7.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: tahtoo sportiksi – Škoda Fabia Monte Carlo Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaattivaihteinen Škoda Fabia Monte Carlo on ulkoisesti hieman räyhäkkäämpi, mutta sporttimielessä puhtia saisi olla lisää. Hyvää: vaihteisto, ulkonäkö, alusta, perushinta. Huonoa: moottorin puhti, ohjaustuntuma, hinta varusteltuna. Alla on Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG, kolmen koon auto: kätevä kaupunkiauto kolmisylinterisenä. Voimanlähteen äänimaailma erottuu nelisylinterisestä, muttei ärsyttävästi, pikemminkin hauskasti. Lievään narinaan tottuu kyllä.Turboahdettuna moottorilla on tarjota jonkin verran rahkeita myös reippaampaan ajoon. Hevosvoimia on 110 – tämän tehokkaampaa bensamyllyä ei Fabian keulille ole tarjolla. Fabialla toki pääsee rekasta ohi ja ylämäen laelle, mutta ruutia ei ole ihan niin paljon kuin perus-Fabiaa hieman räyhäkkäämpi ilme antaisi luulla.Alusta ja jousitus ovat sopivan napakka kokonaisuus: urheilullisemmassakin ajossa auto pysyy ajolinjalla, matka-ajossa eteneminen on vakaata ja jousitus kuolettaa hyvin tien epätasaisuudet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutomaattina vai manuaalina?Vaivattomuutta etenkin kaupunkiajoon tuo riittävä alavääntö. Kaksoiskytkinvaihteisto toimii nikotteluitta, eikä vaihtohetkillä ole viiveitä. Vaihteisto myös korjaa ajon aikana sen mihin moottorin puhti ei aivan riitä: valikoi pykälän sisään ajoissa.Toisaalta manuaalivaihteisto olisi osuva valinta hieman sporttisemmaksi räätälöityyn Monte Carlo -malliversioon. Osa urheilulista ajamista on monelle – myös minulle – sitä, että kuski joutuu itse töihin myös vaihtohetkien käskyttämisessä. Ja manuaalina Fabian saa noin 2 100 euroa edullisemmin.Varustelu nostaa kipurajalleMonte Carlo -varustelu tuo Fabiaan punaisia yksityiskohtia kuten sivupeilien taustat, urheilullisten istuinten reunat, kojelaudan kehykset ja käsijarrun kahvan. Ilmettä antavat myös mustat etu- ja takaspoilerit.Parasta urheilullisuutta Fabiassa ovat sivuilta mallikkaasti tukevat etuistuimet. Tuorein uudistuminen on tuonut Fabian keulaan lisää jyhkeyttä.Vakiovarusteisena Monte Carlo -version hinta on kohtuullinen, 22 591 euroa. Koeajoauto on varusteltu niin, että hinta kipuaa jo kipurajalle, liki 28 000 euroon.Autoyksilössä on lisävarusteina muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, kaukovaloavustin, kaistavahti, peruutusvaroitin, panoraamalasikatto, 18-tuumaiset mustat erikoisvanteet, Amundsen audio- ja navigointijärjestelmä sekä 6,5-tuumainen värikosketusnäyttö. Tahmeutta ja äänettömyyttäKoeajo jättää autosta pääosin myönteisiä, jos kohta kielteisiäkin tuntemuksia. Ohjaustuntuma on etenkin keskialueella jotenkin tahmea, eikä kuskin näppeihin asti välity kaikissa ajotilanteissa tarkkaa tuntumaa renkaiden asennosta. Ohjaus saisi olla myös nopeampi, se toisi lisää ajamisen iloa mutkateille.Auto on koko- ja hintaluokassaan mukavan hiljainen, ja selkeästi hiljaisempi kuin aiemmin koeajamani Fabiat – joista tosin on useampia vuosia aikaa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Škoda Fabia Monte Carlo 1.0 TSI 110 DSG Hinta alkaen 22 591 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 989 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 194 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4028 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1452 mm, akseliväli 2455 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 560 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti