27.1.2024

Koeajo: Volkswagen Touareg R – ekonaamioitu tehopakkaus

Volkswagen Touareg on janoinen tehopakkaus, jonka ekoarvoista voi olla montaa mieltä. Hyvää: suorituskyky, ajomukavuus, sisätilat Huonoa: reipas kulutus, pieni ajoakku

Volkswagenin R-perhe saa täydennystä malliston kärkipäähän Touaregin muodossa. Kyseessä on VW:n suurin katumaasturi, joka saa kunnian olla VW:n kaikkien aikojen tehokkain automalli.

Touaregin uudistuksen myötä malin konevalikoima supistuu olemattomiin. Tätä nykyä autoon on tarjolla vain yksi moottori, joka on ladattava hybridi. Kyyneleitä ei välttämättä kannata vuodattaa, sillä kyseessä on puhutteleva tapaus.

Konepellin alla on tarjolla jatkossa todellista viherpesua. Saattaisi nimittäin kuvitella, että Volkswagenin eHybrid olisi taloudellinen vaihtoehto vaikkapa perinteisen dieselin rinnalle. Totuus on kuitenkin hieman toinen, etenkin jos ladattavaa hybridiä ei aina huvita latailla.

Jos ajoakussa ei ole potkua, Volkswagenin pistokehybridi nielaisee menovettä yhdistetyssä ajossa helposti 12–13 litraa sadalla kilometrillä. Touareg on toki kookas, mutta tällaiset lukemat ovat vuonna 2024 melko turhan reippaita. Syy on ainakin osittain tehontuotossa, jota Volkswagenissa piisaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voimaa riittävästi

Konepelin alla on kolmelitrainen V6, jonka lisukkeeksi on laitettu 136-heppainen sähkömoottorilla. Yhteensä voimalinjasta napataan tehoa 462 hevosvoimaa ja 700 Nm. R-mallinimelle on siis katetta. Vaikka auto on kookas ja painava, makuulta sataan kilometriin tunnissa irrotaan 5,1 sekunnissa.

Kuutoskoneen luonne on piilotettu sähköisen voimalinjan taakse. Alkuun  ajellessa tulee mieleen, että polttomoottori lienee nelisylinterinen. Äänimaailma paljastaa kuusukon, mutta toki vain sporttisemmassa ajotilassa. Ekoasennossa Touareg R pysyttelee vaimeana, eikä huutele sylinteriluvustaan.

Autossa on pieni 14 kWh kokoinen ajoakku, jonka pitäisi tarjota 48 kilometriä sähköistä toimintamatkaa. Kesällä lukema voi hyvinkin pitää kutinsa, mutta talvikelissä eväät on syöty nopeammin. Kun pakkanen paukkuu, on 30 kilometrin sähkökyyti jo hyvä suoritus. Energiaa hupenee ison hytin lämmittämiseen, muttei Touareg tunnu muutenkaan olevan kovin energiapihi.

Mallissa on kyse faceliftistä, joten kokonaan uudesta malista ei tällä kertaa voida puhua. Suurimmat eroavaisuudet löytyvät ulkokuoren suhteen takaosasta. VW-logo on muuttunut valaistuksi ja lätkä hehkuu näin ollen punaisena. Kyseessä on hauska pieni yksityiskohta, vaikka mitään toiminnallisuutta siinä ei olekaan.

Toinen merkittävä uudistus ovat ajovalot, joista löytyy yli 38 000 erillistä lediä. Valoautomatiikka on vakuuttavaa, sillä pimeällä auto sammuttelee ja sytyttelee LEDejä vastaantulevien autojen osuessa valokeilaan. Etulyhdyt ovat kieltämättä erinomaiset, ja parantavat turvallisuutta merkittävästi.

Isot sisätilat

Touaregissa on moni asia myös ennallaan. Sisällä on hyvät sisätilat ja kuskin paikalla viihtyy. Eikä moittimista ole takamatkustajillakaan. Tavaratila on viidellä istuimella hyvä, mutta se venyy lähes pakettiautomaiseksi tilaksi takapenkit kaatamalla. Koeajon aikana VW:llä tuli kuljetettua viisihenkisen rock-yhtyeen soittokamat, jotka normaalisti nielaisevat jakeluauton kapasiteetin

Ohjaamo on viihtyisä tapaus, ja isokokoinen tietoviihdenäyttö toimii intuitiivisesti. Komponentit ovat monesta muusta mallista tuttuja, mutta on Touaregissa jotain, mitä muissa malleissa ei. Keskikonsolissa on äänenvoimakkuuden säätörulla, joka huokuu Premiumia. Laatu asuu pienissä yksityiskohdissa.

Keskikonsolista löytyy myös ilma-alustan ja ajotilojen säätörullat, jotta kaikkea ei ole tarvinnut piilottaa tietoviihdenäytön taakse. Osa säädöistä on paikallaan jättää fyysisiksi. Touaregin ohjauspyörään olisi sopineet fyysiset kytkimet hipaisumallien sijaan, mutta kaikkea ei voi saada. Volkswagenin rattipainikkeiden toiminnassa on edelleen toivomisen varaa, eikä Touareg tee tässä poikkeusta.

Ajomukavuus on kohdallaan ja ohjaamo on ilahduttavan hiljainen. Rengasmelu on melkeinpä olematon, mikä johtunee ainakin osaltaan siitä, että alla pyörivät renkaat ovat korkeaprofiiliset kitkat. Rikos lienee harkittu, ja kookkaat vanteet kestävät ulkonäkömielessä hieman korkeammat kumit.

Touaregin vahvuuksiin lukeutuu hyvä vetokyky, sillä koukkuun saa kiinnittää 3500 kiloa raahattavaa. Autossa myös riittää potkua moisen lastin kiskomiseen. Turakka nyppää siis hevostrailerin, matkailuvaunun tai muun painavan nupinjatkeen kiltisti mukaansa.

Koeajon sattuessa talviolosuhteisiin, on pakko mainita, että Volkswagenin avut ovat kiistattomat. Nelivetoinen kookas SUV selvittää huonot ajo-olosuhteet moitteetta ja auto kiipeä jopa peräkärry perässään tilanteista, joissa vajaavetoiselle joutuu tilaamaan hinauskyydin. Ainoa haaste on kylmä ilma, joka imaisee pienen ajoakun tyhjäksi hetkessä.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Volkswagen Touareg eHybrid 4Motion

LATAUSHYBRIDI, neliveto
6-syl. bensiinimoottori 2 995 cm3
8-vaihteinen automaattivaihteisto
Teho 340 kW (462 hv), 700 Nm
Sähkömoottorin teho 100 kW (136 hv)

Akku 14,3 kWh
Lataus Type 2: 7,2 kW (1×16 A)

WLTP-kulutus
02,6 l/100km
CO2-päästöt 59 g/km
Toimintamatka sähköllä 48 km

Suorituskyky 0–100 km/h 5,1 s
Huippunopeus 250 km/h

Mitat
Pituus 4 878 mm
Leveys 1 984 mm
Korkeus 1 717 mm
Akseliväli 2 904 mm
Tavaratila 665 l

Omamassa 2 360 kg
Perävaunu 750 kg / 3500 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2018)

Takuu 2 v
Hybridijärjestelmän akku  8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 93 230 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat