30.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: katumaasturisuosikki Honda CR-V Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistuneen katumaasturisuosikin sydän sykkii väkevästi. Hyvää: moottori, viimeistely, kulutus, tavaratilan muunneltavuus. Huonoa: kosketusnäyttö, hinta. Uudistuneen Honda CR-V:n uusi sydän sykkii väkevänä, mutta polttoainetta pihistellen. Kaksoisahdettu 1,6-litrainen dieselmoottori on luvatulta keskikulutukseltaan (5,1 l/100km) vähäjanoinen. Sekalaisessa koeajossa nelivetoisen kulutus kipuaa yli kuuden litran.Uusi moottori kehittää tehoa 160 hevosvoimaa, jossa on 10 hevosvoimaa enemmän kuin 2,2 i-DTEC-moottorissa, jonka se korvaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivatonta vääntöäVääntö on säilynyt ennallaan siitäkin huolimatta, että uusi moottori on iskutilavuudeltaan yli puoli litraa pienempi. Vaivattoman etenemisen takaa kaksi ahdinta, jotka toimivat kaksivaiheisesti. Pienempi muuttuvasiipinen korkeapaineturbo toimii alhaisilla käyntinopeuksilla, joka tuntuu kaasupolkimen herkkänä vasteena. Matalapaineturbo lisää tehoa korkeilla käyntinopeuksilla.Kuusiportainen manuaalivaihteisto käyttäytyy eleettömästi.Tuntumaa hakemassaLuontevaa ajokäytöstä häiritsee ohjauksen keskialueen lievä tunnottomuus.Äänieristys on onnistunut eritoten kaupunki- ja taajamateillä ajettaessa, mutta maantiellä rengasäänet kantavat sisälle matkustamoon.Viimeistelyn taso on hyvä: kaikki toimii, sähkö säätää ja nahka hellii.Takaviistoon on vaikea tähystellä umpinaisen muotoilun vuoksi. Sivulinjan viimeinen ikkuna on pikemminkin muotoilullinen kuin käytännöllinen. Pysäköijä kiittää peruutuskameraa.Kojelaudan yläosassa on pieni näyttö ja sen alapuolella seitsentuumainen päänäyttö, jota ohjataan vasemman laidan pienikokoisin kytkimin ja koskettamalla. Pikkunäyttö on upotettuna suojassa, mutta päänäyttö on altis heijasteluille. Kosketusnäytön käskytysten tulee olla hipaisuja määrätietoisempia.Etuistuin on muhkea, mutta laimeasti sivutuettu. Takana istuvilla on väljät oltavat: tilaa on hartioille ja jaloille. Takana istutaan matalalla, mutta lattia on tasainen.Takakontissa on litroja mukavat 589. Takaistuimet kaatuvat kätevästi kahvasta. Tavaratilan ohut peite ei yllä muutoin viimeistellyn laatuvaikutelman tasolle.Tukku turva-avustimiaKaupunkiliikenteen hätäjarrutusavustin on vakiovaruste. Se vähentää peräänajovaaraa alhaisissa nopeuksissa (alle 32 km/h). Mikäli kuljettaja ei toimi varoituksen jälkeenkään, tapahtuu jarrutus automaattisesti.Uutta on ennakoiva vakionopeussäädin, joka on osa 1 799–1 900 euron ADAS Sensing -turvavarustepakettia. Siihen kuuluvat myös etutörmäysvaroitin, kaistavaroitin, liikennemerkkien tunnistus, kuolleen kulman avustin, poikittaisliikennehälytin ja kaukovaloautomatiikka.Kattavin Executive-varustelu tuo mukanaan muun muassa sähkötoimisen takaluukun.Edullisimmillaan manuaalivaihteisen nelivetoisen CR-V:n saa 39 899 eurolla. Sen voimanlähteenä on kaksilitrainen bensiinimoottori. Edullisin dieselmoottorinen nelivetoversio maksaa 41 900 euroa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4WD Executive Hinta alkaen 49 500 € Moottori Dieselmoottori 1 597 cm³, tuplaturbo, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 118 kW (160 hv), 4000 r/min Vääntö 350 Nm (2000 r/min) Vääntö 350 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 133 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa