19.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: retrosti uusi – SsangYong Rexton 4×4 7AT Quartz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä SsangYong Rexton on jännittävä yhdistelmä yllättävää uutuutta ja odottamatonta vanhanaikaisuutta.. Hyvää: tasoloikka, kattava varustelu, koko. Huonoa: maantiekäytös, karkeus, hinta. Kolmannen korealaisvalmistajan, SsangYongin, iso maasturi on aiemmin lähtenyt taistoon hiukan altavastaajana. Kun uusi mallipolvi on hinnoiteltu vielä kymppitonnia kalliimmaksi, ei epäilevältä asenteelta voi välttyä.Uusi neljännen polven Rexton tuntuu kuitenkin loikanneen vieläkin enemmän kohti muiden kilpailijoiden asettamaa nykytasoa. On kokoa, kykyä, mukavuutta ja varusteita. Järkälemäinen tikapuurunkoinen maastoauto on trendikkäiden katumaastureiden keskellä kuin norsu ponilauman keskellä. Maavaraa on 224 milliä ja astinlaudat saattavat tulla monella tarpeeseen.Isosta autosta on tarjolla myös seitsemänpaikkainen versio ja kahdelle rekisteröity pakettiauto. Tavaratilaa on 820 litraa ja maksimissaan tavaraa mahtuu peräti kaksi kuutiometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurhankin jännittäväRextonin moottorina on 2,2-litrainen nelisylinterinen turbodiesel, joka vauhdittaa maasturia 181 hevosvoimalla ja 420 newtonmetrillä. Seitsemänvaihteinen automaatti on peräisin Mercedes-Benziltä. Nelivedon voi kytkeä päälle ja pois vielä 100 km/h nopeudessa ja kunnon haasteissa etenemiseen tarjolla on hidas neliveto.Kiihdyttäessä Rextonin matkustamoon kantautuu dieselin mylvintä, mutta muuten moottori- ja tiemelu on hyvin hallinnassa. Mercedes-Benziltä lainattu automaattivaihteisto toimii sujuvasti. Voimalinjan suorituskyky riittääkin hyvin Rextonin etenemiseen, vaikka keskitasauspyörästön puuttuminen tekee nelivedolla kääntymisestä paikoin kankeaa. Alusta toimii perusmukavasti, joskin terävät saumat tuntuvat matkustamossa saakka.Maantiellä Rexton kulkee vakaasti, mutta pitkän ja pehmeän auton perä on taipuvainen heiluriliikkeeseen esimerkiksi moottoritien ohituksista palattaessa liukkaalla kelillä. Myös painavan auton (omamassa 2 180 kg) vaatimat jarrutusetäisyydet voivat vaatia kuljettajalta tarkkaavaisuutta.Vähän retro, vähän uusiKattavasti varusteltu Rexton on jännittävä kokoelma erilaisia vimpaimia, joiden toteutus on vaihteleva. Esimerkiksi hiukan vanhahtavien kaukovalojen automaattitoiminto toimii perusvarmasti. Vastaavasti liikennemerkkitunnistus hoksaa kyllä yleisimmät merkit mainiosti, mutta järjestelmä näyttää vain tunnistaneensa liikennemerkin, eikä tietoa voi tarkastella myöhemmin mistään.Tarjolla on eräs markkinoiden parhaista peruutuskameroista, kiitos terävän ja selkeän viihdejärjestelmän näytön. Navigaattorin toiminta ei hurmannut järjestelmän oletusasetuksilla, mutta karttaruutu näyttää GPS-nopeuden, jotta kuljettaja voi arvioida todellisen ajonopeutensa.Rextonin erikoisin ominaisuus lienee kyky nauhoittaa radiolähetyksiä auton muistiin kuin C-kasetille konsanaan. Onneksi tarjolla on myös perinteisempi bluetooth-tuki.Kattavasta varustelistasta löytyy myös automaattisella jarrutustoiminnolla varustettu törmäysvaroitin jalankulkijatunnistuksella, kaistavahti sekä pysäköintitutkat eteen ja taakse. Matkustamossa käytetyt materiaalit ovat sanalla sanoen edullisia. Suurin moite kohdistuu muovi- ja nahkalaatuihin, puuosien ollessa positiivinen poikkeus.Kuin katettu avolavaEdes pakettiautomallin lähtöhinta 45 990 euroa ei ole pieni raha autosta ja viisipaikkaisena SsangYong Rexton maksaa 57 390 euroa. Kun lisävarustelistalta napsitaan vielä vaikkapa koeajoauton 20-tuumaiset vanteet, ksenon-ajovalot ja astinlaudat, on hintalapussa jo huikeat 60 000 euroa.Toisaalta kilpailijoiden löytäminen autolle on hankalaa. Monessa mielessä auto kilpailee Land Cruiserin ja Range Roverin hallitsemassa luokassa, mutta lähestymistapa muistuttaa enemmän avolava-autoa.Valmistajan maalaamasta luksusimagosta huolimatta SsangYong Rexton onkin tehty tekemään töitä. Jopa maahantuoja korostaa auton 3 000 kilogramman vetokykyä. Työkalua etsivälle ei ole vielä ylettömästi tarjontaa, joten Rexton on tervetullut lisä markkinoille.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen SsangYong Rexton 4x4 7AT Quartz Hinta alkaen 57 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 60 500 € Moottori Dieselmoottori 2 157 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 133 kW (181 hv), 4000 r/min Vääntö 420 Nm (1600–2600 r/min) Vääntö 420 Nm (1600–2600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km 4850 (kaup.) / 1960 (maant.) / NEDC-kulutus 1825 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 213 g/km Mitat pituus 4850 mm, leveys 1960 mm, korkeus 1825 mm, akseliväli 2865 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 2 vuotta ammattikäyttö Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä