20.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: ranskalaisella tyylillä – Peugeot 3008 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 3008 erottuu joukosta tyylikkäällä sisustuksellaan. Hyvää: runsaat tilat, mukavuus, varustelu, ketteryys. Huonoa: kevyt ohjaus, ei nelivetomahdollisuutta. Äkkiseltään voisi ajatella, että niin ranskalaiset autonostajat kuin valmistajatkin ovat olleet vastahakoisia muualla suosittuja kaupunkimaastureita kohtaan. Sikäläiset tehtaat ovat sinnitelleet erilaisten yhteistyömallien avulla, Renault Nissanin ja PSA Mitsubishin kanssa.Mutta ranskalaisethan ovat itse asiassa keksineet koko autoluokan jo aikaa sitten, nelivetoinen Tipparellu, Peugeot 504 Dangel ja Simca Matra Rancho tulevat ensimmäisenä mieleen. Ne vain olivat aikaansa huimasti edellä, eivätkä muodostuneet myyntimenestyksiksi.Kun sitten Nissan Qashqai esiteltiin paljon myöhemmin, ranskalaiset varmaan naureskelivat todeten kokeilleensa tuotakin jo. Viimeistään myyntitilastot ovat hyydyttäneet hymyn.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilatNyt ranskalaiset ovat ilmeisesti tulleet johtopäätökseen, etteivät citymaasturit olekaan mikään ohimenevä trendi. Kasvavasta markkinasta on saatava oma osuutensa. Peugeot on ratkaissut asian helpolla tavalla, Citroën Picasso -tila-auton kanssa samalle perusrakenteelle on tehty ulkonäöltään maasturimaisempi kori ja perässä seuraa Grand Picasson sisar seitsemänpaikkainen Peugeot 5008.Kummassakaan nelivetomahdollisuutta ei ole tarjolla lainkaan eikä muutakaan maasturiin yhdistettävää järeyttä.Tilaa on kuitenkin runsaasti, ja keveys tuo suorituskykyä ja taloudellisuutta. Eivätkä asiakkaat kuitenkaan haluaisi maksaa nelivedosta tai maasto-ominaisuuksista, rotevampi ulkonäkö riittää. Keskikokoluokan kaupunkimaastureista kolme neljästä on etuvetoisia.Tyylikäs sisustusPeugeot 3008 on täsmäisku juuri tähän myydyimpään kokoluokkaan. Kooltaan ja hinnaltaan se osuu muun muassa Nissan Qashqain, Misubishi ASX:n, Honda H-RV:n ja Seat Atecan tontille.Kuluttajalla riittää valinnanvaraa. Peugeot erottuu muusta joukosta tyylikkäällä sisustuksellaan, erityisesti kalleimmilla versioillaan. Koeajetun Alluren lasikatto ja vaalea verhous tuovat valoisuutta ja avaruutta.Kangaspinnat jatkuvat ovista kojelautaan ja nahkaosat tuovat laaduntuntua. Kojelaudan muodot ovat lennokkaat ja linjoiltaan selkeät.Nappularivistöjen ja kosketusnäytön käyttö ei ole aivan yhtä selkeää, mutta toimintoja oppii käyttämään nopeasti haluamallaan tavalla, joko ratin napeista tai kosketusnäytöstä.Muhkea keskikonsoli eristää kuskin ja apparin omiin looseihinsa sekä pitää sisällään valtavan säilytystilan.Leppoisaa matkantekoaMittaristo muuntuu kuskin toiveiden mukaan vaikkapa kartaksi. Erikoisinta on mittariston sijoitus ratin kehän yläpuolelle muiden Peugeotien tapaan. Siihen kuitenkin tottuu nopeasti ja useimmille ajoasennostakin tulee tällöin mainio.Pieni kahdeksankulmainen ratti ei oikein istu käteen ja yhdessä herkän kevyen tehostuksen kanssa ajamisesta tulee helposti yliohjaavan haparoivaa. Muutoin luvassa on leppoisaa menoa niin mukavan jousituksen kuin onnistuneen äänieristyksenkin puolesta.Vaivattomaan ajoon sopii myös koeajetun version 1,6-litrainen diesel, jonka yhteistyö uuden kuusivaihteisen automaatin kanssa on saumatonta ja tehokasta. Ripeät lähdöt vaativat pikkumoottorin huudattamista, mutta ääni ei kantaudu sisälle asti. Jos moottoria ei revittele kovin taajaan, kulutus pysyy viiden litran tuntumassa.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.peugeot.fi/uusi3008 Peugeot 3008 Allure BlueHDI 120 Hinta alkaen 23 702 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 318 € Moottori Dieselmoottori 1 560 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 3500 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,6 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 108 g/km Mitat pituus 4447 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2675 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?