19.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: retrosti uusi – SsangYong Rexton 4×4 7AT Quartz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä SsangYong Rexton on jännittävä yhdistelmä yllättävää uutuutta ja odottamatonta vanhanaikaisuutta.. Hyvää: tasoloikka, kattava varustelu, koko. Huonoa: maantiekäytös, karkeus, hinta. Kolmannen korealaisvalmistajan, SsangYongin, iso maasturi on aiemmin lähtenyt taistoon hiukan altavastaajana. Kun uusi mallipolvi on hinnoiteltu vielä kymppitonnia kalliimmaksi, ei epäilevältä asenteelta voi välttyä.Uusi neljännen polven Rexton tuntuu kuitenkin loikanneen vieläkin enemmän kohti muiden kilpailijoiden asettamaa nykytasoa. On kokoa, kykyä, mukavuutta ja varusteita. Järkälemäinen tikapuurunkoinen maastoauto on trendikkäiden katumaastureiden keskellä kuin norsu ponilauman keskellä. Maavaraa on 224 milliä ja astinlaudat saattavat tulla monella tarpeeseen.Isosta autosta on tarjolla myös seitsemänpaikkainen versio ja kahdelle rekisteröity pakettiauto. Tavaratilaa on 820 litraa ja maksimissaan tavaraa mahtuu peräti kaksi kuutiometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurhankin jännittäväRextonin moottorina on 2,2-litrainen nelisylinterinen turbodiesel, joka vauhdittaa maasturia 181 hevosvoimalla ja 420 newtonmetrillä. Seitsemänvaihteinen automaatti on peräisin Mercedes-Benziltä. Nelivedon voi kytkeä päälle ja pois vielä 100 km/h nopeudessa ja kunnon haasteissa etenemiseen tarjolla on hidas neliveto.Kiihdyttäessä Rextonin matkustamoon kantautuu dieselin mylvintä, mutta muuten moottori- ja tiemelu on hyvin hallinnassa. Mercedes-Benziltä lainattu automaattivaihteisto toimii sujuvasti. Voimalinjan suorituskyky riittääkin hyvin Rextonin etenemiseen, vaikka keskitasauspyörästön puuttuminen tekee nelivedolla kääntymisestä paikoin kankeaa. Alusta toimii perusmukavasti, joskin terävät saumat tuntuvat matkustamossa saakka.Maantiellä Rexton kulkee vakaasti, mutta pitkän ja pehmeän auton perä on taipuvainen heiluriliikkeeseen esimerkiksi moottoritien ohituksista palattaessa liukkaalla kelillä. Myös painavan auton (omamassa 2 180 kg) vaatimat jarrutusetäisyydet voivat vaatia kuljettajalta tarkkaavaisuutta.Vähän retro, vähän uusiKattavasti varusteltu Rexton on jännittävä kokoelma erilaisia vimpaimia, joiden toteutus on vaihteleva. Esimerkiksi hiukan vanhahtavien kaukovalojen automaattitoiminto toimii perusvarmasti. Vastaavasti liikennemerkkitunnistus hoksaa kyllä yleisimmät merkit mainiosti, mutta järjestelmä näyttää vain tunnistaneensa liikennemerkin, eikä tietoa voi tarkastella myöhemmin mistään.Tarjolla on eräs markkinoiden parhaista peruutuskameroista, kiitos terävän ja selkeän viihdejärjestelmän näytön. Navigaattorin toiminta ei hurmannut järjestelmän oletusasetuksilla, mutta karttaruutu näyttää GPS-nopeuden, jotta kuljettaja voi arvioida todellisen ajonopeutensa.Rextonin erikoisin ominaisuus lienee kyky nauhoittaa radiolähetyksiä auton muistiin kuin C-kasetille konsanaan. Onneksi tarjolla on myös perinteisempi bluetooth-tuki.Kattavasta varustelistasta löytyy myös automaattisella jarrutustoiminnolla varustettu törmäysvaroitin jalankulkijatunnistuksella, kaistavahti sekä pysäköintitutkat eteen ja taakse. Matkustamossa käytetyt materiaalit ovat sanalla sanoen edullisia. Suurin moite kohdistuu muovi- ja nahkalaatuihin, puuosien ollessa positiivinen poikkeus.Kuin katettu avolavaEdes pakettiautomallin lähtöhinta 45 990 euroa ei ole pieni raha autosta ja viisipaikkaisena SsangYong Rexton maksaa 57 390 euroa. Kun lisävarustelistalta napsitaan vielä vaikkapa koeajoauton 20-tuumaiset vanteet, ksenon-ajovalot ja astinlaudat, on hintalapussa jo huikeat 60 000 euroa.Toisaalta kilpailijoiden löytäminen autolle on hankalaa. Monessa mielessä auto kilpailee Land Cruiserin ja Range Roverin hallitsemassa luokassa, mutta lähestymistapa muistuttaa enemmän avolava-autoa.Valmistajan maalaamasta luksusimagosta huolimatta SsangYong Rexton onkin tehty tekemään töitä. Jopa maahantuoja korostaa auton 3 000 kilogramman vetokykyä. Työkalua etsivälle ei ole vielä ylettömästi tarjontaa, joten Rexton on tervetullut lisä markkinoille.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen SsangYong Rexton 4x4 7AT Quartz Hinta alkaen 57 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 60 500 € Moottori Dieselmoottori 2 157 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 133 kW (181 hv), 4000 r/min Vääntö 420 Nm (1600–2600 r/min) Vääntö 420 Nm (1600–2600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km 4850 (kaup.) / 1960 (maant.) / NEDC-kulutus 1825 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 213 g/km Mitat pituus 4850 mm, leveys 1960 mm, korkeus 1825 mm, akseliväli 2865 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 2 vuotta ammattikäyttö Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen