7.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: tahtoo sportiksi – Škoda Fabia Monte Carlo Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaattivaihteinen Škoda Fabia Monte Carlo on ulkoisesti hieman räyhäkkäämpi, mutta sporttimielessä puhtia saisi olla lisää. Hyvää: vaihteisto, ulkonäkö, alusta, perushinta. Huonoa: moottorin puhti, ohjaustuntuma, hinta varusteltuna. Alla on Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG, kolmen koon auto: kätevä kaupunkiauto kolmisylinterisenä. Voimanlähteen äänimaailma erottuu nelisylinterisestä, muttei ärsyttävästi, pikemminkin hauskasti. Lievään narinaan tottuu kyllä.Turboahdettuna moottorilla on tarjota jonkin verran rahkeita myös reippaampaan ajoon. Hevosvoimia on 110 – tämän tehokkaampaa bensamyllyä ei Fabian keulille ole tarjolla. Fabialla toki pääsee rekasta ohi ja ylämäen laelle, mutta ruutia ei ole ihan niin paljon kuin perus-Fabiaa hieman räyhäkkäämpi ilme antaisi luulla.Alusta ja jousitus ovat sopivan napakka kokonaisuus: urheilullisemmassakin ajossa auto pysyy ajolinjalla, matka-ajossa eteneminen on vakaata ja jousitus kuolettaa hyvin tien epätasaisuudet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutomaattina vai manuaalina?Vaivattomuutta etenkin kaupunkiajoon tuo riittävä alavääntö. Kaksoiskytkinvaihteisto toimii nikotteluitta, eikä vaihtohetkillä ole viiveitä. Vaihteisto myös korjaa ajon aikana sen mihin moottorin puhti ei aivan riitä: valikoi pykälän sisään ajoissa.Toisaalta manuaalivaihteisto olisi osuva valinta hieman sporttisemmaksi räätälöityyn Monte Carlo -malliversioon. Osa urheilulista ajamista on monelle – myös minulle – sitä, että kuski joutuu itse töihin myös vaihtohetkien käskyttämisessä. Ja manuaalina Fabian saa noin 2 100 euroa edullisemmin.Varustelu nostaa kipurajalleMonte Carlo -varustelu tuo Fabiaan punaisia yksityiskohtia kuten sivupeilien taustat, urheilullisten istuinten reunat, kojelaudan kehykset ja käsijarrun kahvan. Ilmettä antavat myös mustat etu- ja takaspoilerit.Parasta urheilullisuutta Fabiassa ovat sivuilta mallikkaasti tukevat etuistuimet. Tuorein uudistuminen on tuonut Fabian keulaan lisää jyhkeyttä.Vakiovarusteisena Monte Carlo -version hinta on kohtuullinen, 22 591 euroa. Koeajoauto on varusteltu niin, että hinta kipuaa jo kipurajalle, liki 28 000 euroon.Autoyksilössä on lisävarusteina muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, kaukovaloavustin, kaistavahti, peruutusvaroitin, panoraamalasikatto, 18-tuumaiset mustat erikoisvanteet, Amundsen audio- ja navigointijärjestelmä sekä 6,5-tuumainen värikosketusnäyttö. Tahmeutta ja äänettömyyttäKoeajo jättää autosta pääosin myönteisiä, jos kohta kielteisiäkin tuntemuksia. Ohjaustuntuma on etenkin keskialueella jotenkin tahmea, eikä kuskin näppeihin asti välity kaikissa ajotilanteissa tarkkaa tuntumaa renkaiden asennosta. Ohjaus saisi olla myös nopeampi, se toisi lisää ajamisen iloa mutkateille.Auto on koko- ja hintaluokassaan mukavan hiljainen, ja selkeästi hiljaisempi kuin aiemmin koeajamani Fabiat – joista tosin on useampia vuosia aikaa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Škoda Fabia Monte Carlo 1.0 TSI 110 DSG Hinta alkaen 22 591 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 989 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 194 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4028 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1452 mm, akseliväli 2455 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 560 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija