21.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Ioniq Hybrid – kolmesti sähköinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq lähtee kolmen kaistan leveydellä mukaan sähköiseen kisaan. Hyvää: Kolmen sähköisen voimalinjan mallisto rohkea päänavaus, EV:n suuri toimintasäde ja nopea ladattavuus, hybridin painojakautuma ja ajettavuus. Huonoa: Sisätilojen materiaaleilla kikkailu syö mukavuutta, näkyvyys taakse. Hyundai sähköistyy – ja tekee sen kerralla sata lasissa. Korealaisvalmistaja tuo Euroopassa myyntiin Ioniqin, joka on maailman ensimmäinen kolme sähköistä voimalinjaa tarjoava automalli. Täyssähköisen Ioniqin tunnistaa muun muassa umpinaisesta keulamaskista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomeen loka-marraskuussa Ioniqit tulevat Suomessa jälleenmyyjille loka-marraskuussa. Ensimmäisinä ehtivät bensiinihybridi Ioniq Hybrid HEV ja täyssähköinen versio Ioniq EV. Noin puoli vuotta myöhemmin kauppojen lattioille ilmestyy pistokkeesta ladattava malli Ioniq Hybrid PHEV. Ioniq ei siis saa lainkaan pelkkää polttomoottoria käyttävää versiota. On helppo ennustaa, että samanlaista voimalinjojen kattausta tarjoaa pian moni muukin autonvalmistaja. Toistaiseksi hyvin harva autonvalmistaja on tehnyt todellista bisnestä hybrideillä tai sähköautoilla. Ruuhka-Euroopassa ja myös Suomessa korealaisserkkunsa Kian varjoon jäänyt Hyundai kuitenkin ilmeisesti laskee, että sen paras vaihtoehto uuteen nousuun on sähköistyminen. Uutuuden tuomista Eurooppaan helpottaa se, että Ioniq on jo vuodenvaihteesta lähtien ollut myynnissä kotikonnuillaan Aasian vauraissa osissa. Suomeen tulevat Ioniqit ovat eurooppalaisille kuluttajille kevyesti päivitettyjä. Esimerkiksi jousitukseen on tehty muutoksia. Virtaviivaisen näköinen – eikä vain näköinen Ioniq on muodoiltaan onnistunut auto. Virtaviivaisuus miellyttää. Samalla ilmanvastuskerroin on saatu tämän autoluokan pienimmäksi (0,24 Cd). Auton sisätiloissa on käytetty luovasti ekologisia materiaaleja. Mahdollisimman luonnollisesti tuotetuissa pinnoissa on esimerkiksi vulkaanista kiveä ja sokeriruokoa. Tämä kaikki epäilemättä auttaa vaikkapa kierrätystä auton elinkaaren päässä, mutta etupenkkiläisille jää vähän muovinen ja kolkko vaikutelma. Istuimet ovat onneksi laadukkaat ja hyvin säätyvät. Takapenkillä aerodynaaminen muotoilu hieman syö pään- ja hartiatilaa, mutta ei taakaksi asti. Kuskin näkyvyys taustapeilistä on takaikkunan persoonallisten muotojen vuoksi huono. Hybrideissä tavaratilaa on 443 litraa ja täyssähköisessä 350. Takaistuimet taitettuina tilaa on 1 505/1 410 litraa. Keskikonsolin 7-tuumainen näyttö on selkeä. Autoon luvataan helppo mobiililaitteiden yhdistettävyys. Kojelaudassa on paljohkosti nappuloita ja säätimiä, mutta niihin tottuu nopeasti. Auton turvallisuusjärjestelmissä ei ole moittimista, sillä mukautuva vakionopeudensäädin, hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti ja vähän muutakin löytyy. Kolmena versiona Hybridin voimalinja on yksinkertainen, mutta toimiva. Bensiinimoottori on nelisylinterinen Kappa 1,6 GDI. Yhdessä sähkömoottorin (1,56 kWh:n akku) se tuottaa 141 hevosvoiman (103,6 kW) maksimitehon. Kiihtyvyys on hyvä, ja Sport-ajotilassa auton saa pitämään pienemmän vaihteen pidempään. Moottori toimii kaksoiskytkinvaihteiston kanssa luontevasti. Ajaminen on helppoa etenkin taajamissa, moottoritiellä puhtia saisi olla vähän enemmän. Täyssähköistä versiota vauhdittaa 28 kWh:n akusto. Toimintasäteeksi luvataan 280 kilometriä. Pikalaturilla akku latautuu kolmivaihevirralla 80 prosenttiin ennätyksellisen rivakasti eli 24 minuutissa. Niin sanottu ohituskiihtyvyys (80–120 km/h) on mainio eli 7,7 sekuntia ja vääntöä reilusti. Jousitus ja akselisto eivät tuo takapainoiselle täyssähköversiolle samanlaista ajomukavuutta kuin hybridissä. Jarrutusenergian talteenotto toimii tehokkaasti. Ensituntuma etenkin Ioniqin hybridistä on lupaava. Hyundain viiden vuoden takuu (+ peräti 8 vuotta akulle) on kelpo bonus. Hintoja Suomen-mallistolle ei ole vielä kerrottu. Valistunut arvio on, että Hyundai pyrkii selvästi kilpailijansa Toyota Priuksen lähtöhinnan (34 981 euroa) alle. Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen, valmistaja Hyundai Ioniq Hybrid HEV 1.6 GDI Moottori Bensiinimoottori, 1 580 cm³, 4 sylinteriä, suorasuihkutus Teho 78 kW (105 hv) Vääntö 147 Nm Teho 32 kW, 170 r/min Vääntö 147 Nm Akku Litium-ioni-polymeeri (1,56 kWh) Hybridijärjestelmän yhteisteho 105 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 79 g/km Mitat pituus 4470 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2700 mm Tavaratila: 443 l Euro NCAP Ei testattu Ecotest Ei testattu Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe