13.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 omilla maillaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruotsalainen auto sopii parhaiten Ruotsiin – pienin varauksin. Saimme talvista matkailujuttua tehdessämme runsaasti kokemuksia Volvo XC90 D5 -katumaasturista sen omimmassa ympäristössään eli ruotsalaisilla teillä. Kaikkiaan taivalsimme autolla kolmen päivän aikana noin 2 000 kilometriä, eli sikäläisittäin 200 peninkulmaa.Joukkoon mahtui muutama yllättäväkin seikka, ja osaan niistä ei Suomessa vastaavaa mallia ajaessaan ole kiinnittänyt mitään huomiota.Ensimmäiseksi pistää silmään koeajoauton ja paikallisen autokannan välinen suhde. Suomalaisittain kallis Volvon malli ei herätä juuri mitään huomiota, kateudesta puhumattakaan, onhan Ruotsin suosituin auto ollut kautta aikojen juuri Volvo. Myyntitilastojen top kymppiin mahtuu yhä peräti neljä göteborgilaistehtaan mallia.Kaiken lisäksi suuri osa Volvoista jää kappalemääräisestikin kotimaahan, mikä taas tekee autojen kehittämisestä juuri Ruotsin tiestöön ja liikenteeseen sopivaksi perusteltua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKotimaahan porrastettuMatkustamon hiljaisuus on ollut Volvolla jo vuosikausia hallussa. Myös koeajetun D5-moottorisen XC90:n melutaso on vaimea: etupenkkiläiset voivat ääntään korottamatta keskustella kolmannella istuinrivillä olevien kanssa, vaikka ruotsalainen asvaltti ei olekaan mitään erityisen sileää laatua.Matkanteon miellyttävyyttä maantiellä lisää myös vaihteiston välitysten porrastaminen ruotsalaiseen nopeusrajoituskäytäntöön sopivaksi. 90 km/h perusrajoituksella edettäessä suurimman vaihteen välitys on juuri ja juuri riittävän lyhyt, jotta moottorista kantautuva jyrinä pysyttelee taka-alalla. Suomessa 80 km/h merkitsee samalla autolla yhtä vibraa.Se, että Volvossa on kolme samaan suuntaan katsovaa penkkiriviä, on tietenkin viihtyvyyden kannalta iso juttu, vaikka matkustajia olisikin vain viisi kuten meidän tapauksessamme. Paitsi, että klaustrofobia ei vaivaa, takeille ja muulle matkatilpehöörille jää oma, ylimääräinen tilansa.Volvot eivät ole juuri koskaan olleet erityisen jousitusmukavia autoja, ja sama pieni tärinä mikä on vaivannut merkin malleja jo kauan aikaa, on läsnä myös uudessa XC90:ssä. Näin, vaikka nyt ajettiin Ruotsin teillä, johon olisi alustan luullut ainakin sopivan.Liikennemerkit kopioituUusi Volvo myös keskustelee paikallisten liikennemerkkien kanssa – omalla tavallaan.Toisin kuin meillä, Ruotsissa nopeusvalvontakamerat on sijoitettu kaikkein riskialtteimpiin paikkoihin eli maanteiden sekä pienempien paikkakuntien yhdysteiden risteyksiin, ja rajoitus putoaa samassa usein niinkin alas kuin 60 km/h lukemaan.Hyvää palvelua niin autoilijoille kuin kyläläisten turvallisuudelle on se, että ennen jokaista kameraa varoitetaan erikseen liikennemerkillä. Näin vältytään turhilta ylinopeussakoilta, mutta myös taataan se, että nopeus takuulla pidetään alhaisena juuri siinä kriittisessä paikassa.Volvo itse osallistuu talkoisiin varoittamalla kamerasta navigaattoripohjaisesti, kuten nykyaikaisimmilla sovelluksilla on tapana. Suorastaan hienostunutta on se, että varoituksen myötä mittaristoon ja tuulilasin heijastusnäyttöön tulee näkyviin tismalleen sama sinivalkoinen liikennemerkki kuin tienkin varteen on pystytetty.Pieni detalji, joka kuitenkin sitoo auton ja valtion oivallisesti yhteen, ja parantaa osaltaan myös liikenneturvallisuutta.Tarkkuutta kaukaloihinSen sijaan XC90:n mukautuvat ajovalot eivät aivan asettuneet yksiin käytännön kanssa. Emme tiedä, ovatko ruotsalaiset liikennemerkit ja etenkin suuret opastetaulut maalattu voimakkaammin heijastavalla värillä kuin Suomessa, mutta joka kerta kun Volvon automaattivalot kytkivät pitkät päälle, merkit ja taulut heijastivat valon takaisin turhan voimakkaasti.Välillä pimeässä ja märässä kelissä ajettaessa tuntui jopa siltä kuin kuljettajaa olisi sojotettu taskulampulla silmiin! Myös vastaantulijat reagoivat valojen muuttuvaan kuvioon toisinaan pitkiä vilkuttamalla, aivan kuten Suomessa olemme muunkin merkkisissä autoissa kokeneet. Pientä hienosäätöä näihin sinänsä oiviin turvallisuusvarusteisiin siis vielä kaivattaisiin.Kuten olemme aikaisemmissa koeajoissamme kertoneet, uusimpien Volvojen suuntavakavuus on samaa korkeaa luokkaa kuin edeltäjillään, mutta ohjaus ja ohjautuvuus selvästi aiempaa tarkemmat.Tästä on hyötyä varsinkin keskikaiteellisilla ohituskaistateillä, joiksi aiempia leveäkaistateitä on Ruotsissa monin paikoin muunnettu. Kaiteiden välisessä kaukalossa on nyt kivempaa sompailla, kun suuren auton mitat ovat paremmin kuskin hallussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuninkaallinen valintaJohtopäätöksenä voi todeta, että kuningaskunnan kansalaiset eivät ole autovalinnoissaan aivan metsässä. Kun edellä mainittujen piirteiden päälle lisätään vielä Volvon tunnetusti hyvät talviominaisuudet, ruotsalaisten on oikeastaan helppo tehdä isänmaallinen hankinta.Etenkin, kun länsinaapurit saavat hankkia oman Volvonsa autoverottomaan hintaan. Siinä, jos missä suomalaiskansallinen kateus pyrkii väkisinkin pintaan – meillä tällainen auton, liikenteen ja verotuksen välinen symbioosi taitaa jäädä ikuiseksi haaveeksi.Teksti: Jussi Saarinen, Kuvat: Lauri Ahtiainen Volvo XC90 D5 AWD Inscription Hinta alkaen 87 786 € Koeajetun auton hinta varusteineen 108 867 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 8-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 165 kW (225 hv), 4420 r/min Vääntö 470 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 470 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää