11.5.2017

Koeajo: vannoutuneille faneille – Subaru Forester

Subaru_Forester

Koeajettu Subaru Forester 2.0 XT Exclusive CVT on hyvä valinta kaikille heille, joiden harrastukset tai mökkimatka vievät kehnoille ajoväylille. Foresterilla pääsee maastoon, mutta myös pois sieltä. Hyvää: ajettavuus maantiellä, moottorin teho, neliveto. Huonoa: kaasuvaste, tyhjäkäynti, etuistuin, muovinen sisäilme.

Subaru ei ole suuren suuri automerkki Suomessa, mutta japanilaisella on vankat kannattajansa. Kannatukselle on tukku hyviä perusteita. Subaru Forester on ensinnäkin aidosti maastokykyinen katumaasturi, jolla ajaa mielikseen kehnoilla ja röykyttävillä sorateilläkin. Maavaraa Foresterissa on kohtuulliset 22 senttiä. Ylityskulmiakin riittää, joten Foresterilla voi kiivetä ja laskeutua varsin jyrkkiä mäkiä: saapumiskulmaa keulilla on 23 asteen verran, ja lähtökulmaa auton takana on 25 asteen verran.

Subaru_Forester

Haastavilla jotoksilla asvalttiteiden ulkopuolella kannattaa kytkeä X-Mode -ajotila. Se muuttaa kaasupolkimen reagointia, luistoneston toimintaa ja aktivoi etenemistä helpottavan alamäkihidastimen.

Subaru Forester

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi valttia

Forester on katumaastureiden kokenutta kaartia, sillä automalli ensiesiteltiin jo vuonna 1997.

Vaikka Forester on kokenut sukupolvien vaihtumisen myötä uudistuksia, on kaiken perusta kaksi valttia, jotka ovat nelivetoisuus ja bokserimoottori.

Kolmas valtti ei loista enää aivan yhtä kirkkaana kuin aiemmin. Subaru automerkkinä ja Forester automallina on niittänyt katsastus- ja vikatilastoissa mainetta vähävikaisuudella. Maine on tältä osin hieman rapautunut, sillä vuosimallin 2008 Forestereissa on ollut ongelmia etu- ja taka-akselistossa sekä jarruissa.

Subaru_Forester

Boksereihin luottaen

Subaru esitteli boxermoottorinsa ensi kertaa toukokuussa vuonna 1966. Sittemmin Subarujen keulille on istutettu yli 16 miljoonaa boxeria. Japanilainen Subaru on ainoa autonvalmistaja, jonka mallistoon ei kuulu muita moottoreita kuin boksereita.

Boxerissa männät liikkuvat toisiinsa nähden vastakkaisiin suuntiin tasapainossa kampiakselin molemmin puolin. Ratkaisu tuo sen edun, että moottori käynniltään erittäin värinätön. Subarun mukaan rakenne myös parantaa moottorin kestävyyttä ja luotettavuutta.

Subaru_Forester

Nykyistä kolmannen sukupolven nelisylinteristä boxermoottoria on kehitetty aiemmasta. Sylinterien halkaisijaa pienentämällä ja iskunpituutta kasvattamalla moottoriin on haettu lisää vääntöä erityisesti kierrosalueen keskivaiheella. Polttoainetaloutta on haettu tekemällä liikkuvat osat kuten männät ja kiertokanget aiempaa kevyemmistä materiaaleista.

Lopputulos ei kuitenkaan ole erityisen pihi. Luvattu keskikulutus 8,5 litraa sadalla kilometrillä on aika paljon – nelivetoiseksikin. Se tietää kilometriä kohden 197 gramman hiilidioksidipäästöjä.

Subaru_Forester

Rakenne vakauttaa

Ajettavuuden kannalta on otollista, että matalarakenteinen moottori on asennettu korissa alhaalle. Kun painopiste on matalalla, on eteneminen vakaata eikä auto ole altis sivuttaisheilahteluille.

Moottorin jatkeena on symmetrinen neliveto, joka säätelee alituiseen voimanjakoa etu- ja taka-akseliston välillä sen mukaan, kuinka pito vaihtelee.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voimaa ja outoa ryntäilyä

Kaksilitrainen turbomylly suo käyttöön riittävästi tehoa. Sitä on 240 hevosvoimaa ja vääntöä on 350 newtonmetriä.

Outo ominaisuus on turhaan huudattava tyhjäkäynti. Tyhjäkäynnin kierrokset huitelevat 1 400:n kierroksen huitteilla moottori kylmänä – ja myös moottori lämpimänä eli sen jälkeen, kun auto on ajon jäljiltä sammutettu ja käynnistetään uudestaan. Ajon aikana punaisissa valoissa seisahtuessa kierrokset tippuvat siedettäviksi eli noin 700 kierrokseen.

Subaru_Forester

Tyhjäkäynnin elämöinti on hieman noloa kaikuvassa pysäköintihallissa, eikä se tee tietty hyvää kulutuksellekaan.

Tehon annostelussa on myös pulmia, sillä kaasupolkimen vaste on erityisen herkkä. Etenemisestä – eritoten liikkeellelähdöistä –  ja pysäköinnistä tulee nytkähtelevää ja ryntäilevää. Kaasuvasteen opettelu ottaa aikaa.

Lisää sivuttaistukea

Etuistuimen sivuttaistuki on olematon, joten sinänsä tyylikkäillä nahkaistuimilla takamus liukuilee sivusuunnassa. Istuimet ovat toki sähkösäätöiset, mutta monipuolisemmin säätyviäkin istuimia on koettu tässä auto- ja hintaluokassa.

Sisäilme on kaikkiaan hieman muovinen.

Subaru_Forester

Myydyin malli

Koeajossa on valmistajansa myydyin automalli Suomessa. Lähes puolet myydyistä Subaruista on Forestereita.

Alla on Forestereista tyyrein eli XT Exclusive -varusteltu versio, joka maksaa ilman lisävarusteita rapiat 54 600 euroa. Malliston lippulaivaversioon on ladattu vakiona niin kattava katras varusteita, ettei lisävarustelistalta ole ruksata kuin 877 euron metalliväri.

Subaru_Forester

Jos on valmis tinkimään navigointijärjestelmästä, nahkaverhoilusta matkustamossa, kattoluukusta, Harman/Kardon-audiojärjestelmästä ja avaimettomasta käytöstä, kohdistuu valinta XT Sport -versioon, joka maksaa vakiovarusteisena 47 859 euroa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov

Lisätietoja: www.subaru.fi/forester/

Subaru Forester 2.0 XT Exclusive CVT

Hinta alkaen

54 601 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, portaaton automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

177 kW (240 hv), 5600 r/min

Vääntö

350 Nm (2400–3600 r/min)

Vääntö

350 Nm (2400–3600 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,5 s

Huippunopeus

221 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 8,5 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

197 g/km

Mitat

pituus 4595 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2640 mm

Takuu

3 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat