27.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: Opel Insignia muistuttaa kasvojenkohennuksen jälkeenkin siitä, mistä malli on alun perin kotoisin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Insignia -facelift on niin huomaamaton, että koko malli tuntuu jo perinteeltä. Hyvää: mukavuus, perinteisyys, tyyli. Huonoa: GSi ei lunasta lupauksiaan, sähköistetyn voimalinjan puute. Vaikka uudet tuulet puhaltavat saksalaismerkin mallistossa, jaksaa Opel Insignia vielä muistuttaa menneistä. PSA-ryhmä ennätti jo fuusioitua Fiat Chrysler Automobilesin kanssa Stellantis-nimiseksi autojätiksi, mutta General Motorsin aikana esitelty toisen polven Insignia sen kuin porskuttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi hymyInsignian facelift on juuri sitä, kasvojenkohotus. Keulalla maskia on virkistetty ja sen leveämpi “hymy” on tuotu lähemmäs led-päiväajovalojen vastaavaa virnistystä. Tietääkö Insignia jotain, mitä me emme? Ainakin etumaski voidaan nyt sulkea aerodynaamisuuden nimissä. Takana linjamuutokset ovat vieläkin varovaisempia.Muuten luvassa on lähinnä varuste- ja voimalinjaviilauksia. Mukautuvat led-valot kuuluvat jo hinnat alkaen- eli Innovation Plus -tasoon, ja ulkonäköä voi piristää vaikkapa GS Line -ulkonäköpaketilla.Multimedia Navi Pro -järjestelmä on vakiona, ja tarjoaa navigoinnin lisäksi älypuhelinyhteensopivuudet Apple- ja Android -puhelimien kanssa. Tärkeimmät ajoavustimet kuuluvat vakiovarusteisiin, ja valinnaisten lista sisältää esimerkiksi risteävän liikenteen varoitusjärjestelmän.Jo sangen kattavasti varusteltujen perusmallien hinnat alkavat 32 390 euron 120 hevosvoiman dieselillä.Tutut jututNelivetoiset Insigniat ovat saaneet uuden Twinster-nelivedon, jossa taka-akselin tasauspyörästö on korvattu kahdella monilevykytkimellä, mikä puolestaan antaa mahdollisuuden hallita voimanjakoa takarenkaiden välillä. Lisäksi mallistoon on lisätty uudet automaattivaihteistot. Bensiinimoottoreiden kohdalla pykäliä löytyy jopa yhdeksän.Koeajettu malliston huippuversio GSi tuotiin Insignia-perheeseen muutama vuosi sitten vanhempien Opel GSi -mallien hengessä. Bensiinimoottorin suoritusarvot ovat 230 hevosvoimaa ja 350 newtonmetriä.Muutoksista huolimatta Insignia GSi ei ole vieläkään erityisen irrottelevaa sorttia. Uusikin automaattivaihteisto on perinyt edeltäjänsä vanhahtavan tuntuman, jossa vaihtotapahtumissa tärkeintä on pehmeys terävyyden sijaan. Onneksi käyttökelpoista voimaa ja matkustusmukavuutta riittää. Molemmat ominaisuudet tosin löytyvät jo malliston muistakin versioista, joten GSi:n oma taika ei vieläkään astu esiin.Toisaalta Opelille täytyy antaa kunniamaininta makean ruskean nahkaverhoilun ja hierovien sporttipenkkien yhdistelmästä. Insignian sisusta on parhaimmillaan mainio herrankukkaro, josta ei tee mieli poistua edes keskinkertaisessa määränpäässä.Mitä seuraavaksi?Toisen polven Insignian mallikaari kääntyy faceliftin myötä loppupuoliskoa kohti. Astra ja Insignia ovat GM-ajan malliston viimeiset kivijalat, ja niiden korvautuminen PSA-ryhmän todennäköisesti EMP2-pohjalevyyn perustuvilla autoilla antaa vielä odottaa itseään. Kysymys kuuluu myös, mutkistuuko tilanne Stellantis-fuusion myötä, kun samoille mallistoapajille tulevat FCA:n merkit?Siihen asti Opel Insignia on ennallaan juuri sellaisena sen muistimme. Perinteisiä isoja sedaneita ja farmareita etsiville kyseessä on erinomainen vaihtoehto.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Opel Insignia GSi Grand Sport 230 Turbo A AWD Hinta alkaen 49 395 € Koeajetun auton hinta varusteineen 60 264 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 169 kW (230 hv), 5000 r/min Vääntö 350 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 350 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 237 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,9 (yhd.) CO2-päästöt 191 g/km Mitat pituus 4910 mm, leveys 1941 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2829 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuota / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta