27.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Touareg R – ekonaamioitu tehopakkaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Touareg on janoinen tehopakkaus, jonka ekoarvoista voi olla montaa mieltä. Hyvää: suorituskyky, ajomukavuus, sisätilat Huonoa: reipas kulutus, pieni ajoakku Volkswagenin R-perhe saa täydennystä malliston kärkipäähän Touaregin muodossa. Kyseessä on VW:n suurin katumaasturi, joka saa kunnian olla VW:n kaikkien aikojen tehokkain automalli. Touaregin uudistuksen myötä malin konevalikoima supistuu olemattomiin. Tätä nykyä autoon on tarjolla vain yksi moottori, joka on ladattava hybridi. Kyyneleitä ei välttämättä kannata vuodattaa, sillä kyseessä on puhutteleva tapaus. Konepellin alla on tarjolla jatkossa todellista viherpesua. Saattaisi nimittäin kuvitella, että Volkswagenin eHybrid olisi taloudellinen vaihtoehto vaikkapa perinteisen dieselin rinnalle. Totuus on kuitenkin hieman toinen, etenkin jos ladattavaa hybridiä ei aina huvita latailla. Jos ajoakussa ei ole potkua, Volkswagenin pistokehybridi nielaisee menovettä yhdistetyssä ajossa helposti 12–13 litraa sadalla kilometrillä. Touareg on toki kookas, mutta tällaiset lukemat ovat vuonna 2024 melko turhan reippaita. Syy on ainakin osittain tehontuotossa, jota Volkswagenissa piisaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voimaa riittävästi Konepelin alla on kolmelitrainen V6, jonka lisukkeeksi on laitettu 136-heppainen sähkömoottorilla. Yhteensä voimalinjasta napataan tehoa 462 hevosvoimaa ja 700 Nm. R-mallinimelle on siis katetta. Vaikka auto on kookas ja painava, makuulta sataan kilometriin tunnissa irrotaan 5,1 sekunnissa. Kuutoskoneen luonne on piilotettu sähköisen voimalinjan taakse. Alkuun ajellessa tulee mieleen, että polttomoottori lienee nelisylinterinen. Äänimaailma paljastaa kuusukon, mutta toki vain sporttisemmassa ajotilassa. Ekoasennossa Touareg R pysyttelee vaimeana, eikä huutele sylinteriluvustaan. Autossa on pieni 14 kWh kokoinen ajoakku, jonka pitäisi tarjota 48 kilometriä sähköistä toimintamatkaa. Kesällä lukema voi hyvinkin pitää kutinsa, mutta talvikelissä eväät on syöty nopeammin. Kun pakkanen paukkuu, on 30 kilometrin sähkökyyti jo hyvä suoritus. Energiaa hupenee ison hytin lämmittämiseen, muttei Touareg tunnu muutenkaan olevan kovin energiapihi. Mallissa on kyse faceliftistä, joten kokonaan uudesta malista ei tällä kertaa voida puhua. Suurimmat eroavaisuudet löytyvät ulkokuoren suhteen takaosasta. VW-logo on muuttunut valaistuksi ja lätkä hehkuu näin ollen punaisena. Kyseessä on hauska pieni yksityiskohta, vaikka mitään toiminnallisuutta siinä ei olekaan. Toinen merkittävä uudistus ovat ajovalot, joista löytyy yli 38 000 erillistä lediä. Valoautomatiikka on vakuuttavaa, sillä pimeällä auto sammuttelee ja sytyttelee LEDejä vastaantulevien autojen osuessa valokeilaan. Etulyhdyt ovat kieltämättä erinomaiset, ja parantavat turvallisuutta merkittävästi. Isot sisätilat Touaregissa on moni asia myös ennallaan. Sisällä on hyvät sisätilat ja kuskin paikalla viihtyy. Eikä moittimista ole takamatkustajillakaan. Tavaratila on viidellä istuimella hyvä, mutta se venyy lähes pakettiautomaiseksi tilaksi takapenkit kaatamalla. Koeajon aikana VW:llä tuli kuljetettua viisihenkisen rock-yhtyeen soittokamat, jotka normaalisti nielaisevat jakeluauton kapasiteetin Ohjaamo on viihtyisä tapaus, ja isokokoinen tietoviihdenäyttö toimii intuitiivisesti. Komponentit ovat monesta muusta mallista tuttuja, mutta on Touaregissa jotain, mitä muissa malleissa ei. Keskikonsolissa on äänenvoimakkuuden säätörulla, joka huokuu Premiumia. Laatu asuu pienissä yksityiskohdissa. Keskikonsolista löytyy myös ilma-alustan ja ajotilojen säätörullat, jotta kaikkea ei ole tarvinnut piilottaa tietoviihdenäytön taakse. Osa säädöistä on paikallaan jättää fyysisiksi. Touaregin ohjauspyörään olisi sopineet fyysiset kytkimet hipaisumallien sijaan, mutta kaikkea ei voi saada. Volkswagenin rattipainikkeiden toiminnassa on edelleen toivomisen varaa, eikä Touareg tee tässä poikkeusta. Ajomukavuus on kohdallaan ja ohjaamo on ilahduttavan hiljainen. Rengasmelu on melkeinpä olematon, mikä johtunee ainakin osaltaan siitä, että alla pyörivät renkaat ovat korkeaprofiiliset kitkat. Rikos lienee harkittu, ja kookkaat vanteet kestävät ulkonäkömielessä hieman korkeammat kumit. Touaregin vahvuuksiin lukeutuu hyvä vetokyky, sillä koukkuun saa kiinnittää 3500 kiloa raahattavaa. Autossa myös riittää potkua moisen lastin kiskomiseen. Turakka nyppää siis hevostrailerin, matkailuvaunun tai muun painavan nupinjatkeen kiltisti mukaansa. Koeajon sattuessa talviolosuhteisiin, on pakko mainita, että Volkswagenin avut ovat kiistattomat. Nelivetoinen kookas SUV selvittää huonot ajo-olosuhteet moitteetta ja auto kiipeä jopa peräkärry perässään tilanteista, joissa vajaavetoiselle joutuu tilaamaan hinauskyydin. Ainoa haaste on kylmä ilma, joka imaisee pienen ajoakun tyhjäksi hetkessä. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Volkswagen Touareg eHybrid 4Motion LATAUSHYBRIDI, neliveto 6-syl. bensiinimoottori 2 995 cm3 8-vaihteinen automaattivaihteisto Teho 340 kW (462 hv), 700 Nm Sähkömoottorin teho 100 kW (136 hv) Akku 14,3 kWh Lataus Type 2: 7,2 kW (1×16 A) WLTP-kulutus 02,6 l/100km CO2-päästöt 59 g/km Toimintamatka sähköllä 48 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,1 s Huippunopeus 250 km/h Mitat Pituus 4 878 mm Leveys 1 984 mm Korkeus 1 717 mm Akseliväli 2 904 mm Tavaratila 665 l Omamassa 2 360 kg Perävaunu 750 kg / 3500 kg Euro NCAP 5 tähteä (2018) Takuu 2 v Hybridijärjestelmän akku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 93 230 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 9.5.2024 Automatkailu Automatkailija: Tanskassa hölmöilemällä voit menettää autosi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe