11.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: vannoutuneille faneille – Subaru Forester Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koeajettu Subaru Forester 2.0 XT Exclusive CVT on hyvä valinta kaikille heille, joiden harrastukset tai mökkimatka vievät kehnoille ajoväylille. Foresterilla pääsee maastoon, mutta myös pois sieltä. Hyvää: ajettavuus maantiellä, moottorin teho, neliveto. Huonoa: kaasuvaste, tyhjäkäynti, etuistuin, muovinen sisäilme. Subaru ei ole suuren suuri automerkki Suomessa, mutta japanilaisella on vankat kannattajansa. Kannatukselle on tukku hyviä perusteita. Subaru Forester on ensinnäkin aidosti maastokykyinen katumaasturi, jolla ajaa mielikseen kehnoilla ja röykyttävillä sorateilläkin. Maavaraa Foresterissa on kohtuulliset 22 senttiä. Ylityskulmiakin riittää, joten Foresterilla voi kiivetä ja laskeutua varsin jyrkkiä mäkiä: saapumiskulmaa keulilla on 23 asteen verran, ja lähtökulmaa auton takana on 25 asteen verran.Haastavilla jotoksilla asvalttiteiden ulkopuolella kannattaa kytkeä X-Mode -ajotila. Se muuttaa kaasupolkimen reagointia, luistoneston toimintaa ja aktivoi etenemistä helpottavan alamäkihidastimen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi valttiaForester on katumaastureiden kokenutta kaartia, sillä automalli ensiesiteltiin jo vuonna 1997.Vaikka Forester on kokenut sukupolvien vaihtumisen myötä uudistuksia, on kaiken perusta kaksi valttia, jotka ovat nelivetoisuus ja bokserimoottori.Kolmas valtti ei loista enää aivan yhtä kirkkaana kuin aiemmin. Subaru automerkkinä ja Forester automallina on niittänyt katsastus- ja vikatilastoissa mainetta vähävikaisuudella. Maine on tältä osin hieman rapautunut, sillä vuosimallin 2008 Forestereissa on ollut ongelmia etu- ja taka-akselistossa sekä jarruissa.Boksereihin luottaenSubaru esitteli boxermoottorinsa ensi kertaa toukokuussa vuonna 1966. Sittemmin Subarujen keulille on istutettu yli 16 miljoonaa boxeria. Japanilainen Subaru on ainoa autonvalmistaja, jonka mallistoon ei kuulu muita moottoreita kuin boksereita.Boxerissa männät liikkuvat toisiinsa nähden vastakkaisiin suuntiin tasapainossa kampiakselin molemmin puolin. Ratkaisu tuo sen edun, että moottori käynniltään erittäin värinätön. Subarun mukaan rakenne myös parantaa moottorin kestävyyttä ja luotettavuutta.Nykyistä kolmannen sukupolven nelisylinteristä boxermoottoria on kehitetty aiemmasta. Sylinterien halkaisijaa pienentämällä ja iskunpituutta kasvattamalla moottoriin on haettu lisää vääntöä erityisesti kierrosalueen keskivaiheella. Polttoainetaloutta on haettu tekemällä liikkuvat osat kuten männät ja kiertokanget aiempaa kevyemmistä materiaaleista.Lopputulos ei kuitenkaan ole erityisen pihi. Luvattu keskikulutus 8,5 litraa sadalla kilometrillä on aika paljon – nelivetoiseksikin. Se tietää kilometriä kohden 197 gramman hiilidioksidipäästöjä.Rakenne vakauttaaAjettavuuden kannalta on otollista, että matalarakenteinen moottori on asennettu korissa alhaalle. Kun painopiste on matalalla, on eteneminen vakaata eikä auto ole altis sivuttaisheilahteluille.Moottorin jatkeena on symmetrinen neliveto, joka säätelee alituiseen voimanjakoa etu- ja taka-akseliston välillä sen mukaan, kuinka pito vaihtelee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimaa ja outoa ryntäilyäKaksilitrainen turbomylly suo käyttöön riittävästi tehoa. Sitä on 240 hevosvoimaa ja vääntöä on 350 newtonmetriä.Outo ominaisuus on turhaan huudattava tyhjäkäynti. Tyhjäkäynnin kierrokset huitelevat 1 400:n kierroksen huitteilla moottori kylmänä – ja myös moottori lämpimänä eli sen jälkeen, kun auto on ajon jäljiltä sammutettu ja käynnistetään uudestaan. Ajon aikana punaisissa valoissa seisahtuessa kierrokset tippuvat siedettäviksi eli noin 700 kierrokseen.Tyhjäkäynnin elämöinti on hieman noloa kaikuvassa pysäköintihallissa, eikä se tee tietty hyvää kulutuksellekaan.Tehon annostelussa on myös pulmia, sillä kaasupolkimen vaste on erityisen herkkä. Etenemisestä – eritoten liikkeellelähdöistä – ja pysäköinnistä tulee nytkähtelevää ja ryntäilevää. Kaasuvasteen opettelu ottaa aikaa.Lisää sivuttaistukeaEtuistuimen sivuttaistuki on olematon, joten sinänsä tyylikkäillä nahkaistuimilla takamus liukuilee sivusuunnassa. Istuimet ovat toki sähkösäätöiset, mutta monipuolisemmin säätyviäkin istuimia on koettu tässä auto- ja hintaluokassa.Sisäilme on kaikkiaan hieman muovinen.Myydyin malliKoeajossa on valmistajansa myydyin automalli Suomessa. Lähes puolet myydyistä Subaruista on Forestereita.Alla on Forestereista tyyrein eli XT Exclusive -varusteltu versio, joka maksaa ilman lisävarusteita rapiat 54 600 euroa. Malliston lippulaivaversioon on ladattu vakiona niin kattava katras varusteita, ettei lisävarustelistalta ole ruksata kuin 877 euron metalliväri.Jos on valmis tinkimään navigointijärjestelmästä, nahkaverhoilusta matkustamossa, kattoluukusta, Harman/Kardon-audiojärjestelmästä ja avaimettomasta käytöstä, kohdistuu valinta XT Sport -versioon, joka maksaa vakiovarusteisena 47 859 euroa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.subaru.fi/forester/ Subaru Forester 2.0 XT Exclusive CVT Hinta alkaen 54 601 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 177 kW (240 hv), 5600 r/min Vääntö 350 Nm (2400–3600 r/min) Vääntö 350 Nm (2400–3600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 221 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 197 g/km Mitat pituus 4595 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2640 mm Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster