3.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.4 myy syystäkin pikkusisartaan paremmin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.4 on valmistajansa ensimmäinen katumaasturikorinen sähköauto, joka on viimeistelty ID.3-viistoperää paremmin. Hyvää: voimalinja, tilat, laatuvaikutelma. Huonoa: tietoviihdejärjestelmä, hipaisukytkimet, tiukka luistonestojärjestelmä talvella. Volkswagen ID.3:n, jonka käyttötestin saimme hiljattain maaliin, yksi varteenotettavimmista auton kilpailijoista on valmistajan toinen MEB-perusrakenteelle rakennettu auto – Volkswagen ID.4 -katumaasturi. Autojen hintaero hinnat alkaen -mallien kohdalla on ainoastaan 3 582 euroa, joten jo se selittää osaltaan, miksi ID.4:ää on myyty Suomessa heinäkuun loppuun mennessä yli tuplamäärä ID.3:een nähden. Onpa auto ehtinyt voittamaan myös Vuoden Auto Maailmassa 2021 -palkinnonkin.Kun tähän ynnätään vielä katumaasturikorin tuoma egolisä sekä suomalaisille pyhä peräkärryn vetokyky (joka ID.3:sta puuttuu täysin), lähtökohdat ovat ID.4:lle vähintään suotuisat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIloisempi ilmestysID.4:ssä tuntuu jo autoon noustessa olevan enemmän elämäniloa kuin kolmosessa: oveen on raaskittu laittaa verhoilua, ja istuimet näyttävät kutsuvilta sekä tuntuvat laadukkailta. Yksi asia on kuitenkin tallella – moneen kertaan morkattu tietoviihdejärjestelmä. Mainittakoon kuitenkin, että 10-tuumainen näyttö tuntuu riittävän toimintojen ohjaamiseen hyvin, eikä lisävarusteista 12-tuumaista ruutua osaa kaivata.Tilojen puolesta auto tuntuu ID.3:a avarammalta, mutta iso osa tästä tuntumasta johtunee suuremmasta korkeudesta ja leveydestä – polvitilaa takana ei ole kauheasti viistoperämallia enemmän, mutta ei sitä enempää tarvitsisikaan.Suurempi ero syntyy tavaratilassa, jota ID.4:ssä on varsin mukavat 543 litraa. Takapenkit kaatamalla tilaa saadaan laajennettua aina 1 575 litraan asti.Painavaa ei tarvitse paimentaaMitä tulee ajettavuuteen, ID.4:n korin korkeuden ja massan havaitsee selvästi pienenä nojailemisena. Alusta on mukavuuspainotteinen, eivätkä esimerkiksi tien poikittaissaumat täräytä pahasti 20-tuumaisista renkaista huolimatta. Progressiivinen ohjaus toimii tarkasti ja muuttaa välitystä sopivassa suhteessa vauhdin kasvaessa.150 kilowatin (204 hv) teho riittää mainiosti ID.4:n liikuttamiseen ohitustilanteissakin, vaikka autolle on kertynyt omamassaa 2 124 kilogramman edestä. Voimalinja on Volkswagenin tapaan hienostunut ja helppo ajettava. Nollasta sataan auto kiihtyy 8,5 sekunnissa, joten vauhdinnälkäiset saattavat kaivata vielä lisää hönkyä. Tätä varten saatavilla on myös nelivetoinen 220 kilowatin (299 hv) tehoinen ID.4 GTX, jolla samainen kiihdytys tapahtuu valmistajan mukaan jo 6,2 sekunnissa.Matkanteko ei täyttä tuskaaID.4:n kokoon nähden kulutus on kohtuullinen. Koeajossa saavutimme maantiepainotteisessa ajossa 19 kWh/100 km -tason, mikä tarkoittaa noin 400 kilometrin toimintamatkaa. Pienemmillä nopeuksilla ja kesäisemmässä kelissä voi pihimpi ajaa hyvinkin 450 km ilman välilatauksia.Koeajoyksilön luvataan vastaanottavan energiaa enintään 125 kW:n teholla, ja tarpeeksi tyhjällä akulla tämä toteutuukin. ID.3:n tapaan latausteho lähtee laskemaan varsin lineaarisesti kun akkua on ladattu kolmannes – eli jos reitin varrella on useampi suurteholaturi, kannattaa hyödyntää niiden ja lyhyiden pysähdysten taktiikkaa. 50 kW:n asemilta ID.4 tuntuu ottavan täyttä tehoa lähes tappiin asti.Uusissa sähköautoissa kolmen vaiheen vaihtovirtalataus alkaa olla vakiintunut käytäntö, eikä ID.4 tee tässä poikkeusta. Autoa voi siis ladata kotilaturissakin 11 kilowatin teholla, kunhan käytössä on ne kolme vaihetta.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volkswagen ID.4 1st 77 kWh 150 kW Hinta alkaen 48 789 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 789 € Moottori Sähköauto, takaveto. Teho 150 kW (204 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 82,0 / 77,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 125 kW. Toimintamatka 495 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 160 km/h Mitat pituus 4584 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1640 mm, akseliväli 2771 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?