4.8.2017 Ajoneuvot Koeajo: säästöluokan SUV – Opel Karl Rocks Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maastomeikilläkin voi luoda uskottavan katumaasturintapaisen. Hyvää: ajettavuus, näppäryys, moottorin luonne kaupunkiajossa. Huonoa: vanhanaikainen takaistuimen muunneltavuus, ohituksissa kiusaamista kaipaava moottori Opel Karl Rocks vaikuttaa ensisilmäyksellä löytäneen silkan oikotien katumaasturiluokkaan. Tanakammat helmat ja puskurien alaosat, paksunmustat lokasuojien kaaret sekä ryhdikkäät kattokaiteet yhdistettynä 18 millimetriä korkeampaan maavaraan – siinä pääkohdat, joilla Rocks eroaa vakiomallista.Hinnaltaan Karl Rocks, jossa ei erillisiä varustetasoja ole, sijoittuu Enjoy- ja Innovation-varusteisten perus-Karlien välimaastoon. Koeajetun manuaalivaihteiston saa halutessaan automatisoituna versiona 400 euron lisähintaan.Tarkemmin ajateltuna tästä miniauton maastopainoksesta löytyy kuitenkin syvällisempiäkin merkityksiä. Kun katumaasturit kerran ovat suurinta muotia, miksi tehdä kokonaan uusi malli, kun tällaisella koristelulla saavutetaan käytännössä sama lopputulos? Huokuuhan jo A-segmentin ulkomittojen sanelema töpö korimuoto silkkaa SUV-henkisyyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorkeana kaupungissaJa kun kyseessä on kaupunkiauto, korkeamman alustan tuomaa vieläkin helpompaa kulkua ohjaamoon voi vain kiitellä. Toisin kuin maantiennielijöissä, noita sisään menoja ja ulos tulemisia kertyy per päivä selvästi enemmän, joten asialla on ihan oikeasti merkitystäkin.Oma lukunsa ovat hidastetöyssyt, joihin voi tietysti ladata vähän suruttomampaa vauhtia vakioalustalla varustettuun versioon verrattuna. Ja vaikka nelivetoa ei tarjotakaan, isompi maavara eittämättä auttaa myös talvella, kun aamulumiaurat eivät ole ehtineet putsata juuri sitä reitille osunutta kadunpätkää.Karl Rocksin muutkin ominaisuudet puoltavat kaupunkikäyttöä. Hyvä näkyvyys, mukavuus mukulakivetyksellä, höyhenenkevyt ohjaus paikallaan pyöriteltäessä, hyvin kaasuun vastaava moottori tyhjäkäynniltä lähtien, lupsakka vaihteensiirto sekä runsaat säilytystilat pikkutavaroille – on pakko kehua useampiakin ulottuvuuksia, kun siihen kerran on aihetta. Vain mittariston keskinäytön symboleita voisi viilata paremmin näkyviksi.Maantiekin maistuuEipä silti, kyllä tällaisella nykyaikaisella pikkuautolla taittaa mielikseen ihan matkaakin. Heitimme Karl Rocksilla sattumalta 600 kilometrin maantiekeikan, eikä auton kokoluokka lopulta tuntunut muussa kuin isompia autoja korkeammassa melutasossa – seikka, johon korva kyllä vaikuttaa tottuvan kilometrien myötä.Kaikki muut piirteet, kuten väsyttämätön ajoasento laajoine säätövaroineen, nopeuden myötä tanakoituva ohjaus ja moitteeton suuntavakavuus, virheettömästi pelaava vakionopeudensäädin sekä, lopulta, myös suorituskyky suorastaan yllättivät kaiken kokeneen koeajajan.”Lopulta”-sana kulkupuolta kuvailtaessa tarkoittaa sitä, että ajoin aluksi Karl Rocksilla ihan väärällä tavalla. Kuvittelin, että kaupunkiauton viisivaihteisen laatikon välitykset olisivat lyhyenlännät, ja uskottelin tätä myötä itselleni, että ohitukset sujuisivat nelosvaihteella kohtuullisella ripeydellä.Kun sitten auto ei tuntunut kiihtyvän kerta kaikkiaan mihinkään, keksin kokeilla kolmosta. Se tepsi: reilusti yli meikäläisten moottoritienopeuksien yli vetävänä tuo pykälä siivitti alkuvauhdin kera 75-heppaisen Rocksin hämmästyttäviin suorituksiin. Kokemattomalle suosittelemme kuitenkin kiihdytysharjoitteluja ennen rekkojen kimppuun käymistä.Myös mökilleEli: kyllä Karl Rocksilla uskaltaa lähteä jopa sinne mökkimatkalle – kunhan mukaan otettavan tavaran ja pikkuruisen kontin välinen suhde on saatu ensin tasapainoon. Lisätilaa kaipaavalle takapenkki toki laajenee matkustamoon, mutta jo väistyneeseen tyyliin, eli ensin nostetaan istuinosa pystyyn, irrotetaan pääntuki ja kaadetaan selkänoja alas.Tämä monimutkainen proseduuri tuottaa sen, että pitkä kuljettaja joutuu jo tinkimään etäisyyssäätövarastaan. Kuoppaisemmalla tiellä läpi lyövä jousitus sekä jatkuva keikkuminen toki paljastavat auton pienuuden, mutta ajettavuudesta ei löydy matoja, vaikka kurvailisi reippaamminkin. Ja se lähellä määränpäätä odottava kinttupolku ei tälle autolle ole kuin hidaste, tai ainakaan kaikkia kiviä ei tarvitse pohjakosketusten pelossa väistellä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Opel Karl Rocks 1.0 Ecotec M5 Hinta alkaen 14 397 € Koeajetun auton hinta varusteineen 14 647 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 55 kW (75 hv), 6500 r/min Vääntö 96 Nm (4500 r/min) Vääntö 96 Nm (4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,9 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 3676 mm, leveys 1632 mm, korkeus 1532 mm, akseliväli 2385 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan