15.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Tyyristä tilaa – Mercedes-Benz V 250 d Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tila-auto Mercedes-Benz V 250 d sai päivityksen myötä uuden moottorin ja automaattivaihteiston. Hyvää: tilat, ajettavuus, automaattivaihteisto, kuskin paikka, viimeistely. Huonoa: kova hinta, vaatimaton perusvarustelu. Mercedes-Benz V-sarja on jäänyt merkin muita mallisarjoja tuntemattomammaksi ja sisarmallinsa Viton tila-autoversion varjoon. Eikä ihme, V on asemoitu hinnastossa selkeästi Viton yläpuolelle. Molempien nykykori on vuodelta 2014, ja tämän vuoden päivityksen pääosassa on uusittu moottori. Toki samalla keula on saanut uutta ilmettä tuoreella puskurilla ja valoilla. Sisäpuolella verhoilua ja kojelaudan somisteita on hiottu tyylikkäämmiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän vaihteitaMoottoriuudistus ei ole yllätys. E-sarjassa jo toissa talvena aloittanut uusi kaksilitrainen ja nelisylinterinen diesel on valloittanut muut mallisarjat yksi kerrallaan. V-sarjan nokalle sitä tarjotaan kolmena tehoversiona, 163-, 190- tai 239-hevosvoimaisena, mallimerkintöinään V 220 d, V 250 d ja V 300 d. Samalla automaattivaihteiston pykälät ovat lisääntyneet yhdeksään. Muita vaihteistoja ei olekaan tarjolla, mutta vetotavaksi voi valita joko taka- tai nelivedon. Uuden moottorin, koodiltaan OM654, taakkana on ylläpitää dieselin salonkikelpoisuutta päästöhuijausten jälkimainingeissa. Negatiivisen maineen kääntäminen ei onnistu helposti, vaikka uutuus on alittanut testeissä kirkkaasti kaikki uusimmat päästörajat niin myrkyllisyyden kuin kasvihuonevaikutustenkin osalta.Mercedes onkin pakannut moottoriin kaiken osaamisensa palamisprosessia, sisäisen kitkan minimointia ja pakokaasujen jälkikäsittelyä kehittäessään.Hinta rasitteenaUutta moottoria on jo ehditty kehua suorituskyvystään, hiljaisesta käynnistään, taloudellisuudestaan ja vähäpäästöisyydestään. Vaikka iskutilavuus on pienentynyt, voima riittää liikuttamaan kookasta tila-autoakin eleettömästi. Automaatti osaa hyödyntää rutkaa alavääntöä, kierroslukumittaria vilkaistaessa lukema on useimmin 1 000–1 500 r/min.Siinä missä uusi moottori on hämmästyttänyt sedaneissa alhaisilla kulutuslukemilla, V-sarjan nokalla se joutuu kuitenkin raatamaan kovemmin. Kevyellä kaasujalalla pihistelemällä nelivetoisen V 250 d:n keskikulutuksen saa jäämään kahdeksaan litraan.Kulutus- ja päästölukema näkyy tietysti Suomessa heti hulppeana autoverolaskuna ja arvokkaina lisävarusteina. Siinä kohtaa, kun V:n hintalappu kurkottaa reilusti yli sadan tuhannen euron, arvosteluasteikkoa joutuu kiristämään.Niinpä sinänsä tiloiltaan, muunneltavuudeltaan ja ajo-ominaisuuksiltaankin erinomainen tila-auto jättää toiveen vielä hiljaisemmasta, pehmeämmästä, varustellummasta ja ylellisemmästä kyydistä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz V 250 d 4Matic A Avantgarde Hinta alkaen 104 854 € Koeajetun auton hinta varusteineen 123 246 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4200 r/min Vääntö 440 Nm (1350–2400 r/min) Vääntö 440 Nm (1350–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,8 (yhd.) CO2-päästöt 222 g/km Mitat pituus 5140 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1880 mm, akseliväli 3200 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti