19.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Electric – tyylitietoinen uusranskalainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkö pukee uutta Astraa. Se on yksi luokkansa viileimmin muotoillusta malleista. Hyvää: tyylikäs ulkonäkö, latausnopeus, kulutus Huonoa: vaisu suorituskyky Ensimmäinen järkytys Astrasta syntyy katsellessa auton Vizor-keulaa. Opelin muotokieli on moderni ja viileä. Moista ei ole tavattu nähdä merkin mallistossa, ja ulkomuodon on kaikesta päätellen tarkoitus henkiä Opelin uutta tulemista. Kirittävää riittää, sillä 90-luvun surkeat vuodet ovat edelleen monen mielessä. Nyt homma ei jää tyylistä kiinni.Keulan muotoilu ilmentää kuulemma kompassia. Keulavisiirin alla olevat valot luovat vaakalinjan ja pystylinja muodostuu korin pokkauksesta, joka jatkuu keulasta kohti tuulilasia. Konepellin päällä kulkeva terävä muoto on kieltämättä tyylikäs. Sama tyylikäs linja jatkuu kohti perää mentäessä.Jos ovat asiat muuttuneet, ulkona, samaa voi sanoa sisätiloista. Ohjaamossa kiinnittää ensimmäisenä huomion Pure Panel -näyttö, joka yhdistää digimittariston ja tietoviihdenäytön yhdeksi pinnaksi. Tämä on toki tuttua monelta muulta valmistajalta, mutta Opelille kerta on ensimmäinen.Ohjaamo on muutenkin hieman retrolla tavalla moderni. Ilmanohjaimet tuovat mieleen 70-luvun autoteollisuuden, muttei missään nimessä ikävällä tavalla. Ulkokuoren pystysuuntainen linja toistetaan ohjauspyörässä, mikä sitoo sisä- ja ulkopuolen kokonaisuudeksi.Opelin sisuksissa näkyy toki myös Stellantis-perheen vaikutukset. Vastaavat vaihdevalitsimet ja painikkeet löytyvät monesta ranskalaisautosta, kuten Peugeotista. Yhtenäisyydessä ei toki ole mitään pahaa, sillä Opel myös poikkeaa muista monilta osin. Sielu on kuitenkin varsin ranskalainen, vaikka juuret Saksassa ovatkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaisi olla ripeämpiVoimalinja on niin ikään tutun oloinen, sillä vastaavaa on tarjolla monen muunkin merkin alla. Astran sähkömoottori tuottaa 155 hevosvoimaa ja 270 Nm. Se riittää hyvin kuljettamaan autoa kunnialla, mutta markkinoiden ripeimpien sähköautojen joukkoon ei lukemilla tarvitse kurkotella.0–100 km/h kiihdytykseen kuluu 9,2 sekuntia, mikä on reippaanlaisesti. Suoraan sanoen autossa soisi olevan hieman lisää potkua. Astra on varsin tyylikäs ilmestys, ja laiskanpulskea kiihdytyslukema ei oikein tunnu sopivan kokonaisuuteen.Akku on kapasiteetiltaan 54 kWh ja WLTP:n mukainen toimintamatka on 418 kilometriä. Luku muodostuu keskikulutuksesta 14,9 kWh / 100 km. Lukema toki vaati toteutuakseen oikeat olosuhteet, ja talvisella koeajolla kulutus nousee väkisin 20 kWh tuntumaan sadalla kilometrillä.Pakkaskelin vaikutus toimintamatkaan on merkittävä. Etenkin jos auto ehtii viilenemään ajosuoritteiden välillä. Lämmön tuottaminen ohjaamoon vaatii energiaa, eli sähköä. Keskikulutus nousee -10 asteessa helposti 25 kWh tienoille, mikäli ajo on lyhyttä.Vauhdikas pakkaskyyti on myrkkyäPidemmällä siivulla moottoritievauhdissa kulutus on kohtuullinen, eli 20–21 kWh / 100 km. Opel takoi reilun 20 kilowatin lukeman Helsingin ja Tampereen välisellä moottoritiellä rajoitusten mukaan ajettaessa. Lukema voi pitää hyvänä, sillä on yleisesti tiedossa, että juuri vauhdikas moottoritieajo nielaisee akun kapasiteetin alkupalaksi.Korkeampi kulutus tarkoittaa toki myös toimintamatkan selkeää pudotusta. Kun kulutus nousee 30 % luvatusta, kutistuu toimintamatka samassa suhteessa. Tämä on sähköautoilun kompastuskivi, johon ei ole vielä löydetty viisastenkiveä, sillä fysiikan lakeja ei ole onnistuttu kumoamaan.Opelin kohdalla kiusallista on myös se, kuinka toimintamatka romahtaa silmien edessä, kun auto alkaa suhteuttamaan kulutuslukemaa toteutuneeseen ajosuoritteeseen. Liikkeelle lähtiessä taulussa seisoo yli 400 kilometriä ja lukema tippuu verkkaiseen tahtiin. Jossain vaiheessa silmien eteen pamautetaan madonluvut ja toimintamatkasta nappaistaan reilut sata kilometriä tuosta vain pois. Tunne ei ole reissun päällä ensi kerran koettuna kiva.Maksimissaan 100 kW latausnopeusOpelin maksimilatausnopeus on 100 kW. Se ei ole markkinoiden huippuluokkaa, mutta silti riittävän ripeää kyytiä, jottei latausnopeuden kanssa turhaudu sen pahemmin. Pakkaskelissä maksimitehon saavuttaminen ei ole realistista, mutta kymmenen astetta miinuksella maksiminopeus on 76,2 kW.10–80 prosentin lataus sujuu ilahduttavan nopeasti, sillä akku täyttyy 38 minuutissa. Optimaalisissa olosuhteissa operaatio kestää valmistajan ilmoituksen mukaan 26 minuuttia, eli kovin pahasti tuosta lukemasta ei jäädä. Lataus nopeus putoaa jyrkästi juuri 80 prosentin varauksella, jonka jälkeen auto ottaa vastaan enää 40 kW.Suomalaisittain Astrasta on tulossa piakkoin myyntiin myös farkkumalli Sports Tourer. Me olemme farmarikansaa ja tällä haavaa farkkumallisia sähköautoja ei juuri ole tarjolla. Tähän puutteeseen on tulossa Opelilta helpotusta, mutta aikataulu ei ole vielä tarkentunut kotimaan osalta.Astran sähköversio tarjoaa ostajalleen mukavan kokoisen perheauton, joka erottuu joukosta tyylillä. Akku ei ole markkinoiden suurimpia, mutta kesällä toimintamatka riittää hyvin. Talviolosuhteissa pitää varautua lataamaan hieman tiheämmin, sillä miinuskelit ovat armottomia.Teksti ja kuvat: Tuomas RajalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Opel Astra Electric SÄHKÖAUTO, tetuveto 115 kW (155 hv), 270 Nm Akku brutto 54 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 100 kW WLTP-kulutus 14,8 kWh / 100 km Toimintamatka 418 km Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4 374 mm Leveys 1 860 mm Korkeus 1 488 mm Akseliväli 2 675 mm Tavaratila 352 l Omamassa 1 679 kg Perävaunu 0 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 v Ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 48 390 € Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta