7.7.2019

Koeajo: tahtoo sportiksi – Škoda Fabia Monte Carlo

Kuva Jari Saarentaus
Škoda Fabia MonteCarlo

Automaattivaihteinen Škoda Fabia Monte Carlo on ulkoisesti hieman räyhäkkäämpi, mutta sporttimielessä puhtia saisi olla lisää. Hyvää: vaihteisto, ulkonäkö, alusta, perushinta. Huonoa: moottorin puhti, ohjaustuntuma, hinta varusteltuna.

Alla on Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG, kolmen koon auto: kätevä kaupunkiauto kolmisylinterisenä. Voimanlähteen äänimaailma erottuu nelisylinterisestä, muttei ärsyttävästi, pikemminkin hauskasti. Lievään narinaan tottuu kyllä.

Turboahdettuna moottorilla on tarjota jonkin verran rahkeita myös reippaampaan ajoon. Hevosvoimia on 110 – tämän tehokkaampaa bensamyllyä ei Fabian keulille ole tarjolla. Fabialla toki pääsee rekasta ohi ja ylämäen laelle, mutta ruutia ei ole ihan niin paljon kuin perus-Fabiaa hieman räyhäkkäämpi ilme antaisi luulla.

Škoda Fabia MonteCarlo

Alusta ja jousitus ovat sopivan napakka kokonaisuus: urheilullisemmassakin ajossa auto pysyy ajolinjalla, matka-ajossa eteneminen on vakaata ja jousitus kuolettaa hyvin tien epätasaisuudet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Automaattina vai manuaalina?

Vaivattomuutta etenkin kaupunkiajoon tuo riittävä alavääntö. Kaksoiskytkinvaihteisto toimii nikotteluitta, eikä vaihtohetkillä ole viiveitä. Vaihteisto myös korjaa ajon aikana sen mihin moottorin puhti ei aivan riitä: valikoi pykälän sisään ajoissa.

Škoda Fabia MonteCarlo

Toisaalta manuaalivaihteisto olisi osuva valinta hieman sporttisemmaksi räätälöityyn Monte Carlo -malliversioon. Osa urheilulista ajamista on monelle – myös minulle – sitä, että kuski joutuu itse töihin myös vaihtohetkien käskyttämisessä. Ja manuaalina Fabian saa noin 2 100 euroa edullisemmin.

Varustelu nostaa kipurajalle

Monte Carlo -varustelu tuo Fabiaan punaisia yksityiskohtia kuten sivupeilien taustat, urheilullisten istuinten reunat, kojelaudan kehykset ja käsijarrun kahvan. Ilmettä antavat myös mustat etu- ja takaspoilerit.

Parasta urheilullisuutta Fabiassa ovat sivuilta mallikkaasti tukevat etuistuimet.

Tuorein uudistuminen on tuonut Fabian keulaan lisää jyhkeyttä.

Vakiovarusteisena Monte Carlo -version hinta on kohtuullinen, 22 591 euroa. Koeajoauto on varusteltu niin, että hinta kipuaa jo kipurajalle, liki 28 000 euroon.

Autoyksilössä on lisävarusteina muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, kaukovaloavustin, kaistavahti, peruutusvaroitin, panoraamalasikatto, 18-tuumaiset mustat erikoisvanteet, Amundsen audio- ja navigointijärjestelmä sekä 6,5-tuumainen värikosketusnäyttö.

Tahmeutta ja äänettömyyttä

Koeajo jättää autosta pääosin myönteisiä, jos kohta kielteisiäkin tuntemuksia. Ohjaustuntuma on etenkin keskialueella jotenkin tahmea, eikä kuskin näppeihin asti välity kaikissa ajotilanteissa tarkkaa tuntumaa renkaiden asennosta. Ohjaus saisi olla myös nopeampi, se toisi lisää ajamisen iloa mutkateille.

Auto on koko- ja hintaluokassaan mukavan hiljainen, ja selkeästi hiljaisempi kuin aiemmin koeajamani Fabiat – joista tosin on useampia vuosia aikaa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Škoda Fabia Monte Carlo 1.0 TSI 110 DSG

Hinta alkaen

22 591 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

27 989 €

Moottori

Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

81 kW (110 hv), 5000–5500 r/min

Vääntö

200 Nm (2000–3500 r/min)

Vääntö

200 Nm (2000–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,1 s

Huippunopeus

194 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,2 (yhd.)

CO2-päästöt

141 g/km

Mitat

pituus 4028 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1452 mm, akseliväli 2455 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1100 / 560 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat