28.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Seat Arona 1.0 TSI Xperience – perinteisesti päivitetty Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Arona lukeutuu etenkin Euroopan isoilla automarkkinoilla viime vuosina suosiotaan kasvattaneeseen kompaktien katumaasturien luokkaan. Vuonna 2017 markkinoille tullut malli on nyt kokenut kevyen kasvojenkohotuksen. Hyvää: ohjaamon päivitetty ilme, varustelu. Huonoa: multimediajärjestelmän käytettävyys, ei sähköistettyjä voimalinjoja. Kompaktin katumaasturin perusresepti on varsin yksinkertainen; otetaan suositun perinteisen pikkuauton tekniikka ja laitetaan se hieman isompaan, korkeammalla maavaralla ja maastohenkisillä koristeilla varustettuun koriin. Näin on syntynyt myös Seat Arona, joka jakaa tekniikkansa espanjalaisvalmistajan perinteisen pikkuauto Ibizan kanssa.Vuonna 2017 esitellyn Aronan päivitys noudattaa hyvin perinteistä kaavaa. Auto on saanut uudet puskurit ja maskin ilmettä on päivitetty. Kenties helpoin ulkoinen tuntomerkki uudistuneelle mallille ovat etupuskuriin omiksi palluroiksi nostetut sumuvalot, jotka tuovat kokonaisuuteen myös maasturihenkeä. Takaa päin uudistuneen mallin puolestaan paljastaa kaunokirjaimilla kirjailtu mallinimi takaluukun alalaidassa. Sisätilojen ilme on päivittynyt ulkopintaa selkeämmin modernimpaan suuntaan. Koeajoyksilön 10,25-tuumainen mittaristonäyttö sekä keskikonsolin ylälaitaan nostettu 9,2-tuumainen kosketusnäyttö antavat ohjaamolle modernin ilmeen. Ergonomia on kokonaisuudessaan hyvällä tasolla ja kuljettajan paikalla saa hyvän ajoasennon.Edeltäjää tyylikkäämmästä ilmeestä huolimatta käytettävyys ei ainakaan nopealla tutustumiselle ole mennyt parempaan suuntaan. Seatin uusimmat multimediajärjestelmät ovat graafisesti varsin tyylikkäitä, mutta samalla käytettävyys on jäänyt taka-alalle, eivätkä valikkojen rakenteet ole kovin intuitiivisia. Ajon aikana uusien toimintojen etsiminen kannattaa jättää suosiolla apukuljettajan huoleksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTasainen puurtajaKoeajoyksilö oli varustettu malliston keskimmäiseksi asettuvalla 1,0-litraisella ja 110-hevosvoimaisella kolmisylinterisellä turbokoneella ja kaksoiskytkinautomaatilla. Sama voimanlähde on tarjolla myös kaasua polttavana versiona. Tällöin teholukemaksi kirjataan 90 hevosvoimaa ja vaihteistoa täytyy hämmentää perinteisenä manuaalina. Malliston huipulta löytyy 1,5-litrainen nelisylinterinen isolohko, joka tarjoaa tehoa 150 hevosvoimaa ja vaihteistona on aina 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti. Litrainen voimanpesä yhdessä kaksoiskytkinlaatikon kanssa edustaa yhtä markkinoiden parhaista voimalinjoista tässä segmentissä. Moottori vääntää hienosti jo alhaisilta kierrosluvuilta ja toimii sivistyneesti myös kovemman rasituksen alla. Meno alkaa hieman puutua korkeammilla kierrosnopeuksilla, mutta suorituskyky riittää pitämään Aronan arjen tahdissa.Ajettavuus täyttää voimalinjan tavoin segmenttiin liittyvät odotukset. Kokonaisuus on vaivaton, joskin varsin kevyeksi tehostettu ohjaus voisi tarjota aavistuksen paremman tuntuman. Alustassa on aavistus napakkuutta, mutta tämä ei kuitenkaan nouse häiritseväksi piirteeksi.Vaihtoehto isommalleNykyajan pienille perheautoille tyypilliseen tapaan myös Arona on varsin kattavasti varusteltu. Jo perusautoon sisältyvät esimerkiksi LED-ajovalot, vakionopeudensäädin, kaistavahti, hätäjarrutusassistentti, älypuhelimen peilausmahdollisuus ja peruutustutka. Koeajoyksilö oli Xperience-varustetason auto, josta löytyvät edellä mainittujen lisäksi muun muassa auton avaimeton käyttö, mukautuva vakionopeudensäädin, kaksialueinen automaatti-ilmastointi ja kaukovaloavustin.Seat Arona on oiva esimerkki siitä, että niin sanotun B-segmentin kompakti katumaasturi voi hyvin olla vaihtoehto isommalle autolle. Asiallisen kattava varustelu yhdistettynä hieman perinteisiä sisarmalleja korkeampaan istuma-asentoon ja massiivisempaan ulkonäköön tarjoavat etenkin kuljettajan paikalla vaikutelman isommasta autosta. Jos takapenkit eivät ole aktiivisessa käytössä, voi Aronan edustama kokoluokka tarjota juuri sopivan kompromissin hieman matalampien autoluokkien välistä.Teksti ja kuvat: Moottori Seat Arona 1.0 EcoTSI Xperience DSG Hinta alkaen 26 615 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 706 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000-3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000-3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4153 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli 2566 mm Tavaratila: 400 l Omamassa: 1233 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 610 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?