22.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: päivitetty pioneeri – Honda HR-V Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda HR-V, valmistajansa pienempi kaupunkimaasturi ja yksi koko luokan alullepanijoista, pistettiin paremman suosion nimissä uusiksi. Hyvää: runsaat tilat, muunneltavuus, hiljaisuus, kulutus. Huonoa: alaväännön ja nelivetoversion puute, etuistuinten reisituki. Honda HR-V oli 1990-luvun lopulla se malli, joka toimi pienten crossoverien eli maasturinnäköisten korotettujen henkilöautojen eräänlaisena uranuurtajana. HR-V:n nykyinen, vuonna 2015 kauppoihin tullut sukupolvi ei kuitenkaan ole saanut ansaitsemaansa osaa suosiosta, kun uutuusmalleja tungeksii markkinoille käytännössä jokaiselta autonvalmistajalta. Kilpailukykynsä säilyttämiseksi HR-V on nyt saanut uudet puskurit, led-huomiovalot ja leveämmän kromihymyn, mutta myös ominaisuuksia on viilattu. Päivityksen myötä valmistus siirtyy Meksikosta Japaniin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kätevät tilaratkaisut Hondan matkustamoarkkitehtuuri on ollut yksi 2000-luvun nerokkaimmista, vaikka uudessa Civicissä onkin palattu tavanomaisempiin ratkaisuihin. Jazz- ja HR-V -malleissa resepti sen sijaan on edelleen käytössä. Salaisuus piilee bensiinisäiliön siirtämisessä etuistuinten alle. Takaistuin pääsee tällöin niiaamaan takajalkatilaan, ja laajennetusta tavaratilasta tulee valtava. Toisena vaihtoehtona takaistuimen voi nostaa ylös elokuvateatterityyliin, jolloin takajalkatilaan muodostuu korkea tila vaikkapa palmun kuljettamiseen. Yksinkertaiset innovaatiot yhdistettynä muutenkin tehokkaaseen tilankäyttöön tekevät HR-V:stä luokkansa väljimmän auton. Tilat ovatkin kilpailukykyiset vielä vaaksaa pidempiin kilpailijoihin verrattuna. Hiljaista kyytiä Kääntöpuolena tilaratkaisussa on se, että etuistuinten alla oleva bensatankki ei anna muunnella istuma-asentoa yhtä monipuolisesti. Uudistuksen yhteydessä verhoilu on mennyt uusiksi ja penkkejä on muotoiltu tukevammiksi, mutta silti lyhyt istuinosa jättää kaipuun paremmasta reisituesta. Äänieristystä on lisätty aiempaan verrattuna, minkä myös huomaa. Moottorin ja renkaiden melu on saatu vaimennettua niin alhaiseksi, että loskan kohina ja soran rapina lokasuojissa nousee esiin. Jousitus tuntuu yksin ajellessa turhan napakalta, mutta paranee seuran lisääntyessä. Kevyeksi tehostettu ohjaus on kiva pysäköidessä, mutta kaipaisi maantiellä lisää vastetta. Taloudellinen moottori HR-V:ssä käytetään vapaasti hengittävää puolitoistalitraista moottoria. Nykyisellä turbokoneiden valtakaudella se tuntuu alakierroksilla puhdittomalta. Voimaa kyllä löytyy, mutta se pitää houkutella esiin kierroksia ahkerasti käyttämällä. Koeajoautossa työhön on valjastettu portaaton CVT-vaihteisto, joka kuitenkin muuttaa välityksiä virtuaalisten vaihtokohtien mukaan. Moottorin kierrosten tasaisuus kiihdytettäessä ei miellytä kaikkia, mutta veto on katkotonta ja reipasta. Talouspuoli on CVT:llä hallussa: lopputankkaus paljastaa kulutuksen jäävän kuuteen litraan satasella. Kovin paljon parempaan ei dieselversiokaan pystyisi, ja se onkin jätetty pois valikoimasta. Jos ahtamattoman moottorin kulku ei riitä, kannattaa odottaa keväämmällä markkinoille tulevaa saman moottorin turboahdettua 182-hevosvoimaista versiota tiukemmalla alustalla. Sen saa kylläkin vain paremmin varusteltuihin versioihin, ja samalla hinta pompsahtaa jo CR-V:n reviirille. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Honda HR-V 1.5 Elegance CVT Hinta alkaen 30 811 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 811 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 6600 r/min Vääntö 155 Nm (4600 r/min) Vääntö 155 Nm (4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,6 (yhd.) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4335 mm, leveys 1772 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2610 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 650 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe