21.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Ioniq Hybrid – kolmesti sähköinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq lähtee kolmen kaistan leveydellä mukaan sähköiseen kisaan. Hyvää: Kolmen sähköisen voimalinjan mallisto rohkea päänavaus, EV:n suuri toimintasäde ja nopea ladattavuus, hybridin painojakautuma ja ajettavuus. Huonoa: Sisätilojen materiaaleilla kikkailu syö mukavuutta, näkyvyys taakse. Hyundai sähköistyy – ja tekee sen kerralla sata lasissa. Korealaisvalmistaja tuo Euroopassa myyntiin Ioniqin, joka on maailman ensimmäinen kolme sähköistä voimalinjaa tarjoava automalli.Täyssähköisen Ioniqin tunnistaa muun muassa umpinaisesta keulamaskista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomeen loka-marraskuussaIoniqit tulevat Suomessa jälleenmyyjille loka-marraskuussa. Ensimmäisinä ehtivät bensiinihybridi Ioniq Hybrid HEV ja täyssähköinen versio Ioniq EV. Noin puoli vuotta myöhemmin kauppojen lattioille ilmestyy pistokkeesta ladattava malli Ioniq Hybrid PHEV.Ioniq ei siis saa lainkaan pelkkää polttomoottoria käyttävää versiota. On helppo ennustaa, että samanlaista voimalinjojen kattausta tarjoaa pian moni muukin autonvalmistaja.Toistaiseksi hyvin harva autonvalmistaja on tehnyt todellista bisnestä hybrideillä tai sähköautoilla. Ruuhka-Euroopassa ja myös Suomessa korealaisserkkunsa Kian varjoon jäänyt Hyundai kuitenkin ilmeisesti laskee, että sen paras vaihtoehto uuteen nousuun on sähköistyminen.Uutuuden tuomista Eurooppaan helpottaa se, että Ioniq on jo vuodenvaihteesta lähtien ollut myynnissä kotikonnuillaan Aasian vauraissa osissa. Suomeen tulevat Ioniqit ovat eurooppalaisille kuluttajille kevyesti päivitettyjä. Esimerkiksi jousitukseen on tehty muutoksia.Virtaviivaisen näköinen – eikä vain näköinenIoniq on muodoiltaan onnistunut auto. Virtaviivaisuus miellyttää. Samalla ilmanvastuskerroin on saatu tämän autoluokan pienimmäksi (0,24 Cd). Auton sisätiloissa on käytetty luovasti ekologisia materiaaleja. Mahdollisimman luonnollisesti tuotetuissa pinnoissa on esimerkiksi vulkaanista kiveä ja sokeriruokoa. Tämä kaikki epäilemättä auttaa vaikkapa kierrätystä auton elinkaaren päässä, mutta etupenkkiläisille jää vähän muovinen ja kolkko vaikutelma.Istuimet ovat onneksi laadukkaat ja hyvin säätyvät. Takapenkillä aerodynaaminen muotoilu hieman syö pään- ja hartiatilaa, mutta ei taakaksi asti. Kuskin näkyvyys taustapeilistä on takaikkunan persoonallisten muotojen vuoksi huono. Hybrideissä tavaratilaa on 443 litraa ja täyssähköisessä 350. Takaistuimet taitettuina tilaa on 1 505/1 410 litraa.Keskikonsolin 7-tuumainen näyttö on selkeä. Autoon luvataan helppo mobiililaitteiden yhdistettävyys. Kojelaudassa on paljohkosti nappuloita ja säätimiä, mutta niihin tottuu nopeasti. Auton turvallisuusjärjestelmissä ei ole moittimista, sillä mukautuva vakionopeudensäädin, hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti ja vähän muutakin löytyy.Kolmena versionaHybridin voimalinja on yksinkertainen, mutta toimiva. Bensiinimoottori on nelisylinterinen Kappa 1,6 GDI. Yhdessä sähkömoottorin (1,56 kWh:n akku) se tuottaa 141 hevosvoiman (103,6 kW) maksimitehon. Kiihtyvyys on hyvä, ja Sport-ajotilassa auton saa pitämään pienemmän vaihteen pidempään. Moottori toimii kaksoiskytkinvaihteiston kanssa luontevasti. Ajaminen on helppoa etenkin taajamissa, moottoritiellä puhtia saisi olla vähän enemmän.Täyssähköistä versiota vauhdittaa 28 kWh:n akusto. Toimintasäteeksi luvataan 280 kilometriä. Pikalaturilla akku latautuu kolmivaihevirralla 80 prosenttiin ennätyksellisen rivakasti eli 24 minuutissa.Niin sanottu ohituskiihtyvyys (80–120 km/h) on mainio eli 7,7 sekuntia ja vääntöä reilusti. Jousitus ja akselisto eivät tuo takapainoiselle täyssähköversiolle samanlaista ajomukavuutta kuin hybridissä. Jarrutusenergian talteenotto toimii tehokkaasti.Ensituntuma etenkin Ioniqin hybridistä on lupaava. Hyundain viiden vuoden takuu (+ peräti 8 vuotta akulle) on kelpo bonus. Hintoja Suomen-mallistolle ei ole vielä kerrottu. Valistunut arvio on, että Hyundai pyrkii selvästi kilpailijansa Toyota Priuksen lähtöhinnan (34 981 euroa) alle.Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen, valmistaja Hyundai Ioniq Hybrid HEV 1.6 GDI Moottori Bensiinimoottori, 1 580 cm³, 4 sylinteriä, suorasuihkutus Teho 78 kW (105 hv) Vääntö 147 Nm Teho 32 kW, 170 r/min Vääntö 147 Nm Akku Litium-ioni-polymeeri (1,56 kWh) Hybridijärjestelmän yhteisteho 105 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 79 g/km Mitat pituus 4470 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2700 mm Tavaratila: 443 l Euro NCAP Ei testattu Ecotest Ei testattu Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen