20.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: ranskalaisella tyylillä – Peugeot 3008 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 3008 erottuu joukosta tyylikkäällä sisustuksellaan. Hyvää: runsaat tilat, mukavuus, varustelu, ketteryys. Huonoa: kevyt ohjaus, ei nelivetomahdollisuutta. Äkkiseltään voisi ajatella, että niin ranskalaiset autonostajat kuin valmistajatkin ovat olleet vastahakoisia muualla suosittuja kaupunkimaastureita kohtaan. Sikäläiset tehtaat ovat sinnitelleet erilaisten yhteistyömallien avulla, Renault Nissanin ja PSA Mitsubishin kanssa.Mutta ranskalaisethan ovat itse asiassa keksineet koko autoluokan jo aikaa sitten, nelivetoinen Tipparellu, Peugeot 504 Dangel ja Simca Matra Rancho tulevat ensimmäisenä mieleen. Ne vain olivat aikaansa huimasti edellä, eivätkä muodostuneet myyntimenestyksiksi.Kun sitten Nissan Qashqai esiteltiin paljon myöhemmin, ranskalaiset varmaan naureskelivat todeten kokeilleensa tuotakin jo. Viimeistään myyntitilastot ovat hyydyttäneet hymyn.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilatNyt ranskalaiset ovat ilmeisesti tulleet johtopäätökseen, etteivät citymaasturit olekaan mikään ohimenevä trendi. Kasvavasta markkinasta on saatava oma osuutensa. Peugeot on ratkaissut asian helpolla tavalla, Citroën Picasso -tila-auton kanssa samalle perusrakenteelle on tehty ulkonäöltään maasturimaisempi kori ja perässä seuraa Grand Picasson sisar seitsemänpaikkainen Peugeot 5008.Kummassakaan nelivetomahdollisuutta ei ole tarjolla lainkaan eikä muutakaan maasturiin yhdistettävää järeyttä.Tilaa on kuitenkin runsaasti, ja keveys tuo suorituskykyä ja taloudellisuutta. Eivätkä asiakkaat kuitenkaan haluaisi maksaa nelivedosta tai maasto-ominaisuuksista, rotevampi ulkonäkö riittää. Keskikokoluokan kaupunkimaastureista kolme neljästä on etuvetoisia.Tyylikäs sisustusPeugeot 3008 on täsmäisku juuri tähän myydyimpään kokoluokkaan. Kooltaan ja hinnaltaan se osuu muun muassa Nissan Qashqain, Misubishi ASX:n, Honda H-RV:n ja Seat Atecan tontille.Kuluttajalla riittää valinnanvaraa. Peugeot erottuu muusta joukosta tyylikkäällä sisustuksellaan, erityisesti kalleimmilla versioillaan. Koeajetun Alluren lasikatto ja vaalea verhous tuovat valoisuutta ja avaruutta.Kangaspinnat jatkuvat ovista kojelautaan ja nahkaosat tuovat laaduntuntua. Kojelaudan muodot ovat lennokkaat ja linjoiltaan selkeät.Nappularivistöjen ja kosketusnäytön käyttö ei ole aivan yhtä selkeää, mutta toimintoja oppii käyttämään nopeasti haluamallaan tavalla, joko ratin napeista tai kosketusnäytöstä.Muhkea keskikonsoli eristää kuskin ja apparin omiin looseihinsa sekä pitää sisällään valtavan säilytystilan.Leppoisaa matkantekoaMittaristo muuntuu kuskin toiveiden mukaan vaikkapa kartaksi. Erikoisinta on mittariston sijoitus ratin kehän yläpuolelle muiden Peugeotien tapaan. Siihen kuitenkin tottuu nopeasti ja useimmille ajoasennostakin tulee tällöin mainio.Pieni kahdeksankulmainen ratti ei oikein istu käteen ja yhdessä herkän kevyen tehostuksen kanssa ajamisesta tulee helposti yliohjaavan haparoivaa. Muutoin luvassa on leppoisaa menoa niin mukavan jousituksen kuin onnistuneen äänieristyksenkin puolesta.Vaivattomaan ajoon sopii myös koeajetun version 1,6-litrainen diesel, jonka yhteistyö uuden kuusivaihteisen automaatin kanssa on saumatonta ja tehokasta. Ripeät lähdöt vaativat pikkumoottorin huudattamista, mutta ääni ei kantaudu sisälle asti. Jos moottoria ei revittele kovin taajaan, kulutus pysyy viiden litran tuntumassa.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.peugeot.fi/uusi3008 Peugeot 3008 Allure BlueHDI 120 Hinta alkaen 23 702 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 318 € Moottori Dieselmoottori 1 560 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 3500 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,6 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 108 g/km Mitat pituus 4447 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2675 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster