4.8.2017 Ajoneuvot Koeajo: säästöluokan SUV – Opel Karl Rocks Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maastomeikilläkin voi luoda uskottavan katumaasturintapaisen. Hyvää: ajettavuus, näppäryys, moottorin luonne kaupunkiajossa. Huonoa: vanhanaikainen takaistuimen muunneltavuus, ohituksissa kiusaamista kaipaava moottori Opel Karl Rocks vaikuttaa ensisilmäyksellä löytäneen silkan oikotien katumaasturiluokkaan. Tanakammat helmat ja puskurien alaosat, paksunmustat lokasuojien kaaret sekä ryhdikkäät kattokaiteet yhdistettynä 18 millimetriä korkeampaan maavaraan – siinä pääkohdat, joilla Rocks eroaa vakiomallista.Hinnaltaan Karl Rocks, jossa ei erillisiä varustetasoja ole, sijoittuu Enjoy- ja Innovation-varusteisten perus-Karlien välimaastoon. Koeajetun manuaalivaihteiston saa halutessaan automatisoituna versiona 400 euron lisähintaan.Tarkemmin ajateltuna tästä miniauton maastopainoksesta löytyy kuitenkin syvällisempiäkin merkityksiä. Kun katumaasturit kerran ovat suurinta muotia, miksi tehdä kokonaan uusi malli, kun tällaisella koristelulla saavutetaan käytännössä sama lopputulos? Huokuuhan jo A-segmentin ulkomittojen sanelema töpö korimuoto silkkaa SUV-henkisyyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorkeana kaupungissaJa kun kyseessä on kaupunkiauto, korkeamman alustan tuomaa vieläkin helpompaa kulkua ohjaamoon voi vain kiitellä. Toisin kuin maantiennielijöissä, noita sisään menoja ja ulos tulemisia kertyy per päivä selvästi enemmän, joten asialla on ihan oikeasti merkitystäkin.Oma lukunsa ovat hidastetöyssyt, joihin voi tietysti ladata vähän suruttomampaa vauhtia vakioalustalla varustettuun versioon verrattuna. Ja vaikka nelivetoa ei tarjotakaan, isompi maavara eittämättä auttaa myös talvella, kun aamulumiaurat eivät ole ehtineet putsata juuri sitä reitille osunutta kadunpätkää.Karl Rocksin muutkin ominaisuudet puoltavat kaupunkikäyttöä. Hyvä näkyvyys, mukavuus mukulakivetyksellä, höyhenenkevyt ohjaus paikallaan pyöriteltäessä, hyvin kaasuun vastaava moottori tyhjäkäynniltä lähtien, lupsakka vaihteensiirto sekä runsaat säilytystilat pikkutavaroille – on pakko kehua useampiakin ulottuvuuksia, kun siihen kerran on aihetta. Vain mittariston keskinäytön symboleita voisi viilata paremmin näkyviksi.Maantiekin maistuuEipä silti, kyllä tällaisella nykyaikaisella pikkuautolla taittaa mielikseen ihan matkaakin. Heitimme Karl Rocksilla sattumalta 600 kilometrin maantiekeikan, eikä auton kokoluokka lopulta tuntunut muussa kuin isompia autoja korkeammassa melutasossa – seikka, johon korva kyllä vaikuttaa tottuvan kilometrien myötä.Kaikki muut piirteet, kuten väsyttämätön ajoasento laajoine säätövaroineen, nopeuden myötä tanakoituva ohjaus ja moitteeton suuntavakavuus, virheettömästi pelaava vakionopeudensäädin sekä, lopulta, myös suorituskyky suorastaan yllättivät kaiken kokeneen koeajajan.”Lopulta”-sana kulkupuolta kuvailtaessa tarkoittaa sitä, että ajoin aluksi Karl Rocksilla ihan väärällä tavalla. Kuvittelin, että kaupunkiauton viisivaihteisen laatikon välitykset olisivat lyhyenlännät, ja uskottelin tätä myötä itselleni, että ohitukset sujuisivat nelosvaihteella kohtuullisella ripeydellä.Kun sitten auto ei tuntunut kiihtyvän kerta kaikkiaan mihinkään, keksin kokeilla kolmosta. Se tepsi: reilusti yli meikäläisten moottoritienopeuksien yli vetävänä tuo pykälä siivitti alkuvauhdin kera 75-heppaisen Rocksin hämmästyttäviin suorituksiin. Kokemattomalle suosittelemme kuitenkin kiihdytysharjoitteluja ennen rekkojen kimppuun käymistä.Myös mökilleEli: kyllä Karl Rocksilla uskaltaa lähteä jopa sinne mökkimatkalle – kunhan mukaan otettavan tavaran ja pikkuruisen kontin välinen suhde on saatu ensin tasapainoon. Lisätilaa kaipaavalle takapenkki toki laajenee matkustamoon, mutta jo väistyneeseen tyyliin, eli ensin nostetaan istuinosa pystyyn, irrotetaan pääntuki ja kaadetaan selkänoja alas.Tämä monimutkainen proseduuri tuottaa sen, että pitkä kuljettaja joutuu jo tinkimään etäisyyssäätövarastaan. Kuoppaisemmalla tiellä läpi lyövä jousitus sekä jatkuva keikkuminen toki paljastavat auton pienuuden, mutta ajettavuudesta ei löydy matoja, vaikka kurvailisi reippaamminkin. Ja se lähellä määränpäätä odottava kinttupolku ei tälle autolle ole kuin hidaste, tai ainakaan kaikkia kiviä ei tarvitse pohjakosketusten pelossa väistellä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Opel Karl Rocks 1.0 Ecotec M5 Hinta alkaen 14 397 € Koeajetun auton hinta varusteineen 14 647 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 55 kW (75 hv), 6500 r/min Vääntö 96 Nm (4500 r/min) Vääntö 96 Nm (4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,9 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 3676 mm, leveys 1632 mm, korkeus 1532 mm, akseliväli 2385 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen