18.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: premiumin portailla – Lexus ES 300h Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus ES 300h kykenee kuin kykeneekin haastamaan saksalaiskilpailijansa – mutta vain porrasperien luokassa. Hyvää: ajettavuus, hybridivoimalinja, takaistuintilat. Huonoa: alustan pintakovuus sekä tavaratilan muunneltavuuden, farmarimallin ja vetokoukun puute. Uuden Lexus ES -mallin aikaansaama ensivaikutelma oli ulkomaisessa ensikoeajossamme yllättävänkin positiivinen, joten kotimaan tutustumiseen latautui paljon odotuksia. Tämä valmistajan toiseksi suurin sedan joutui allekirjoittaneen syynissä vielä tuimemman tarkkailun alle, sillä edellinen koeajoviikko oli vietetty uusimman Audi A6:n kaksilitraisen dieselmallin ratin takana. Ingolstadtilainen kun on juuri niitä autoja, joiden rintamaan Lexus pyrkii omalla ES:llään lyömään tosissaan kiilaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLäpikotaista laatuaES:n välittämä fiilis on erittäin laadukas, mikä ei ehkä välity visuaalisesti niin kirkkaana mutta on päivänselvää heti, kun jotakin kohtaa koskettaa. Jo paksu ja pehmeä ohjauspyörän pinta sekä Lexus-tapaan erinomainen istuin hivelevät mieltä.Ajoasennossa, tai pikemminkin kuljettajan tiloissa, on tosin selittämätön tyköistuvuuden tunnelma – ei sinänsä ahtautta muttei myöskään tämänkokoisen autoon yleensä liitettyä ylenpalttisen väljyyden tuntua.Syytä voi hakea siitä, että istuinosan takareuna ei säädy aivan niin alas eikä ohjauspyörä niin taakse kuin yleensä on tapana. Viimeksi mainittu aiheuttaa tarpeen säätää selkänojaa pystymmäksi, eli täydellisen lokoisaa ajoasentoa ei ihan saavuteta. Hyvä olo toki näinkin on.Alle osui ES:n viidestä varustetasosta menevin eli F Sport S, joka varustettuna hurjemmalla 235/40 R19 -pyöräkoolla ja valittavissa olevalla sporttisemmalla ajotilalla sekä säädettävällä iskunvaimennuksella herätti epäilyksen: onko merkille ominainen harmoninen mukavuus tyystin tärveltynyt?Osittain. Moottoritiellä pintakovuus on selvästikin läsnä, mutta kaupunkiajon pahimmat esteet eli hidastetöyssyt ja mukulakivetetyt kadut ylittyvät selvästi siistimmin. Soundimaailma näissä on lisäksi pelkkiä humps humps -ääniä – ei siis minkäänlaista kolinaa tai räminää, mikä osaltaan lisää laadukkuutta. Ja valitsemalla mallistosta maltillisemmin rengastettuja versioita ajomukavuus epäilemättä paranee entisestään.Pieni mutta kiusallinen epäkohta matka-ajossa löytyy vakionopeudensäätimestä, joka on mukautuvassa tilassaan säädettävissä ainoastaan harvoin 5 km/h portain. Jos säätimen muuttaa perinteiseksi ei-tutkaohjatuksi, siihen ilmestyy kuitenkin toivottu 1 km/h taso. Erikoiselle ratkaisulle, joka on voimassa vain Euroopassa myydyissä ES-malleissa, on vaikea keksiä mitään järkevää syytä.Ei keinotekoisuudelleVoimalinja edustaa erinomaista Lexus/Toyota-tasoa, eli kohtuullisen kevyellä kaasunpainalluksella saa esiin pehmeän mutta pontevan kiihtyvyyden ilman ärsyttäviä viivyttelyjä tai nykäisyjä. Muhkean sähkömoottorivoiman ansiosta polttomoottorin huutoa ei käytännössä joudu lainkaan kuuntelemaan, voimansiirron portaattomuudesta huolimatta.Ehkä eniten yllättää silti ES:n ohjaus, joka on nykyautoksi jopa poikkeuksellisen maukas. Vaste on juuri sopiva, ei höyhenenkevyt mutta riittävän, ja keskialue suoraan ajettaessa hyvin luonteva. Audin ohjauksen keinotekoisuutta ei tule ikävä.Hallintalaitteissa ilahduttaa ”normaali” automaatin valitsin, eli hybriditekniikkaa ei tässäkään autossa ole lähdetty keinotekoisesti korostamaan vaihteiston sähköisillä nappuloilla.Lexusmainen taso-ohjainkin pelaa jo selvästi paremmin kuin merkin tuotteissa takavuosina – viittaus vaikkapa Audin kosketusnäytön tuntumaan… Tasoitusta puolestaan antaa keskinäytön vähän vanhahtava grafiikka, joka ei myöskään istu täysin yhteen muiden näyttöjen ja mittareiden kanssa.Vaikutelma runsaita muotoja ja yksityiskohtia sisältävän kojelaudan takana on siis erittäin japanilainen – ei tässäkään mielessä mitään uutta Lexus-rintamalla. Säilytystilaa olisi voitu hommata lisääkin, varsinkin kun hansikaslokerokin on varsin pienikokoinen.Kiinteää tilaaTakaovi on todella pitkä, ja tilat säilyvät takaistuimella ruhtinaallisena, vaikka edessä 190-senttinen henkilö säätää istuimen vaatimaansa asentoon. Kenkätila ei ole suhteessa yhtä väljä eikä istuimen reisituki kummoinen, muttei suinkaan isomman autoluokan huonointa tasoa.Selkänojaan mukavuutta on saatu veistettyä enemmän, ja myös nojan kulma sekä istuimen pehmustus ylipäätään ovat miellyttävät. Leveä keskikyynärnoja, säädettävät tuuletussuuttimet sekä kattava valaistus ja liitännät kruunaavat matkustajien pitkäkestoisemmankin viihtyvyyden.Tavaratilaakin on suorastaan valtavasti, mutta se tarjotaan tasan yhdessä asennossa. Välipohjan alta ei nimittäin löydy lainkaan lisätilaa eikä selkänoja valtavirrasta poiketen kumoudu, joten muunneltavuus rajoittuu pelkkään suksiluukkuun.Tätä alleviivaa myös se seikka, että ES on tuotannossa ainoastaan porrasperänä – iso kumarrus kilpailijoiden farkkutarjontaa kohtaan. Perävaunumassakin on pyöreät nolla kiloa.Kaiken kaikkiaan tuntuu silti siltä, että japanilaiset ovat löytäneet myös Lexus ES:n suunnittelussa jyväsen – vaikka on tämä Toyotan luksusmerkki aiemminkin tuottanut kelpo ajoneuvoja. ES:n kokonaisuus vaikuttaa kaikkiaan niin tasapainoiselta, että vertaileminen edellä mainittuun Audi A6:een – tai vaikkapa BMW 5-sarjaan – tuottaa yllättävän monta erävoittoa juuri Lexukselle.Ja kuten tiedetään, Lexus ES on pian Suomeen saapuvan Toyota Camryn läheinen sisarmalli. Kannattaako hyvää odottaa, se selviää varsin pian.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lexus ES 300h F Sport S Hinta alkaen 56 200 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 650 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 2 487 cm³, 4 sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, etuveto. Sähkömoottori 88 kW (120 hv), 202 Nm. Teho 131 kW (178 hv), 5700 r/min Vääntö 221 Nm (3600–5200 r/min) Vääntö 221 Nm (3600–5200 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 132 g/km Mitat pituus 4975 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2870 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmän osille 5 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä