11.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: vannoutuneille faneille – Subaru Forester Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koeajettu Subaru Forester 2.0 XT Exclusive CVT on hyvä valinta kaikille heille, joiden harrastukset tai mökkimatka vievät kehnoille ajoväylille. Foresterilla pääsee maastoon, mutta myös pois sieltä. Hyvää: ajettavuus maantiellä, moottorin teho, neliveto. Huonoa: kaasuvaste, tyhjäkäynti, etuistuin, muovinen sisäilme. Subaru ei ole suuren suuri automerkki Suomessa, mutta japanilaisella on vankat kannattajansa. Kannatukselle on tukku hyviä perusteita. Subaru Forester on ensinnäkin aidosti maastokykyinen katumaasturi, jolla ajaa mielikseen kehnoilla ja röykyttävillä sorateilläkin. Maavaraa Foresterissa on kohtuulliset 22 senttiä. Ylityskulmiakin riittää, joten Foresterilla voi kiivetä ja laskeutua varsin jyrkkiä mäkiä: saapumiskulmaa keulilla on 23 asteen verran, ja lähtökulmaa auton takana on 25 asteen verran.Haastavilla jotoksilla asvalttiteiden ulkopuolella kannattaa kytkeä X-Mode -ajotila. Se muuttaa kaasupolkimen reagointia, luistoneston toimintaa ja aktivoi etenemistä helpottavan alamäkihidastimen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi valttiaForester on katumaastureiden kokenutta kaartia, sillä automalli ensiesiteltiin jo vuonna 1997.Vaikka Forester on kokenut sukupolvien vaihtumisen myötä uudistuksia, on kaiken perusta kaksi valttia, jotka ovat nelivetoisuus ja bokserimoottori.Kolmas valtti ei loista enää aivan yhtä kirkkaana kuin aiemmin. Subaru automerkkinä ja Forester automallina on niittänyt katsastus- ja vikatilastoissa mainetta vähävikaisuudella. Maine on tältä osin hieman rapautunut, sillä vuosimallin 2008 Forestereissa on ollut ongelmia etu- ja taka-akselistossa sekä jarruissa.Boksereihin luottaenSubaru esitteli boxermoottorinsa ensi kertaa toukokuussa vuonna 1966. Sittemmin Subarujen keulille on istutettu yli 16 miljoonaa boxeria. Japanilainen Subaru on ainoa autonvalmistaja, jonka mallistoon ei kuulu muita moottoreita kuin boksereita.Boxerissa männät liikkuvat toisiinsa nähden vastakkaisiin suuntiin tasapainossa kampiakselin molemmin puolin. Ratkaisu tuo sen edun, että moottori käynniltään erittäin värinätön. Subarun mukaan rakenne myös parantaa moottorin kestävyyttä ja luotettavuutta.Nykyistä kolmannen sukupolven nelisylinteristä boxermoottoria on kehitetty aiemmasta. Sylinterien halkaisijaa pienentämällä ja iskunpituutta kasvattamalla moottoriin on haettu lisää vääntöä erityisesti kierrosalueen keskivaiheella. Polttoainetaloutta on haettu tekemällä liikkuvat osat kuten männät ja kiertokanget aiempaa kevyemmistä materiaaleista.Lopputulos ei kuitenkaan ole erityisen pihi. Luvattu keskikulutus 8,5 litraa sadalla kilometrillä on aika paljon – nelivetoiseksikin. Se tietää kilometriä kohden 197 gramman hiilidioksidipäästöjä.Rakenne vakauttaaAjettavuuden kannalta on otollista, että matalarakenteinen moottori on asennettu korissa alhaalle. Kun painopiste on matalalla, on eteneminen vakaata eikä auto ole altis sivuttaisheilahteluille.Moottorin jatkeena on symmetrinen neliveto, joka säätelee alituiseen voimanjakoa etu- ja taka-akseliston välillä sen mukaan, kuinka pito vaihtelee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimaa ja outoa ryntäilyäKaksilitrainen turbomylly suo käyttöön riittävästi tehoa. Sitä on 240 hevosvoimaa ja vääntöä on 350 newtonmetriä.Outo ominaisuus on turhaan huudattava tyhjäkäynti. Tyhjäkäynnin kierrokset huitelevat 1 400:n kierroksen huitteilla moottori kylmänä – ja myös moottori lämpimänä eli sen jälkeen, kun auto on ajon jäljiltä sammutettu ja käynnistetään uudestaan. Ajon aikana punaisissa valoissa seisahtuessa kierrokset tippuvat siedettäviksi eli noin 700 kierrokseen.Tyhjäkäynnin elämöinti on hieman noloa kaikuvassa pysäköintihallissa, eikä se tee tietty hyvää kulutuksellekaan.Tehon annostelussa on myös pulmia, sillä kaasupolkimen vaste on erityisen herkkä. Etenemisestä – eritoten liikkeellelähdöistä – ja pysäköinnistä tulee nytkähtelevää ja ryntäilevää. Kaasuvasteen opettelu ottaa aikaa.Lisää sivuttaistukeaEtuistuimen sivuttaistuki on olematon, joten sinänsä tyylikkäillä nahkaistuimilla takamus liukuilee sivusuunnassa. Istuimet ovat toki sähkösäätöiset, mutta monipuolisemmin säätyviäkin istuimia on koettu tässä auto- ja hintaluokassa.Sisäilme on kaikkiaan hieman muovinen.Myydyin malliKoeajossa on valmistajansa myydyin automalli Suomessa. Lähes puolet myydyistä Subaruista on Forestereita.Alla on Forestereista tyyrein eli XT Exclusive -varusteltu versio, joka maksaa ilman lisävarusteita rapiat 54 600 euroa. Malliston lippulaivaversioon on ladattu vakiona niin kattava katras varusteita, ettei lisävarustelistalta ole ruksata kuin 877 euron metalliväri.Jos on valmis tinkimään navigointijärjestelmästä, nahkaverhoilusta matkustamossa, kattoluukusta, Harman/Kardon-audiojärjestelmästä ja avaimettomasta käytöstä, kohdistuu valinta XT Sport -versioon, joka maksaa vakiovarusteisena 47 859 euroa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.subaru.fi/forester/ Subaru Forester 2.0 XT Exclusive CVT Hinta alkaen 54 601 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 177 kW (240 hv), 5600 r/min Vääntö 350 Nm (2400–3600 r/min) Vääntö 350 Nm (2400–3600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 221 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 197 g/km Mitat pituus 4595 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2640 mm Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen