausnopeus, kulutus Huonoa: vaisu suorituskyky

Ensimmäinen järkytys Astrasta syntyy katsellessa auton Vizor-keulaa. Opelin muotokieli on moderni ja viileä. Moista ei ole tavattu nähdä merkin mallistossa, ja ulkomuodon on kaikesta päätellen tarkoitus henkiä Opelin uutta tulemista. Kirittävää riittää, sillä 90-luvun surkeat vuodet ovat edelleen monen mielessä. Nyt homma ei jää tyylistä kiinni.

Keulan muotoilu ilmentää kuulemma kompassia. Keulavisiirin alla olevat valot luovat vaakalinjan ja pystylinja muodostuu korin pokkauksesta, joka jatkuu keulasta kohti tuulilasia. Konepellin päällä kulkeva terävä muoto on kieltämättä tyylikäs. Sama tyylikäs linja jatkuu kohti perää mentäessä.

Jos ovat asiat muuttuneet, ulkona, samaa voi sanoa sisätiloista. Ohjaamossa kiinnittää ensimmäisenä huomion Pure Panel -näyttö, joka yhdistää digimittariston ja tietoviihdenäytön yhdeksi pinnaksi. Tämä on toki tuttua monelta muulta valmistajalta, mutta Opelille kerta on ensimmäinen.

Ohjaamo on muutenkin hieman retrolla tavalla moderni. Ilmanohjaimet tuovat mieleen 70-luvun autoteollisuuden, muttei missään nimessä ikävällä tavalla. Ulkokuoren pystysuuntainen linja toistetaan ohjauspyörässä, mikä sitoo sisä- ja ulkopuolen kokonaisuudeksi.

Opelin sisuksissa näkyy toki myös Stellantis-perheen vaikutukset. Vastaavat vaihdevalitsimet ja painikkeet löytyvät monesta ranskalaisautosta, kuten Peugeotista. Yhtenäisyydessä ei toki ole mitään pahaa, sillä Opel myös poikkeaa muista monilta osin. Sielu on kuitenkin varsin ranskalainen, vaikka juuret Saksassa ovatkin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Saisi olla ripeämpi

Voimalinja on niin ikään tutun oloinen, sillä vastaavaa on tarjolla monen muunkin merkin alla. Astran sähkömoottori tuottaa 155 hevosvoimaa ja 270 Nm. Se riittää hyvin kuljettamaan autoa kunnialla, mutta markkinoiden ripeimpien sähköautojen joukkoon ei lukemilla tarvitse kurkotella.

0–100 km/h kiihdytykseen kuluu 9,2 sekuntia, mikä on reippaanlaisesti. Suoraan sanoen autossa soisi olevan hieman lisää potkua. Astra on varsin tyylikäs ilmestys, ja laiskanpulskea kiihdytyslukema ei oikein tunnu sopivan kokonaisuuteen.

Akku on kapasiteetiltaan 54 kWh ja WLTP:n mukainen toimintamatka on 418 kilometriä. Luku muodostuu keskikulutuksesta 14,9 kWh / 100 km. Lukema toki vaati toteutuakseen oikeat olosuhteet, ja talvisella koeajolla kulutus nousee väkisin 20 kWh tuntumaan sadalla kilometrillä.

Pakkaskelin vaikutus toimintamatkaan on merkittävä. Etenkin jos auto ehtii viilenemään ajosuoritteiden välillä. Lämmön tuottaminen ohjaamoon vaatii energiaa, eli sähköä. Keskikulutus nousee -10 asteessa helposti 25 kWh tienoille, mikäli ajo on lyhyttä.

Vauhdikas pakkaskyyti on myrkkyä

Pidemmällä siivulla moottoritievauhdissa kulutus on kohtuullinen, eli 20–21 kWh / 100 km. Opel takoi reilun 20 kilowatin lukeman Helsingin ja Tampereen välisellä moottoritiellä rajoitusten mukaan ajettaessa. Lukema voi pitää hyvänä, sillä on yleisesti tiedossa, että juuri vauhdikas moottoritieajo nielaisee akun kapasiteetin alkupalaksi.

Korkeampi kulutus tarkoittaa toki myös toimintamatkan selkeää pudotusta. Kun kulutus nousee 30 % luvatusta, kutistuu toimintamatka samassa suhteessa. Tämä on sähköautoilun kompastuskivi, johon ei ole vielä löydetty viisastenkiveä, sillä fysiikan lakeja ei ole onnistuttu kumoamaan.

Opelin kohdalla kiusallista on myös se, kuinka toimintamatka romahtaa silmien edessä, kun auto alkaa suhteuttamaan kulutuslukemaa toteutuneeseen ajosuoritteeseen. Liikkeelle lähtiessä taulussa seisoo yli 400 kilometriä ja lukema tippuu verkkaiseen tahtiin. Jossain vaiheessa silmien eteen pamautetaan madonluvut ja toimintamatkasta nappaistaan reilut sata kilometriä tuosta vain pois. Tunne ei ole reissun päällä ensi kerran koettuna kiva.

Maksimissaan 100 kW latausnopeus

Opelin maksimilatausnopeus on 100 kW. Se ei ole markkinoiden huippuluokkaa, mutta silti riittävän ripeää kyytiä, jottei latausnopeuden kanssa turhaudu sen pahemmin. Pakkaskelissä maksimitehon saavuttaminen ei ole realistista, mutta kymmenen astetta miinuksella maksiminopeus on 76,2 kW.

10–80 prosentin lataus sujuu ilahduttavan nopeasti, sillä akku täyttyy 38 minuutissa. Optimaalisissa olosuhteissa operaatio kestää valmistajan ilmoituksen mukaan 26 minuuttia, eli kovin pahasti tuosta lukemasta ei jäädä. Lataus nopeus putoaa jyrkästi juuri 80 prosentin varauksella, jonka jälkeen auto ottaa vastaan enää 40 kW.

Suomalaisittain Astrasta on tulossa piakkoin myyntiin myös farkkumalli Sports Tourer. Me olemme farmarikansaa ja tällä haavaa farkkumallisia sähköautoja ei juuri ole tarjolla. Tähän puutteeseen on tulossa Opelilta helpotusta, mutta aikataulu ei ole vielä tarkentunut kotimaan osalta.

Astran sähköversio tarjoaa ostajalleen mukavan kokoisen perheauton, joka erottuu joukosta tyylillä. Akku ei ole markkinoiden suurimpia, mutta kesällä toimintamatka riittää hyvin. Talviolosuhteissa pitää varautua lataamaan hieman tiheämmin, sillä miinuskelit ovat armottomia.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Opel Astra Electric

SÄHKÖAUTO, tetuveto
115 kW (155 hv), 270 Nm
Akku brutto 54 kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)
CCS: 100 kW
WLTP-kulutus 14,8 kWh / 100 km
Toimintamatka 418 km
Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s
Huippunopeus 170 km/h

Mitat
Pituus 4 374 mm
Leveys 1 860 mm
Korkeus 1 488 mm
Akseliväli 2 675 mm
Tavaratila 352 l
Omamassa  1 679 kg
Perävaunu  0 kg
Euro NCAP  4 tähteä
Takuu  2 v
Ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 48 390 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat