8.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Tutun jutun paluu – Volvo XC40 T5 Twin Engine Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo XC40 T5 Twin Engine on odotettava lisäys ruotsalaisvalmistajan hybridimallistoon. Hyvää: design, suorituskyky, käytettävyys. Huonoa: hybridivoimalinjan tuttuus. Volvolla on mennyt viime vuosina lujaa erityisesti hybridirintamalla. SPA-pohjalevyn 60- ja 90-sarjan hybridimallit ovat saaneet sievoisen osan markkinoista, joten merkki on selvästi ollut ajan hermolla tarjontansa suhteen. Nyt samaa temppua yritetään pienemmän CMA-pohjalevyn Volvo XC40 T5 Twin Enginen kohdalla. Malliston näppärin kaupunkimaasturi johtaa Volvon hyökkäystä myös täyssähköisyyden suuntaan XC40 Recharge P8:n muodossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu muttei identtinenIsoveljistään poiketen XC40 T5 on saatavilla ainoastaan etuvetona. Talvisella kelillä eron huomaa mutkissa ja liikenneympyröissä, mutta vetopitoa on kohtuullisesti. Ratkaisun pohjana on uusi seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, jonka yhteyteen sähkömoottori on sijoitettu. Vaihteisto toimii hyvin, mutta ei aivan perinteisten automaattien pehmeydellä. Keskitunneliin sijoitetun litiumiakuston koko on 10,7 kWh ja sen avulla WLTP-sähköajomatka on 49 kilometriä. Sähkömoottori on teholtaan 60 kW ja se riittää mainiosti taajamaliikenteessä mukana pysymiseen. Rivakammissa kiihdytyksissä on tarpeen vaivata 180 hevosvoiman bensiinimoottoria. Kokonaisuutena voimalinjassaKiihtyvyys 0–100 km/h tapahtuu parhaimmillaan 7,3 sekunnissa ja menemistä säestää kolmesylinterisen moottorin pärinän lisäksi sähkömoottorista kantautuva innostunut vihellys. ArkinäppäräVolvo XC40 T5 Twin Engine perii kaikki polttomoottorimallien näppäryydet, joten muun muassa kaiuttimet on raivattu ovitaskuista säilytystilaa varten. Tietoviihdejärjestelmän paras puoli on, että se ei yritä liian monimutkaisia toimintoja. Navigointi osaa kuitenkin nyt optimoida sähkön käytön suunnitellun matkan mukaan.Lataaminen tapahtuu vasemmassa etulokasuojassa olevan Type 2 -liittimen avulla. 3,6 kW latausteho rajoittaa asiointilatauksen mielekkyyttä joihinkin kilpakumppaneihin verrattuna. Suko-pistorasiasta lataaminen vie noin viisi tuntia, 16 ampeerin latausasemasta noin kolme tuntia. XC40 on edelleen Volvo-malliston mielenkiintoisin malli ja uusi voimalinja parantaa kokonaisuutta entisestään. On kuitenkin vaikea välttyä ajatukselta, että pitäisikö viisi vuotta XC90 T8 Twin Enginen esittelyn jälkeen pyrkiä lataushybridien kyvyissä hieman pidemmälle?Volvo XC40 T5 Twin Enginen hinnat alkavat Inscription-varustetason 48 179 eurosta.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Volvo XC40 T5 Twin Engine Business R-Design Hinta alkaen 51 960 € Koeajetun auton hinta varusteineen 58 364 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 477 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 132 kW (180 hv), 5800 r/min Vääntö 265 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–3000 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen 10,7 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1x16A). Toimintamatka 49 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,1 (yhd.) CO2-päästöt 49 g/km Mitat pituus 4425 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1652 mm, akseliväli 2702 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”