26.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: Lexus ES 300h – Erilainen, mutta onnistunut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus ES 300h haastaa Audi A6:n, BMW 5-sarjan ja Mercedes-Benzin perusmallit – ja ensivaikutelma on erittäin positiivinen. Hyvää: tilat, mukavuus, ajettavuus, vastine rahalle. Huonoa: tietoviihdejärjestelmä. Etuvetoinen suuri sedan. Sellaisiahan oli markkinoilla jonkin verran vielä vuosikymmen sitten, mutta nyt jäljellä ovat vain isommat perus-Volvot ja Audit. Suuret sedanit tehdään useimmiten BMW:n ja Mercedes-Benzin tyyliin lähtökohtaisesti takavetoisiksi, ja perusrakenteet mitoitetaan kaikkeen nelisylinterisen dieselin ja tuplaturboahdetun V8-voiman välillä – aivan kuten Audikin tekee A6-mallistaan kaikkea aina RS 6:een saakka. Lexus ES ei haasta saksalaismallien hinnastojen unelmaosastoa. Mutta myydyimpään päähän, perusdieseleitä kohtaan, se heittää mielenkiintoisen haasteen. ES:ää valmistetaan vain etuvetoisena, eikä maailmallakaan keulalle asenneta poikittain mitään V6-moottoria hurjempaa. Sen ansiosta matkustamoa on voitu viedä lähemmäs auton keulaa, eikä keskitunnelia ole tarvinnut mitoittaa kardaaniakselille tai voimamoottorin urheilupakoputkistolle. Lopputuloksena ES tarjoaa hulppeat sisätilat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Seitsemäs kerta ES saapuu ensimmäistä kertaa Eurooppaan nyt seitsemännen sukupolvensa myötä; mallin tarina alkoi alkuperäisen LS-edustusauton rinnalla vuonna 1989. Euroopassa ES korvaa mallistossa takavetoisen GS:n, mutta maailmalla molempia myydään rinnakkain. Erilaisia tuotteita erilaisille asiakkaille. Lexuksen edustajat painottavat hiljaisuuden ja mukavuuden eteen tehtyä työtä. Äänieristemattoa on käytetty runsaasti, iskunvaimentimiin on lisätty venttiili pehmentämään suuria töyssyjä ja etuistuimia kehitettiin kolme vuotta. Espanjan Malagan ympäristössä ajettujen ensikoeajojen perusteella lopputulos vakuuttaa. Tilat ja istuinmukavuus ovat erinomaisia niin edessä kuin takanakin, ja ES tarjoaa korkeatasoisen kyydin. Värinät ja tärinät on kitketty pois, ja tienpinnan epätasaisuudet tasoittuvat tehokkaasti. Rengasmeluun otamme kantaa vasta Suomessa, mutta tuulensuhinat ja muut äänihaitat pysyvät miellyttävästi taustalla. Aina hybridi Eurooppaan ES:ää tuodaan vain 300h-hybridivoimalinjalla. On omista mieltymyksistä kiinni, onko tämä suuri vahvuus vai heikkous. Bensiinikäyttö, matala kulutus ja sulava portaaton vaihteisto ovat isoja plussia, toisaalta dieselin vääntöön tottuneelle tasakierroksilla työskentelevän ja täyskaasulla vielä hieman raakaäänisen moottorin kuuntelu voi tuntua ainakin alkuun rasittavalta. Portaattoman vaihteiston vuoksi kiihtyvyyttä ei aisti niin selvästi, vaikka 218 hevosvoiman yhteisteho riittääkin vaivattomaan etenemiseen. Sinänsä voimalinja pelaa hienosti ja täysin huomaamattomasti. Hybridiratkaisu noudattaa Toyota-konsernin malleista tuttua perusperiaatetta, mutta pakettia on lyhennetty ja kevennetty vaihtamalla planeettapyörästö kahteen rinnakkaiseen akseliin. Uusi kehitysversio vähentää voimalinjan kuminauhamaista luonnetta. Mukava ja kyvykäs Lexuksen ajettavuutta leimaa vaivattomuus. Ohjausvaste on luonnollinen ja keskialue selkeä. Alusta on mukavuuspainotteinen, mutta suoriutuu silti mainiosti reippaammastakin mutka-ajosta. Parhaimmillaan auto on silti pitkässä matka-ajossa, jossa hyvät istuimet ja kokonaisvaltainen vaivattomuus korostuvat. Viihtyvyyttä voi parantaa ruksaamalla varusteluettelosta Mark Levinsonin äänentoiston, jonka soinnista noin 1 500 euroa on pikkuraha. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Listat kuin katanat Lisää sporttisuutta kaipaavat voivat tilata autonsa kahdella F Sport -varustelulla. Autot erottuvat maskeillaan tai esimerkiksi japanilaismiekkojen innoittamilla alumiinilistoillaan. 19-tuumaiset vanteet ja sähkösäätöiset iskunvaimentimet jämäköittävät kyytiä jonkin verran – ainakin allekirjoittaneen mielestä perusmallit tarjosivat paremman kumppanin vaivattoman, mutta epäurheilullisen hybridivoimalinjan kanssa. Kulttuurieroja Lexuksen pikkuseikat voivat toki häiritä saksalaisuuteen tottuneita: tietoviihdejärjestelmän käyttö on edelleen kankeaa, jo vakiovarustein kattavan avustinjoukon löytää mittaristosta kryptisten kirjainten takaa ja niin edelleen. Tottumista vaatinee myös ostoprosessi: Lexuksen räätälöinti on omista tarpeista riippuen joko miellyttävän suoraviivaista tai rasittavan rajoitettua. Mallisto jakautuu viiteen varustetasoon, jotka pääosin määräävät varusteet. Hinnat alkavat Comfortin 49 218 eurosta ja päättyvät Luxuryn 67 955 euroon. Myyntimalliksi odotetaan 56 184 euroa maksavaa Executivea, joka tarjoaa jo pitkän listan herkkuja. Se onkin joustamattoman mallipolitiikan suuri etu: saman arvoisiin saksalaisautoihin nähden Lexuksen varustelu on erittäin kattava. Kattoluukkukin on vakiovaruste. On mielenkiintoista nähdä, kuinka markkinat ottavat Lexus ES:n vastaan. Se on täysin omanlaisensa auto, joka kuitenkin tarjoaa ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan kilpailukykyisen vastineen suosituille saksalaisille arvoautoille. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.lexus.com/ES-hybrid Lexus ES 300h Hinta alkaen 49 218 € Moottori Bensiinihybridi 2 487 cm³, 4 sylinteriä, portaaton hybridivaihteisto, etuveto. Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4975 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2870 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?