22.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: päivitetty pioneeri – Honda HR-V Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda HR-V, valmistajansa pienempi kaupunkimaasturi ja yksi koko luokan alullepanijoista, pistettiin paremman suosion nimissä uusiksi. Hyvää: runsaat tilat, muunneltavuus, hiljaisuus, kulutus. Huonoa: alaväännön ja nelivetoversion puute, etuistuinten reisituki. Honda HR-V oli 1990-luvun lopulla se malli, joka toimi pienten crossoverien eli maasturinnäköisten korotettujen henkilöautojen eräänlaisena uranuurtajana. HR-V:n nykyinen, vuonna 2015 kauppoihin tullut sukupolvi ei kuitenkaan ole saanut ansaitsemaansa osaa suosiosta, kun uutuusmalleja tungeksii markkinoille käytännössä jokaiselta autonvalmistajalta. Kilpailukykynsä säilyttämiseksi HR-V on nyt saanut uudet puskurit, led-huomiovalot ja leveämmän kromihymyn, mutta myös ominaisuuksia on viilattu. Päivityksen myötä valmistus siirtyy Meksikosta Japaniin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kätevät tilaratkaisut Hondan matkustamoarkkitehtuuri on ollut yksi 2000-luvun nerokkaimmista, vaikka uudessa Civicissä onkin palattu tavanomaisempiin ratkaisuihin. Jazz- ja HR-V -malleissa resepti sen sijaan on edelleen käytössä. Salaisuus piilee bensiinisäiliön siirtämisessä etuistuinten alle. Takaistuin pääsee tällöin niiaamaan takajalkatilaan, ja laajennetusta tavaratilasta tulee valtava. Toisena vaihtoehtona takaistuimen voi nostaa ylös elokuvateatterityyliin, jolloin takajalkatilaan muodostuu korkea tila vaikkapa palmun kuljettamiseen. Yksinkertaiset innovaatiot yhdistettynä muutenkin tehokkaaseen tilankäyttöön tekevät HR-V:stä luokkansa väljimmän auton. Tilat ovatkin kilpailukykyiset vielä vaaksaa pidempiin kilpailijoihin verrattuna. Hiljaista kyytiä Kääntöpuolena tilaratkaisussa on se, että etuistuinten alla oleva bensatankki ei anna muunnella istuma-asentoa yhtä monipuolisesti. Uudistuksen yhteydessä verhoilu on mennyt uusiksi ja penkkejä on muotoiltu tukevammiksi, mutta silti lyhyt istuinosa jättää kaipuun paremmasta reisituesta. Äänieristystä on lisätty aiempaan verrattuna, minkä myös huomaa. Moottorin ja renkaiden melu on saatu vaimennettua niin alhaiseksi, että loskan kohina ja soran rapina lokasuojissa nousee esiin. Jousitus tuntuu yksin ajellessa turhan napakalta, mutta paranee seuran lisääntyessä. Kevyeksi tehostettu ohjaus on kiva pysäköidessä, mutta kaipaisi maantiellä lisää vastetta. Taloudellinen moottori HR-V:ssä käytetään vapaasti hengittävää puolitoistalitraista moottoria. Nykyisellä turbokoneiden valtakaudella se tuntuu alakierroksilla puhdittomalta. Voimaa kyllä löytyy, mutta se pitää houkutella esiin kierroksia ahkerasti käyttämällä. Koeajoautossa työhön on valjastettu portaaton CVT-vaihteisto, joka kuitenkin muuttaa välityksiä virtuaalisten vaihtokohtien mukaan. Moottorin kierrosten tasaisuus kiihdytettäessä ei miellytä kaikkia, mutta veto on katkotonta ja reipasta. Talouspuoli on CVT:llä hallussa: lopputankkaus paljastaa kulutuksen jäävän kuuteen litraan satasella. Kovin paljon parempaan ei dieselversiokaan pystyisi, ja se onkin jätetty pois valikoimasta. Jos ahtamattoman moottorin kulku ei riitä, kannattaa odottaa keväämmällä markkinoille tulevaa saman moottorin turboahdettua 182-hevosvoimaista versiota tiukemmalla alustalla. Sen saa kylläkin vain paremmin varusteltuihin versioihin, ja samalla hinta pompsahtaa jo CR-V:n reviirille. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Honda HR-V 1.5 Elegance CVT Hinta alkaen 30 811 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 811 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 6600 r/min Vääntö 155 Nm (4600 r/min) Vääntö 155 Nm (4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,6 (yhd.) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4335 mm, leveys 1772 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2610 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 650 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan