28.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: täysin uusi Škoda Fabia rikkoo luokkarajoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Fabia on kasvamassa ulos pikkuautoluokasta niin tiloiltaan kuin ominaisuuksiltaankin. Hyvää: runsaat tilat, kätevät ratkaisut, ajettavuus, kulutus. Huonoa: puhdittomuuden tuntu, pitkät välitykset. Škoda Fabia on vakiinnuttanut paikkansa yhtenä järkevimmistä pienistä perheautoista. Nyt esitelty neljäs sukupolvi jatkaa samoilla linjoilla. Mullistuksia on turha odottaa sen enempää tekniikkaan kuin ulkokuoreenkaan, mutta uusi malli on joka saralla poistuvaa etevämpi. Jäykempi perusrakenne parantaa ajettavuutta, aerodynamiikkaa on hiottu ja tilaa sekä varusteita on enemmän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perheauton tilat Škoda Fabia on kasvanut pituutta 11 ja leveyttä viitisen senttiä. Kun akselivälikin on venynyt liki kymmenen senttiä, tilat ovat kasvaneet merkittävästi. Takaistuinta kehtaa tarjota aikuisille, mutta keskipaikalla on ahtaampaa keskitunnelin takia. Tilat haastavat joitakin isommankin luokan kilpailijoita myös hulppean kokoisella tavaratilallaan: litroja on peräti 380. Sisäilme on muuttunut ulkokuorta enemmän. Kojelauta on tyylikkään selkeälinjainen, näkymää hallitsee iso kojelaudan päälle asetettu kosketusnäyttö. Aivan kaikkia toimintoja ei ole siirretty näytöltä operoitaviksi, sillä nappuloitakin on jätetty jäljelle, ja koeajosta selviää ilman ohjekirjaa. Varusteluvaihtoehdot ovat tutut Active, Ambition ja Style. Fabialle uusia lisävarusteita ovat kaista-avustin, jatkuva internet-yhteys, virtuaalimittaristo, liikennemerkkien tunnistus, lämmitettävä ratti ja tuulilasi. Ilman sähköavustusta Fabian moottorivalikoima käsittää enimmäkseen litraisia kolmisylinterisiä bensamoottoreita turbolla (95 tai 110 hv) tai ilman (80 hv). Kesyimmät ovat viisivaihteisia, tehokkain on joko kuusivaihteinen tai sitten seitsenvaihteinen DSG 1,5-litraisen (150 hv) huippumallin tavoin. Moottoreiden sisäistä kitkaa on vähennetty ja palotapahtumaa optimoitu. Samaan aikaan painon lisäksi ilmanvastusta on suitsittu säätyvällä jäähdytysilmasäleiköllä, takakulmien spoilereilla, pohjan koteloinnilla ja pienemmillä peileillä. Yhteistuloksena kulutuslukemat ovat pudonneet jopa puoli litraa pistäen kampoihin kilpailijoiden kevythybrideille. Skodan mukaan kevythybriditekniikan lisähinta, lisäpaino ja monimutkaisuus eivät kannata pikkuautossa. Dieselversiot on kuopattu, eikä kaasuversiotakaan luvattu tulevaksi. Koeajoon tarjottiin 1.0 TSI:n 110 hv -versiota manuaalina ja Style-varusteilla. Mukava matkakumppani Myös hyvä ajettavuus saa Fabian tuntumaan luokkaansa isommalta, pitkätkin matkat taittuvat takuulla miellyttävästi. Rengasmelua on vaimennettu, nyt kolmipyttyisen pörinä kantautuu kiihdytyksissä sisälle. Jousitus selvittää niin hidastetöyssyt kuin pienet tärinätkin mainiosti. Normaalialustan vaihtoehtoina ovat napakampi 15 mm madallettu Sport-versio tai 15 mm nostettu alta suojattu mökkitiepaketti. Ohjaus on kevyt pyöritellä, mutta moni saattaisi kaivata tuhdimpaakin vastetta. Moottori puurtaa sitkeästi ylämäet alhaisilla kierroksilla, mutta kiihdyttäminen vaatii vähintään kahta pykälää pienempää. Turbokoneeksi hentoinen alavääntö, pitkät välitykset ja vaihto-opastimen isomman vaihteen ruinaaminen aikaansaavat puhdittoman vaikutelman. Ahkera kepittäjä palkitaan ripeällä kululla. Škoda Fabia asettaa pikkuautojen vaatimukset uudelle tasolle. Merkkiin yhdistettyä hyvää vastinetta rahalle on lupa odottaa jatkossakin. Hintojen nousu on luvattu pitää maltillisena. Hinnat selviävät ennen vuoden loppua myynnin alkaessa, ja ensimmäiset autot saadaan maahan ensi vuoden puolella. Vanhakorinen Combi-farmariversio jatkaa vielä uutuuden rinnalla – farkun uudistuminen tapahtunee ensi keväänä. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Škoda Fabia 1.0 TSI Style Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000-3000 r/min) Vääntö 200 Nm (2000-3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,9 (yhd.) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4108 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1459 mm, akseliväli 2564 mm Tavaratila: 380 l Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 580 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan