3.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.4 myy syystäkin pikkusisartaan paremmin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.4 on valmistajansa ensimmäinen katumaasturikorinen sähköauto, joka on viimeistelty ID.3-viistoperää paremmin. Hyvää: voimalinja, tilat, laatuvaikutelma. Huonoa: tietoviihdejärjestelmä, hipaisukytkimet, tiukka luistonestojärjestelmä talvella. Volkswagen ID.3:n, jonka käyttötestin saimme hiljattain maaliin, yksi varteenotettavimmista auton kilpailijoista on valmistajan toinen MEB-perusrakenteelle rakennettu auto – Volkswagen ID.4 -katumaasturi. Autojen hintaero hinnat alkaen -mallien kohdalla on ainoastaan 3 582 euroa, joten jo se selittää osaltaan, miksi ID.4:ää on myyty Suomessa heinäkuun loppuun mennessä yli tuplamäärä ID.3:een nähden. Onpa auto ehtinyt voittamaan myös Vuoden Auto Maailmassa 2021 -palkinnonkin.Kun tähän ynnätään vielä katumaasturikorin tuoma egolisä sekä suomalaisille pyhä peräkärryn vetokyky (joka ID.3:sta puuttuu täysin), lähtökohdat ovat ID.4:lle vähintään suotuisat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIloisempi ilmestysID.4:ssä tuntuu jo autoon noustessa olevan enemmän elämäniloa kuin kolmosessa: oveen on raaskittu laittaa verhoilua, ja istuimet näyttävät kutsuvilta sekä tuntuvat laadukkailta. Yksi asia on kuitenkin tallella – moneen kertaan morkattu tietoviihdejärjestelmä. Mainittakoon kuitenkin, että 10-tuumainen näyttö tuntuu riittävän toimintojen ohjaamiseen hyvin, eikä lisävarusteista 12-tuumaista ruutua osaa kaivata.Tilojen puolesta auto tuntuu ID.3:a avarammalta, mutta iso osa tästä tuntumasta johtunee suuremmasta korkeudesta ja leveydestä – polvitilaa takana ei ole kauheasti viistoperämallia enemmän, mutta ei sitä enempää tarvitsisikaan.Suurempi ero syntyy tavaratilassa, jota ID.4:ssä on varsin mukavat 543 litraa. Takapenkit kaatamalla tilaa saadaan laajennettua aina 1 575 litraan asti.Painavaa ei tarvitse paimentaaMitä tulee ajettavuuteen, ID.4:n korin korkeuden ja massan havaitsee selvästi pienenä nojailemisena. Alusta on mukavuuspainotteinen, eivätkä esimerkiksi tien poikittaissaumat täräytä pahasti 20-tuumaisista renkaista huolimatta. Progressiivinen ohjaus toimii tarkasti ja muuttaa välitystä sopivassa suhteessa vauhdin kasvaessa.150 kilowatin (204 hv) teho riittää mainiosti ID.4:n liikuttamiseen ohitustilanteissakin, vaikka autolle on kertynyt omamassaa 2 124 kilogramman edestä. Voimalinja on Volkswagenin tapaan hienostunut ja helppo ajettava. Nollasta sataan auto kiihtyy 8,5 sekunnissa, joten vauhdinnälkäiset saattavat kaivata vielä lisää hönkyä. Tätä varten saatavilla on myös nelivetoinen 220 kilowatin (299 hv) tehoinen ID.4 GTX, jolla samainen kiihdytys tapahtuu valmistajan mukaan jo 6,2 sekunnissa.Matkanteko ei täyttä tuskaaID.4:n kokoon nähden kulutus on kohtuullinen. Koeajossa saavutimme maantiepainotteisessa ajossa 19 kWh/100 km -tason, mikä tarkoittaa noin 400 kilometrin toimintamatkaa. Pienemmillä nopeuksilla ja kesäisemmässä kelissä voi pihimpi ajaa hyvinkin 450 km ilman välilatauksia.Koeajoyksilön luvataan vastaanottavan energiaa enintään 125 kW:n teholla, ja tarpeeksi tyhjällä akulla tämä toteutuukin. ID.3:n tapaan latausteho lähtee laskemaan varsin lineaarisesti kun akkua on ladattu kolmannes – eli jos reitin varrella on useampi suurteholaturi, kannattaa hyödyntää niiden ja lyhyiden pysähdysten taktiikkaa. 50 kW:n asemilta ID.4 tuntuu ottavan täyttä tehoa lähes tappiin asti.Uusissa sähköautoissa kolmen vaiheen vaihtovirtalataus alkaa olla vakiintunut käytäntö, eikä ID.4 tee tässä poikkeusta. Autoa voi siis ladata kotilaturissakin 11 kilowatin teholla, kunhan käytössä on ne kolme vaihetta.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volkswagen ID.4 1st 77 kWh 150 kW Hinta alkaen 48 789 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 789 € Moottori Sähköauto, takaveto. Teho 150 kW (204 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 82,0 / 77,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 125 kW. Toimintamatka 495 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 160 km/h Mitat pituus 4584 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1640 mm, akseliväli 2771 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle