13.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Tundra – se vähän tuntemattomampi möhköavolava Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Toyota Tundra on Suomessa hieman vieraampi pick-up -malli, mutta on monta syytä, miksi siihen kannattaisi tutustua tarkemmin. Hyvää: Ajettavuus, voimalinjan toiminta, vetopaino. Huonoa: kääntösäde, epäselvä ohjaamo. Chevrolet Silverado, Ford F-150, Ram 1500, GMC Sierra, siinä ovat tunnetuimmat amerikkalaiset isot pick-upit. Kun tämän segmentin autoista puhutaan, edellä mainitut usein muistetaan ja yksi unohdetaan – vaikka olisi syytä muistaa ihan samalla tavalla. Toyota Tundra on automalli, jota ei tunneta niin hyvin kuin edellä mainittua kolmikkoa. Amerikan mantereella Toyota jää Ramin, Fordin, Chevroletin sekä GMC:n varjoon ja on myyntitilastoissa päämarkkinallaan vuodesta toiseen usein viidennellä sijalla. Syitä siihen, että miksi Tundra kannattaisi kyseisessä joukossa kuitenkin muistaa, on useita, ja joitain jopa hyvin merkittäviä. Onko Toyota ajettavuudeltaan, voimalinjaltaan ja viimeistelyltään jopa parempi kuin periamerikkalaiset kilpasiskonsa? Toyota tunnetaan laadustaan. Tundrassa se näkyy samalla tavalla kuin muissakin Toyotan automalleissa. Tundra on hyvin viimeistelty auto, kaikki on hyvin kohdallaan kuten pitääkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehdään Amerikassa Amerikan markkinoille Tundraa valmistetaan Yhdysvalloissa Toyotan tehtaalla San Antoniossa Teksasissa pääasiassa Pohjois-Amerikan markkinalle. Välillä autoja eksyy muutama Suomeenkin. Samalla tehtaalla valmistetaan myös Toyota Sequoia -mallia, joka on puolestaan Toyotan valmistama iso SUV-malli. Moottorin koeajama versio, joka on niin sanottu Kanadan malli, saatiin koeajoon Jyväskylästä autoliikkeestä. Kanadan malli Tundran tapauksessa tarkoittaa sitä, että muun muassa auton lämmityslaite on täysin sovelias myös Suomen talveen. Toyotalla hyvin monien automallien perusrakenne perustuu TNGA- eli Toyota New Global Architecture -rakenteeseen. Siitä tehdään autojen kokoluokan mukaan muunnoksia, joka tarkoittaa sitä, että esimerkiksi kaikki kolme automallia, Tundra, Sequoia sekä ensi vuonna Suomessakin nähtävä Land Cruiser ovat niin sanottuja GA-F -muunnoksia. Pienet Yaris ja Yaris Cross ovat puolestaan saman perusrakenteen GA-B -muunnoksia. Tundran perusrakenne on siis erillisrunkoinen, jonka myötä se on moderni. Auton rakenne takaa sille hyvät ajo- ja maasto-ominaisuudet. Tundrassa on sama voimalinja, kuin mitä Sequioiankin keulalle sovitetaan. Toyota on pudottanut Tundran moottorista viimeisimpään sukupolveen pari sylinteriä pois ja avuksi on otettu sähkömoottori, eli auto on hybridi, senhän Toyota osaa. Toyota ei suinkaan ole hybridivoimalinjansa kanssa yksin tällä saralla, vaan myös kilpailijat ovat vuosia sähköistäneet avolava-autojaan. Tundran voimareservi on itse asiassa kasvanut, kun automallissa on siirrytty V8:sta V6:een ja hybridiaikakauteen. Meno loppuu rajoittimelle Moottorina Tundrassa on siis 3,5-litrainen V6-bensiinimoottori, jota on ryyditetty tuplaturboin. Vaihteiston ja moottorin välissä on 35-kilowattinen sähkömoottori, joka antaa menoon lisämaustetta. Sähkömoottorin lisäksi autossa on 1,87 kilowattitunnin akku, jonka avulla autolla voi ajaa myös pelkällä sähköllä hetken enintään 29 kilometrin tuntinopeudella. Voimalinja Tundrassa toimii hienosti, se reagoi kaasun painallukseen todella terävästi. Kaupan päälle saa erinomaiset äänet, jotka Tundran kireä V6 päästää ilmoille. Moottori kiertää ja kiertää, ja auto kiihtyy, kunnes ilo loppuu lyhyeen muutaman sekunnin jälkeen jo heti 80 kilometrin tuntinopeudessa. Tundra on Suomessa rekisteröity kevytkuorma-autoksi, jonka vuoksi sen nopeus on rajoitettu. Ilo Tundralla Suomessa loppuu siis lyhyeen, ja voimalinjan todellista potentiaalia on vaikea testata, sillä rajoitin lyö päälle, eikä moottorin kahdesta turbosta korkeammilla kierroksilla käynnistyvä hädin tuskin ehtii edes mukaan. Kuljettajan ja matkustajan oltavat Tundrassa ovat väljät, auton yli kahden metrin leveyteen on saatu hyvät ja mukavat tilat. Myös kuljettajan istuimen ja ratinsäädöt ovat runsaat, joiden ansiosta ratin takana viihtyy hyvin. Ratin takana viihtyy myös sen vuoksi, että alustatuntumaltaan Tundra on verrattoman hyvä pick-upiksi. Alusta on jämäkkä, jossa on kuitenkin mukava pintapehmeä tuntuma tuomassa kyytiin mukavuutta. Tundran kulkua voisi kuvailla jopa ylelliseksi. Tuntuma ei ole luonnollisesti sitä tasoa, mitä parhaimmillaan esimerkiksi henkilöautossa voi päästä, mutta odotusarvokaan ei Tundran kohdalla ole sitä, sillä kysymyksessä on aivan eri segmentin auto. Ohjaus on myös yllättävän tunnokas Tundran kohdalla. Hyvä vetokyky Ohjaamossa Tundran kojelautaa, rattia ja keskikonsolia hallitsevat lukuisat kytkimet. Esimerkiksi auton eri ajo-ohjelmat ja vaunun vetämiseen tarkoitetut kytkimet on ripoteltu hieman sinne sun tänne, sekavasti. Ajo-ohjelmat sekä nelivedon toimintaan liittyvät asiat säädetään keskikonsolin kytkimestä sekä sen ympärillä olevasta painikkeesta, mutta sen lisäksi taka-akselin lukitus sekä vaunun kytkentään liittyvät kytkimet löytyvät toisaalta, keskinäytön alapuolelta. Kun kysymyksessä on amerikkalainen auto, eri mittayksikötkin ovat sekoitettu Tundran näytöissä. Lämpötilaa ilmaisevat lukemat, ulkolämpötila sekä lämmityslaitteen säädöt, ovat Fahrenheitenä, matkaan liittyvät yksiköt taas puolestaan sekä maileina että kilometreinä. Tundraa saa usealla lavaversiolla, vajaan kahden metrin mittaisena tai sitten noin 2,5 metrin mittaisena, Moottorin koeajamassa versiossa oli lyhyempi lava. Auton akseliväli on tällöin 3,7 metriä, pidempilavaisessa yli neljä metriä. Kankeahan tämän kokoinen auto on ilman muuta käsitellä. Kankeus luonnollisesti haittaa auton käytettävyyttä. Tundran kääntösäde lähentelee 15 metriä. Pienemmän lavan koko riittää varmasti moniin tarpeisiin suomalaisellakin käyttäjällä. Lavakate tai jonkunlainen verho lavan päällä estää lumen pääsyn lavalle, ilman sellaista sitä kertyy helposti kinokseksi asti lavan etureunaan. Vetopaino Tundralla on kiitettävä, perään saa kytkeä 3 500 kiloa jarrullista kärryä. Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Toyota Tundra CrewMax 4x4 1794 Edition Hybrid HYBRIDI, neliveto 6-syl. bensiinimoottori 3 445 cm 3 10-v. automaattivaihteisto 321 kW (437 hv), 790 Nm WLTP-kulutus 11,7 l/100km Suorituskyky 0–100 km/h 7,2 s huippunopeus 88 km/h (rajoitettu) Mitat Pituus 5 932 mm Leveys 2 032 mm Korkeus 1 984 mm Akseliväli 3 701 mm Omamassa 2 906 kg perävaunu 3 500 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta koeajoauto 139 900 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan