19.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: retrosti uusi – SsangYong Rexton 4×4 7AT Quartz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä SsangYong Rexton on jännittävä yhdistelmä yllättävää uutuutta ja odottamatonta vanhanaikaisuutta.. Hyvää: tasoloikka, kattava varustelu, koko. Huonoa: maantiekäytös, karkeus, hinta. Kolmannen korealaisvalmistajan, SsangYongin, iso maasturi on aiemmin lähtenyt taistoon hiukan altavastaajana. Kun uusi mallipolvi on hinnoiteltu vielä kymppitonnia kalliimmaksi, ei epäilevältä asenteelta voi välttyä.Uusi neljännen polven Rexton tuntuu kuitenkin loikanneen vieläkin enemmän kohti muiden kilpailijoiden asettamaa nykytasoa. On kokoa, kykyä, mukavuutta ja varusteita. Järkälemäinen tikapuurunkoinen maastoauto on trendikkäiden katumaastureiden keskellä kuin norsu ponilauman keskellä. Maavaraa on 224 milliä ja astinlaudat saattavat tulla monella tarpeeseen.Isosta autosta on tarjolla myös seitsemänpaikkainen versio ja kahdelle rekisteröity pakettiauto. Tavaratilaa on 820 litraa ja maksimissaan tavaraa mahtuu peräti kaksi kuutiometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurhankin jännittäväRextonin moottorina on 2,2-litrainen nelisylinterinen turbodiesel, joka vauhdittaa maasturia 181 hevosvoimalla ja 420 newtonmetrillä. Seitsemänvaihteinen automaatti on peräisin Mercedes-Benziltä. Nelivedon voi kytkeä päälle ja pois vielä 100 km/h nopeudessa ja kunnon haasteissa etenemiseen tarjolla on hidas neliveto.Kiihdyttäessä Rextonin matkustamoon kantautuu dieselin mylvintä, mutta muuten moottori- ja tiemelu on hyvin hallinnassa. Mercedes-Benziltä lainattu automaattivaihteisto toimii sujuvasti. Voimalinjan suorituskyky riittääkin hyvin Rextonin etenemiseen, vaikka keskitasauspyörästön puuttuminen tekee nelivedolla kääntymisestä paikoin kankeaa. Alusta toimii perusmukavasti, joskin terävät saumat tuntuvat matkustamossa saakka.Maantiellä Rexton kulkee vakaasti, mutta pitkän ja pehmeän auton perä on taipuvainen heiluriliikkeeseen esimerkiksi moottoritien ohituksista palattaessa liukkaalla kelillä. Myös painavan auton (omamassa 2 180 kg) vaatimat jarrutusetäisyydet voivat vaatia kuljettajalta tarkkaavaisuutta.Vähän retro, vähän uusiKattavasti varusteltu Rexton on jännittävä kokoelma erilaisia vimpaimia, joiden toteutus on vaihteleva. Esimerkiksi hiukan vanhahtavien kaukovalojen automaattitoiminto toimii perusvarmasti. Vastaavasti liikennemerkkitunnistus hoksaa kyllä yleisimmät merkit mainiosti, mutta järjestelmä näyttää vain tunnistaneensa liikennemerkin, eikä tietoa voi tarkastella myöhemmin mistään.Tarjolla on eräs markkinoiden parhaista peruutuskameroista, kiitos terävän ja selkeän viihdejärjestelmän näytön. Navigaattorin toiminta ei hurmannut järjestelmän oletusasetuksilla, mutta karttaruutu näyttää GPS-nopeuden, jotta kuljettaja voi arvioida todellisen ajonopeutensa.Rextonin erikoisin ominaisuus lienee kyky nauhoittaa radiolähetyksiä auton muistiin kuin C-kasetille konsanaan. Onneksi tarjolla on myös perinteisempi bluetooth-tuki.Kattavasta varustelistasta löytyy myös automaattisella jarrutustoiminnolla varustettu törmäysvaroitin jalankulkijatunnistuksella, kaistavahti sekä pysäköintitutkat eteen ja taakse. Matkustamossa käytetyt materiaalit ovat sanalla sanoen edullisia. Suurin moite kohdistuu muovi- ja nahkalaatuihin, puuosien ollessa positiivinen poikkeus.Kuin katettu avolavaEdes pakettiautomallin lähtöhinta 45 990 euroa ei ole pieni raha autosta ja viisipaikkaisena SsangYong Rexton maksaa 57 390 euroa. Kun lisävarustelistalta napsitaan vielä vaikkapa koeajoauton 20-tuumaiset vanteet, ksenon-ajovalot ja astinlaudat, on hintalapussa jo huikeat 60 000 euroa.Toisaalta kilpailijoiden löytäminen autolle on hankalaa. Monessa mielessä auto kilpailee Land Cruiserin ja Range Roverin hallitsemassa luokassa, mutta lähestymistapa muistuttaa enemmän avolava-autoa.Valmistajan maalaamasta luksusimagosta huolimatta SsangYong Rexton onkin tehty tekemään töitä. Jopa maahantuoja korostaa auton 3 000 kilogramman vetokykyä. Työkalua etsivälle ei ole vielä ylettömästi tarjontaa, joten Rexton on tervetullut lisä markkinoille.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen SsangYong Rexton 4x4 7AT Quartz Hinta alkaen 57 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 60 500 € Moottori Dieselmoottori 2 157 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 133 kW (181 hv), 4000 r/min Vääntö 420 Nm (1600–2600 r/min) Vääntö 420 Nm (1600–2600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km 4850 (kaup.) / 1960 (maant.) / NEDC-kulutus 1825 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 213 g/km Mitat pituus 4850 mm, leveys 1960 mm, korkeus 1825 mm, akseliväli 2865 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 2 vuotta ammattikäyttö Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija