26.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: Lexus ES 300h – Erilainen, mutta onnistunut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus ES 300h haastaa Audi A6:n, BMW 5-sarjan ja Mercedes-Benzin perusmallit – ja ensivaikutelma on erittäin positiivinen. Hyvää: tilat, mukavuus, ajettavuus, vastine rahalle. Huonoa: tietoviihdejärjestelmä. Etuvetoinen suuri sedan. Sellaisiahan oli markkinoilla jonkin verran vielä vuosikymmen sitten, mutta nyt jäljellä ovat vain isommat perus-Volvot ja Audit. Suuret sedanit tehdään useimmiten BMW:n ja Mercedes-Benzin tyyliin lähtökohtaisesti takavetoisiksi, ja perusrakenteet mitoitetaan kaikkeen nelisylinterisen dieselin ja tuplaturboahdetun V8-voiman välillä – aivan kuten Audikin tekee A6-mallistaan kaikkea aina RS 6:een saakka.Lexus ES ei haasta saksalaismallien hinnastojen unelmaosastoa. Mutta myydyimpään päähän, perusdieseleitä kohtaan, se heittää mielenkiintoisen haasteen. ES:ää valmistetaan vain etuvetoisena, eikä maailmallakaan keulalle asenneta poikittain mitään V6-moottoria hurjempaa. Sen ansiosta matkustamoa on voitu viedä lähemmäs auton keulaa, eikä keskitunnelia ole tarvinnut mitoittaa kardaaniakselille tai voimamoottorin urheilupakoputkistolle. Lopputuloksena ES tarjoaa hulppeat sisätilat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySeitsemäs kertaES saapuu ensimmäistä kertaa Eurooppaan nyt seitsemännen sukupolvensa myötä; mallin tarina alkoi alkuperäisen LS-edustusauton rinnalla vuonna 1989. Euroopassa ES korvaa mallistossa takavetoisen GS:n, mutta maailmalla molempia myydään rinnakkain. Erilaisia tuotteita erilaisille asiakkaille.Lexuksen edustajat painottavat hiljaisuuden ja mukavuuden eteen tehtyä työtä. Äänieristemattoa on käytetty runsaasti, iskunvaimentimiin on lisätty venttiili pehmentämään suuria töyssyjä ja etuistuimia kehitettiin kolme vuotta. Espanjan Malagan ympäristössä ajettujen ensikoeajojen perusteella lopputulos vakuuttaa. Tilat ja istuinmukavuus ovat erinomaisia niin edessä kuin takanakin, ja ES tarjoaa korkeatasoisen kyydin. Värinät ja tärinät on kitketty pois, ja tienpinnan epätasaisuudet tasoittuvat tehokkaasti. Rengasmeluun otamme kantaa vasta Suomessa, mutta tuulensuhinat ja muut äänihaitat pysyvät miellyttävästi taustalla.Aina hybridiEurooppaan ES:ää tuodaan vain 300h-hybridivoimalinjalla. On omista mieltymyksistä kiinni, onko tämä suuri vahvuus vai heikkous. Bensiinikäyttö, matala kulutus ja sulava portaaton vaihteisto ovat isoja plussia, toisaalta dieselin vääntöön tottuneelle tasakierroksilla työskentelevän ja täyskaasulla vielä hieman raakaäänisen moottorin kuuntelu voi tuntua ainakin alkuun rasittavalta. Portaattoman vaihteiston vuoksi kiihtyvyyttä ei aisti niin selvästi, vaikka 218 hevosvoiman yhteisteho riittääkin vaivattomaan etenemiseen.Sinänsä voimalinja pelaa hienosti ja täysin huomaamattomasti. Hybridiratkaisu noudattaa Toyota-konsernin malleista tuttua perusperiaatetta, mutta pakettia on lyhennetty ja kevennetty vaihtamalla planeettapyörästö kahteen rinnakkaiseen akseliin. Uusi kehitysversio vähentää voimalinjan kuminauhamaista luonnetta.Mukava ja kyvykäsLexuksen ajettavuutta leimaa vaivattomuus. Ohjausvaste on luonnollinen ja keskialue selkeä. Alusta on mukavuuspainotteinen, mutta suoriutuu silti mainiosti reippaammastakin mutka-ajosta. Parhaimmillaan auto on silti pitkässä matka-ajossa, jossa hyvät istuimet ja kokonaisvaltainen vaivattomuus korostuvat. Viihtyvyyttä voi parantaa ruksaamalla varusteluettelosta Mark Levinsonin äänentoiston, jonka soinnista noin 1 500 euroa on pikkuraha. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyListat kuin katanatLisää sporttisuutta kaipaavat voivat tilata autonsa kahdella F Sport -varustelulla. Autot erottuvat maskeillaan tai esimerkiksi japanilaismiekkojen innoittamilla alumiinilistoillaan. 19-tuumaiset vanteet ja sähkösäätöiset iskunvaimentimet jämäköittävät kyytiä jonkin verran – ainakin allekirjoittaneen mielestä perusmallit tarjosivat paremman kumppanin vaivattoman, mutta epäurheilullisen hybridivoimalinjan kanssa.KulttuurierojaLexuksen pikkuseikat voivat toki häiritä saksalaisuuteen tottuneita: tietoviihdejärjestelmän käyttö on edelleen kankeaa, jo vakiovarustein kattavan avustinjoukon löytää mittaristosta kryptisten kirjainten takaa ja niin edelleen. Tottumista vaatinee myös ostoprosessi: Lexuksen räätälöinti on omista tarpeista riippuen joko miellyttävän suoraviivaista tai rasittavan rajoitettua. Mallisto jakautuu viiteen varustetasoon, jotka pääosin määräävät varusteet. Hinnat alkavat Comfortin 49 218 eurosta ja päättyvät Luxuryn 67 955 euroon. Myyntimalliksi odotetaan 56 184 euroa maksavaa Executivea, joka tarjoaa jo pitkän listan herkkuja. Se onkin joustamattoman mallipolitiikan suuri etu: saman arvoisiin saksalaisautoihin nähden Lexuksen varustelu on erittäin kattava. Kattoluukkukin on vakiovaruste.On mielenkiintoista nähdä, kuinka markkinat ottavat Lexus ES:n vastaan. Se on täysin omanlaisensa auto, joka kuitenkin tarjoaa ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan kilpailukykyisen vastineen suosituille saksalaisille arvoautoille.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.lexus.com/ES-hybrid Lexus ES 300h Hinta alkaen 49 218 € Moottori Bensiinihybridi 2 487 cm³, 4 sylinteriä, portaaton hybridivaihteisto, etuveto. Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4975 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2870 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen