28.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: täysin uusi Škoda Fabia rikkoo luokkarajoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Fabia on kasvamassa ulos pikkuautoluokasta niin tiloiltaan kuin ominaisuuksiltaankin. Hyvää: runsaat tilat, kätevät ratkaisut, ajettavuus, kulutus. Huonoa: puhdittomuuden tuntu, pitkät välitykset. Škoda Fabia on vakiinnuttanut paikkansa yhtenä järkevimmistä pienistä perheautoista. Nyt esitelty neljäs sukupolvi jatkaa samoilla linjoilla. Mullistuksia on turha odottaa sen enempää tekniikkaan kuin ulkokuoreenkaan, mutta uusi malli on joka saralla poistuvaa etevämpi. Jäykempi perusrakenne parantaa ajettavuutta, aerodynamiikkaa on hiottu ja tilaa sekä varusteita on enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerheauton tilatŠkoda Fabia on kasvanut pituutta 11 ja leveyttä viitisen senttiä. Kun akselivälikin on venynyt liki kymmenen senttiä, tilat ovat kasvaneet merkittävästi. Takaistuinta kehtaa tarjota aikuisille, mutta keskipaikalla on ahtaampaa keskitunnelin takia. Tilat haastavat joitakin isommankin luokan kilpailijoita myös hulppean kokoisella tavaratilallaan: litroja on peräti 380. Sisäilme on muuttunut ulkokuorta enemmän. Kojelauta on tyylikkään selkeälinjainen, näkymää hallitsee iso kojelaudan päälle asetettu kosketusnäyttö. Aivan kaikkia toimintoja ei ole siirretty näytöltä operoitaviksi, sillä nappuloitakin on jätetty jäljelle, ja koeajosta selviää ilman ohjekirjaa. Varusteluvaihtoehdot ovat tutut Active, Ambition ja Style. Fabialle uusia lisävarusteita ovat kaista-avustin, jatkuva internet-yhteys, virtuaalimittaristo, liikennemerkkien tunnistus, lämmitettävä ratti ja tuulilasi.Ilman sähköavustustaFabian moottorivalikoima käsittää enimmäkseen litraisia kolmisylinterisiä bensamoottoreita turbolla (95 tai 110 hv) tai ilman (80 hv). Kesyimmät ovat viisivaihteisia, tehokkain on joko kuusivaihteinen tai sitten seitsenvaihteinen DSG 1,5-litraisen (150 hv) huippumallin tavoin. Moottoreiden sisäistä kitkaa on vähennetty ja palotapahtumaa optimoitu.Samaan aikaan painon lisäksi ilmanvastusta on suitsittu säätyvällä jäähdytysilmasäleiköllä, takakulmien spoilereilla, pohjan koteloinnilla ja pienemmillä peileillä. Yhteistuloksena kulutuslukemat ovat pudonneet jopa puoli litraa pistäen kampoihin kilpailijoiden kevythybrideille. Skodan mukaan kevythybriditekniikan lisähinta, lisäpaino ja monimutkaisuus eivät kannata pikkuautossa. Dieselversiot on kuopattu, eikä kaasuversiotakaan luvattu tulevaksi. Koeajoon tarjottiin 1.0 TSI:n 110 hv -versiota manuaalina ja Style-varusteilla.Mukava matkakumppaniMyös hyvä ajettavuus saa Fabian tuntumaan luokkaansa isommalta, pitkätkin matkat taittuvat takuulla miellyttävästi. Rengasmelua on vaimennettu, nyt kolmipyttyisen pörinä kantautuu kiihdytyksissä sisälle. Jousitus selvittää niin hidastetöyssyt kuin pienet tärinätkin mainiosti. Normaalialustan vaihtoehtoina ovat napakampi 15 mm madallettu Sport-versio tai 15 mm nostettu alta suojattu mökkitiepaketti. Ohjaus on kevyt pyöritellä, mutta moni saattaisi kaivata tuhdimpaakin vastetta.Moottori puurtaa sitkeästi ylämäet alhaisilla kierroksilla, mutta kiihdyttäminen vaatii vähintään kahta pykälää pienempää. Turbokoneeksi hentoinen alavääntö, pitkät välitykset ja vaihto-opastimen isomman vaihteen ruinaaminen aikaansaavat puhdittoman vaikutelman. Ahkera kepittäjä palkitaan ripeällä kululla.Škoda Fabia asettaa pikkuautojen vaatimukset uudelle tasolle. Merkkiin yhdistettyä hyvää vastinetta rahalle on lupa odottaa jatkossakin. Hintojen nousu on luvattu pitää maltillisena. Hinnat selviävät ennen vuoden loppua myynnin alkaessa, ja ensimmäiset autot saadaan maahan ensi vuoden puolella. Vanhakorinen Combi-farmariversio jatkaa vielä uutuuden rinnalla – farkun uudistuminen tapahtunee ensi keväänä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Škoda Fabia 1.0 TSI Style Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000-3000 r/min) Vääntö 200 Nm (2000-3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,9 (yhd.) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4108 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1459 mm, akseliväli 2564 mm Tavaratila: 380 l Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 580 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: "väärinymmärryksiltä ei ole vältytty" 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan