30.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: katumaasturisuosikki Honda CR-V Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistuneen katumaasturisuosikin sydän sykkii väkevästi. Hyvää: moottori, viimeistely, kulutus, tavaratilan muunneltavuus. Huonoa: kosketusnäyttö, hinta. Uudistuneen Honda CR-V:n uusi sydän sykkii väkevänä, mutta polttoainetta pihistellen. Kaksoisahdettu 1,6-litrainen dieselmoottori on luvatulta keskikulutukseltaan (5,1 l/100km) vähäjanoinen. Sekalaisessa koeajossa nelivetoisen kulutus kipuaa yli kuuden litran.Uusi moottori kehittää tehoa 160 hevosvoimaa, jossa on 10 hevosvoimaa enemmän kuin 2,2 i-DTEC-moottorissa, jonka se korvaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivatonta vääntöäVääntö on säilynyt ennallaan siitäkin huolimatta, että uusi moottori on iskutilavuudeltaan yli puoli litraa pienempi. Vaivattoman etenemisen takaa kaksi ahdinta, jotka toimivat kaksivaiheisesti. Pienempi muuttuvasiipinen korkeapaineturbo toimii alhaisilla käyntinopeuksilla, joka tuntuu kaasupolkimen herkkänä vasteena. Matalapaineturbo lisää tehoa korkeilla käyntinopeuksilla.Kuusiportainen manuaalivaihteisto käyttäytyy eleettömästi.Tuntumaa hakemassaLuontevaa ajokäytöstä häiritsee ohjauksen keskialueen lievä tunnottomuus.Äänieristys on onnistunut eritoten kaupunki- ja taajamateillä ajettaessa, mutta maantiellä rengasäänet kantavat sisälle matkustamoon.Viimeistelyn taso on hyvä: kaikki toimii, sähkö säätää ja nahka hellii.Takaviistoon on vaikea tähystellä umpinaisen muotoilun vuoksi. Sivulinjan viimeinen ikkuna on pikemminkin muotoilullinen kuin käytännöllinen. Pysäköijä kiittää peruutuskameraa.Kojelaudan yläosassa on pieni näyttö ja sen alapuolella seitsentuumainen päänäyttö, jota ohjataan vasemman laidan pienikokoisin kytkimin ja koskettamalla. Pikkunäyttö on upotettuna suojassa, mutta päänäyttö on altis heijasteluille. Kosketusnäytön käskytysten tulee olla hipaisuja määrätietoisempia.Etuistuin on muhkea, mutta laimeasti sivutuettu. Takana istuvilla on väljät oltavat: tilaa on hartioille ja jaloille. Takana istutaan matalalla, mutta lattia on tasainen.Takakontissa on litroja mukavat 589. Takaistuimet kaatuvat kätevästi kahvasta. Tavaratilan ohut peite ei yllä muutoin viimeistellyn laatuvaikutelman tasolle.Tukku turva-avustimiaKaupunkiliikenteen hätäjarrutusavustin on vakiovaruste. Se vähentää peräänajovaaraa alhaisissa nopeuksissa (alle 32 km/h). Mikäli kuljettaja ei toimi varoituksen jälkeenkään, tapahtuu jarrutus automaattisesti.Uutta on ennakoiva vakionopeussäädin, joka on osa 1 799–1 900 euron ADAS Sensing -turvavarustepakettia. Siihen kuuluvat myös etutörmäysvaroitin, kaistavaroitin, liikennemerkkien tunnistus, kuolleen kulman avustin, poikittaisliikennehälytin ja kaukovaloautomatiikka.Kattavin Executive-varustelu tuo mukanaan muun muassa sähkötoimisen takaluukun.Edullisimmillaan manuaalivaihteisen nelivetoisen CR-V:n saa 39 899 eurolla. Sen voimanlähteenä on kaksilitrainen bensiinimoottori. Edullisin dieselmoottorinen nelivetoversio maksaa 41 900 euroa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4WD Executive Hinta alkaen 49 500 € Moottori Dieselmoottori 1 597 cm³, tuplaturbo, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 118 kW (160 hv), 4000 r/min Vääntö 350 Nm (2000 r/min) Vääntö 350 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 133 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää