30.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: katumaasturisuosikki Honda CR-V Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistuneen katumaasturisuosikin sydän sykkii väkevästi. Hyvää: moottori, viimeistely, kulutus, tavaratilan muunneltavuus. Huonoa: kosketusnäyttö, hinta. Uudistuneen Honda CR-V:n uusi sydän sykkii väkevänä, mutta polttoainetta pihistellen. Kaksoisahdettu 1,6-litrainen dieselmoottori on luvatulta keskikulutukseltaan (5,1 l/100km) vähäjanoinen. Sekalaisessa koeajossa nelivetoisen kulutus kipuaa yli kuuden litran.Uusi moottori kehittää tehoa 160 hevosvoimaa, jossa on 10 hevosvoimaa enemmän kuin 2,2 i-DTEC-moottorissa, jonka se korvaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivatonta vääntöäVääntö on säilynyt ennallaan siitäkin huolimatta, että uusi moottori on iskutilavuudeltaan yli puoli litraa pienempi. Vaivattoman etenemisen takaa kaksi ahdinta, jotka toimivat kaksivaiheisesti. Pienempi muuttuvasiipinen korkeapaineturbo toimii alhaisilla käyntinopeuksilla, joka tuntuu kaasupolkimen herkkänä vasteena. Matalapaineturbo lisää tehoa korkeilla käyntinopeuksilla.Kuusiportainen manuaalivaihteisto käyttäytyy eleettömästi.Tuntumaa hakemassaLuontevaa ajokäytöstä häiritsee ohjauksen keskialueen lievä tunnottomuus.Äänieristys on onnistunut eritoten kaupunki- ja taajamateillä ajettaessa, mutta maantiellä rengasäänet kantavat sisälle matkustamoon.Viimeistelyn taso on hyvä: kaikki toimii, sähkö säätää ja nahka hellii.Takaviistoon on vaikea tähystellä umpinaisen muotoilun vuoksi. Sivulinjan viimeinen ikkuna on pikemminkin muotoilullinen kuin käytännöllinen. Pysäköijä kiittää peruutuskameraa.Kojelaudan yläosassa on pieni näyttö ja sen alapuolella seitsentuumainen päänäyttö, jota ohjataan vasemman laidan pienikokoisin kytkimin ja koskettamalla. Pikkunäyttö on upotettuna suojassa, mutta päänäyttö on altis heijasteluille. Kosketusnäytön käskytysten tulee olla hipaisuja määrätietoisempia.Etuistuin on muhkea, mutta laimeasti sivutuettu. Takana istuvilla on väljät oltavat: tilaa on hartioille ja jaloille. Takana istutaan matalalla, mutta lattia on tasainen.Takakontissa on litroja mukavat 589. Takaistuimet kaatuvat kätevästi kahvasta. Tavaratilan ohut peite ei yllä muutoin viimeistellyn laatuvaikutelman tasolle.Tukku turva-avustimiaKaupunkiliikenteen hätäjarrutusavustin on vakiovaruste. Se vähentää peräänajovaaraa alhaisissa nopeuksissa (alle 32 km/h). Mikäli kuljettaja ei toimi varoituksen jälkeenkään, tapahtuu jarrutus automaattisesti.Uutta on ennakoiva vakionopeussäädin, joka on osa 1 799–1 900 euron ADAS Sensing -turvavarustepakettia. Siihen kuuluvat myös etutörmäysvaroitin, kaistavaroitin, liikennemerkkien tunnistus, kuolleen kulman avustin, poikittaisliikennehälytin ja kaukovaloautomatiikka.Kattavin Executive-varustelu tuo mukanaan muun muassa sähkötoimisen takaluukun.Edullisimmillaan manuaalivaihteisen nelivetoisen CR-V:n saa 39 899 eurolla. Sen voimanlähteenä on kaksilitrainen bensiinimoottori. Edullisin dieselmoottorinen nelivetoversio maksaa 41 900 euroa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4WD Executive Hinta alkaen 49 500 € Moottori Dieselmoottori 1 597 cm³, tuplaturbo, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 118 kW (160 hv), 4000 r/min Vääntö 350 Nm (2000 r/min) Vääntö 350 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 133 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen