28.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Seat Arona 1.0 TSI Xperience – perinteisesti päivitetty Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Arona lukeutuu etenkin Euroopan isoilla automarkkinoilla viime vuosina suosiotaan kasvattaneeseen kompaktien katumaasturien luokkaan. Vuonna 2017 markkinoille tullut malli on nyt kokenut kevyen kasvojenkohotuksen. Hyvää: ohjaamon päivitetty ilme, varustelu. Huonoa: multimediajärjestelmän käytettävyys, ei sähköistettyjä voimalinjoja. Kompaktin katumaasturin perusresepti on varsin yksinkertainen; otetaan suositun perinteisen pikkuauton tekniikka ja laitetaan se hieman isompaan, korkeammalla maavaralla ja maastohenkisillä koristeilla varustettuun koriin. Näin on syntynyt myös Seat Arona, joka jakaa tekniikkansa espanjalaisvalmistajan perinteisen pikkuauto Ibizan kanssa.Vuonna 2017 esitellyn Aronan päivitys noudattaa hyvin perinteistä kaavaa. Auto on saanut uudet puskurit ja maskin ilmettä on päivitetty. Kenties helpoin ulkoinen tuntomerkki uudistuneelle mallille ovat etupuskuriin omiksi palluroiksi nostetut sumuvalot, jotka tuovat kokonaisuuteen myös maasturihenkeä. Takaa päin uudistuneen mallin puolestaan paljastaa kaunokirjaimilla kirjailtu mallinimi takaluukun alalaidassa. Sisätilojen ilme on päivittynyt ulkopintaa selkeämmin modernimpaan suuntaan. Koeajoyksilön 10,25-tuumainen mittaristonäyttö sekä keskikonsolin ylälaitaan nostettu 9,2-tuumainen kosketusnäyttö antavat ohjaamolle modernin ilmeen. Ergonomia on kokonaisuudessaan hyvällä tasolla ja kuljettajan paikalla saa hyvän ajoasennon.Edeltäjää tyylikkäämmästä ilmeestä huolimatta käytettävyys ei ainakaan nopealla tutustumiselle ole mennyt parempaan suuntaan. Seatin uusimmat multimediajärjestelmät ovat graafisesti varsin tyylikkäitä, mutta samalla käytettävyys on jäänyt taka-alalle, eivätkä valikkojen rakenteet ole kovin intuitiivisia. Ajon aikana uusien toimintojen etsiminen kannattaa jättää suosiolla apukuljettajan huoleksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTasainen puurtajaKoeajoyksilö oli varustettu malliston keskimmäiseksi asettuvalla 1,0-litraisella ja 110-hevosvoimaisella kolmisylinterisellä turbokoneella ja kaksoiskytkinautomaatilla. Sama voimanlähde on tarjolla myös kaasua polttavana versiona. Tällöin teholukemaksi kirjataan 90 hevosvoimaa ja vaihteistoa täytyy hämmentää perinteisenä manuaalina. Malliston huipulta löytyy 1,5-litrainen nelisylinterinen isolohko, joka tarjoaa tehoa 150 hevosvoimaa ja vaihteistona on aina 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti. Litrainen voimanpesä yhdessä kaksoiskytkinlaatikon kanssa edustaa yhtä markkinoiden parhaista voimalinjoista tässä segmentissä. Moottori vääntää hienosti jo alhaisilta kierrosluvuilta ja toimii sivistyneesti myös kovemman rasituksen alla. Meno alkaa hieman puutua korkeammilla kierrosnopeuksilla, mutta suorituskyky riittää pitämään Aronan arjen tahdissa.Ajettavuus täyttää voimalinjan tavoin segmenttiin liittyvät odotukset. Kokonaisuus on vaivaton, joskin varsin kevyeksi tehostettu ohjaus voisi tarjota aavistuksen paremman tuntuman. Alustassa on aavistus napakkuutta, mutta tämä ei kuitenkaan nouse häiritseväksi piirteeksi.Vaihtoehto isommalleNykyajan pienille perheautoille tyypilliseen tapaan myös Arona on varsin kattavasti varusteltu. Jo perusautoon sisältyvät esimerkiksi LED-ajovalot, vakionopeudensäädin, kaistavahti, hätäjarrutusassistentti, älypuhelimen peilausmahdollisuus ja peruutustutka. Koeajoyksilö oli Xperience-varustetason auto, josta löytyvät edellä mainittujen lisäksi muun muassa auton avaimeton käyttö, mukautuva vakionopeudensäädin, kaksialueinen automaatti-ilmastointi ja kaukovaloavustin.Seat Arona on oiva esimerkki siitä, että niin sanotun B-segmentin kompakti katumaasturi voi hyvin olla vaihtoehto isommalle autolle. Asiallisen kattava varustelu yhdistettynä hieman perinteisiä sisarmalleja korkeampaan istuma-asentoon ja massiivisempaan ulkonäköön tarjoavat etenkin kuljettajan paikalla vaikutelman isommasta autosta. Jos takapenkit eivät ole aktiivisessa käytössä, voi Aronan edustama kokoluokka tarjota juuri sopivan kompromissin hieman matalampien autoluokkien välistä.Teksti ja kuvat: Moottori Seat Arona 1.0 EcoTSI Xperience DSG Hinta alkaen 26 615 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 706 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000-3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000-3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4153 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli 2566 mm Tavaratila: 400 l Omamassa: 1233 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 610 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen